خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ممنوعیت های دارویی در پروازهای خارجی

رپورتاژ آگهی

اگر برای تعطیلات بعدی خود می­خواهید به یکی از کشورهای خارجی سفر کنید و برای مشکلات جسمی­ای که دارید باید دارو مصرف کنید، لازم است که حتماً قبل از سفر درباره داروهای ممنوعه در پروازهای خارجی اطلاعات بیشتری داشته باشید. قوانین مربوط به حمل دارو در هواپیما به قوانین قوانین کشور مقصد و همچنین فرودگاه‌های بین مسیر بستگی دارد. درصورتی‌که داروی غیرمجازی را همراه خود داشته باشید ممکن است جریمه‌های سنگین مثل زندان برای شما در نظر گرفته شود

در این مقاله قصد داریم به شما داروهای ممنوعه در پروازهای خارجی و همچنین داروهای مجاز را معرفی کنیم.

داروهای ممنوعه در پروازهای خارجی

یکی از سازمان‌های معتبری که می‌توان با استناد به آن لیستی از داروهای ممنوعه در پروازهای خارجی را معرفی کرد، سازمان امنیت حمل‌ونقل هوایی است که به اختصار به آن “TSA” گفته می‌شود. این سازمان نقش مهمی در تضمین ایمنی و امنیت مسافران در فرودگاه‌ها و مراکز حمل‌ونقل در ایالات متحده آمریکا ایفا می‌کند. در ادامه داروهای ممنوعه اعلام‌شده توسط این سازمان را مشاهده می‌کنید:

  • شربت‌های ممنوعه که شامل هیدروکسی زین، دکسترومتروفان، فنوباربیتال و دکسترومتورفان پی می­شود.
  • قرص‌های ممنوعه که شامل مرفین، متادون، کدئین فسفات، ایبوم، دیفنوکسیلات و متیل فندیت می­شود.
  • آمپول‌های ممنوعه که شامل متادن، مورفین، پنتازوسین، الفتانیل، پتیدین، نالوکسال، تالامونال و دی هیدروبلزپریدول می‌شود.

اگرچه که این لیست ابتدا توسط این سازمان منتشر شده است، اما می‌توان از آن به‌عنوان لیستی جامع برای داروهای ممنوعه در اکثر فرودگاه­های کشورهای مختلف استفاده کرد. قبل از رزرو بلیط هواپیما حتماً نگاهی به این لیست بیندازید تا در سفر با هواپیما دچار مشکلات قانونی نشوید.

داروهای مجاز در پروازهای خارجی

برخی از داروها را می‌توانید بعد از خرید بلیط هواپیما خارجی و سفر به فرودگاه‌های کشورهای مختلف با خود حمل کنید. تنها کافی است که با لیست داروهای غیرمجاز آشنا شوید تا بدانید چه داروهایی با عنوان داروهای مجاز شناخته می‌شود. لیستی که در ابتدای مقاله معرفی کردیم به شما کمک می‌کند. اما لازم است بدانید که حمل داروهای مجاز نیز قوانین خاص خود را دارد. در ادامه به برخی از این قوانین می‌پردازیم:

  • باید روی دارو نام آن و همچنین نام خود را بنویسید.
  • بهتر است همراه دارو یک نامه از طرف پزشکتان داشته باشید تا به شما مجوز حمل و استفاده از آن را بدهد.
  • اگر داروی شما به شکل مایع است، حجم آن حداکثر می‌تواند ۱۰۰ میلی‌لیتر باشد و باید آن را در کیسه‌های دستی حمل کنید.
  • حمل داروهای جامد به شکل قرص در هر مقداری مجاز است.
  • اگر در طول پرواز نیاز به داروی خاصی پیدا می‌کنید؛ اما ممکن است حالتان آن‌قدر بد شود که نتوانید خودتان آن را مصرف کنید، حتماً باید یک دست‌بند هشدار پزشکی را به دست کرده و روی آن نوع و مقدار مصرف داروی موردنیازتان را بنویسید.

داروهای ممنوعه در فرودگاه­های کشورهای اروپایی

اگر قصد دارید به یکی از کشورهای اروپایی در حوزه شنگن سفر کنید، لازم است که با قوانین مربوط به حمل دارو در پروازهای آن کشورها آشنا شوید. لیستی که در ابتدای مقاله معرفی کردیم تا حدودی اطلاعات جامعی درباره محدودیت حمل دارو در پروازهای خارجی به شما می‌دهد، اما مطالعه این بخش از مقاله نیز به شما کمک می‌کند تا درباره ممنوعیت دارو در پروازهای کشورهای اروپایی اطلاعات بیشتری به دست آورید.

در ادامه لیستی از برخی از داروهای غیرمجاز در پروازهای کشورهای اروپایی را مشاهده می‌کنید:

  • داروهایی که به‌عنوان دوپینگ شناخته می‌شوند.
  • داروهایی که در کشورهای اروپایی تولید می‌شود و کشورهای دیگر ساخت آن را تقلید کرده‌اند.
  • داروهای اعصاب
  • مواد مخدر بدون تجویز پزشک
  • داروهای مربوط به بیماری ADHA
  • متیل فندیت
  • پنتازوسین
  • هیدروکسی زین
  • تالامونال
  • الفتانیل
  • دیفنوکسیلات
  • فنوباربیتال

نکته ۱: اگر قصد سفر به کشورهای گرجستان، ارمنستان یا ترکیه را دارید، لازم است بدانید که داروهای ممنوعه در فرودگاه‌های این ۳ کشور شبیه به فرودگاه‌های اروپایی است.

نکته ۲: برای اطلاع دقیق درباره ممنوعیت دارویی، چه در کشورهای اروپایی چه در این ۳ کشور، بهتر است که با مسئولین ایرلاینی که بلیت آن را خریداری می‌کنید، تماس بگیرید و اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه به دست آورید.

نکته ۳: در پروازهایی که به کشورهای اروپایی انجام می‌شود، می‌توانید داروهای معمولی را حداکثر برای ۳ ماه مصرف با خود حمل کنید.

داروهای ممنوعه در فرودگاه کشور امارات متحده عربی

در صورتی که قصد دارید به شهر دبی سفر کنید، لازم است که درباره داروهای ممنوعه کشور امارات متحده عربی اطلاعات بیشتر کسب کنید. این کشور یکی از سخت‌ترین کشورها در زمینه اعمال ممنوعیت برای حمل دارو توسط مسافران خارجی است. داروهای مجاز نیز حتماً باید با تأیید نسخه پزشک به این کشور وارد شوند و همچنین دوره مصرفی آن‌ها نباید بیشتر از ۳۰ روز باشد.

در ادامه تعدادی از داروهای ممنوعه در فرودگاه­های کشور امارات را مشاهده می‌کنید:

قرص رویرون، آمپول تیوپپنتال، قرص پریمیدون، آمپول پروپوفول، قرص متوکاربامول، فنی­تونین کامپاند، قرص مپروبامات، کلونازپام، دیازپام، تمازپام، تریمیپرامین، اکزازپام، کلوبازام

لیست داروهای ممنوعه در فرودگاه کشور امارات محدود به این موارد نمی‌شود و حتماً قبل از سفر اطلاعات بیشتر در این زمینه به دست آورید یا با مسئولین ایرلاینی که بلیط آن را خریداری کرده‌اید، تماس بگیرید و ممنوعیت داروهایی را که حتماً باید با خود به سفر ببرید را با آن‌ها بررسی کنید.

Three open bottles of prescription medication.

داروهای ممنوعه در فرودگاه های کشور کانادا

کشور کانادا سخت‌گیری کمتری بر روی حمل دارو توسط مسافران خارجی اعمال کرده است. شما می‌توانید داروهای معمولی را با نسخه پزشک حداکثر برای ۹۰ روز با خود همراه داشته باشید. همچنین اگر مکمل‌های غذایی و دارویی خاصی را مصرف می‌کنید، می‌توانید در هنگام پرواز به مقصد فرودگاه‌های کشور کانادا تا سقف ۳۵۰ میلی‌لیتر را همراه خود ببرید. از جمله داروهای مجاز می‌توان به شربت سرفه، قطره‌های استریل چشمی، اسپری­های استنشاقی آسم و آلرژی اشاره کرد.

سخن آخر

پرواز با هواپیما یکی از آسان‌ترین شیوه‌های سفر به کشورهای دیگر است. بااین‌وجود قوانین مختلفی در زمینه حمل دارو در فرودگاه­های کشورهای مختلف وجود دارد که عدم رعایت آن­ها شما را گرفتار خواهد کرد. در این مقاله سعی کرده‌ایم لیستی از داروهای مجاز و غیرمجاز را به شما معرفی کنیم و بگوییم کشورهای اروپایی، امارات متحده عربی و کانادا حمل چه داروهایی را برای مسافران منع کرده‌اند. بااین‌وجود بهتر است حتماً قبل از خرید بلیط هواپیما به مقصد یکی از کشورهای خارجی با مسئولین ایرلاین مربوطه تماس بگیرید و نام داروهایی که حتماً باید آن را همراه خود ببرید را بگویید و نسبت به مجاز یا غیر مجاز بودن آن مطمئن شوید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا