خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سنددار شدن تمامی اراضی ملی در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۱۰۰ درصد اراضی ملی در استان سنددار است.

به گزارش سایت نگاه خراسان جنوبی، «علیرضا نصرآبادی گفت: عرصه های منابع طبیعی بسیار گسترده هستند و تقریبا به غیر از فضای سبز شهرها و اراضی کشاورزی سایر عرصه های زمینی در حوزه منابع طبیعی است.

او با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی از مساحت ۱۵ میلیون هکتاری استان بالای ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است، تصریح کرد: این وسعت و گستردگی قطعا حضور و دغدغه مندی مردم را برای حفاظت از این عرصه ها می طلبد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: فعالیت ها در حوزه منابع طبیعی بسیار گسترده بوده و به چند بخش مدیریتی، اجرایی و قضایی تقسیم بندی می گردد.

نصرآبادی با اشاره به اینکه در حوزه مدیریتی هدف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بیشتر جنبه پیشگیرانه دارد، افزود: همچنین در حوزه حفاظتی نیز هدف آموزش و پیشگیری بوده که اتفاق در حوزه تخریب و تصرف و مسائل مربوط به این دست به شکل موضوعی رصد می گردد.

او یادآور شد: در بحث مبارزه با آفات گیاهی در حوزه منابع طبیعی بیشتر بحث شپشک سپیده طاق و ملخ کوهان دار مطرح است.

۱۰۰ درصد عرصه های ملی خراسان جنوبی دارای سند تک برگ هستند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث آتش سوزی بایستی اطلاع رسانی و رصد شود تا از حوادث ناگوار در عرصه های منابع طبیعی جلوگیری شود، اضافه کرد: ورود دام غیر مجاز یا تعداد دام غیرمجار به عرصه های مرتعی و رصد این اقدامات از دیگر وظایف سازمان منابع طبیعی به شمار می رود.

نصرآبادی ادامه داد: پیشگیری و نظارت بر دخل و تصرف در عرصه های منابع ملی یا انوار چه ساخت و ساز و چه تغییر کابری، اجرای کمربندهای حفاطتی که بین عرصه های ملی و غیرملی کشیده می شود و در واقع مرز بین این دو را مشخص می کند از دیگر رسالت های منابع طبیعی و آبخیزداری است.

او صدور اسناد تک برگی در عرصه های منابع طبیعی با همکاری ثبت اسناد را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و افزود: در طی دو سال گذشته با اقدامات خوبی که در این بخش صورت گرفته ۱۰۰ درصد عرصه های ملی استان دارای سند تک برگی بوده و بسیاری از ابهامات را برطرف کرده و در خرید و فروش جایگاه این عرصه ها برای مردم روشن است.

راه های ارتباطی مردم با منابع طبیعی برای گزارش تخلفات

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی مهم ترین بخش فعالیت های این سازمان را آموزش و ترویج دانست و گفت: بحث مشارکت مردم توسط بخش های مختلف باید صورت گیرد و اطلاع رسانی بهنگام می تواند بسیار موثر و کارآمد باشد و مردم می توانند موارد را از طریق تلفن های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ به صورت ۲۴ ساعته اطلاع رسانی کرده تا اگر مشکلی ایجاد شد به موقع اقدامات لازم صورت گیرد.

نصرآبادی در رابطه با قطع و حمل چوب آلات افزود: براساس قانون باید برای قطع چوب آلات باغی دارای آفت در خصوص قطع آن مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و برای حمل آن مجوز از سوی منابع طبیعی دریافت شود.

او ادامه داد: صدور این مجوزها از طریق سامانه و یک روزه انجام می شود.

صدور مجوزهای معدنی با هماهنگی منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در مورد صدور مجوزهای معدنی در بخش اکتشاف و بهره برداری معدنی گفت: بخش معدنی مهم ترین بخش اقتصادی و تولیدی کشور و استان که در حوزه صدور مجوزها و تخصیص اراضی جهت رابطه با حوزه صمت منابع طبیعی فعالیت دارد.

نصرآبادی یادآور شد: باید طرح توجهی برای معادن زیرزمینی تهیه شود که اگر استخراج صورت گیرد گونه های گیاهی و مرتعی سطحی آسیبی وارد نمی شود.

او با اشاره به اینکه در حوزه اجرایی بیشتر پیشگیری از اتفاقات مدنظر است، اضافه کرد: در بحث مبارزه با آفات مهم ترین اقدام کانون کوبی کانون است، رفع تصرف از عرصه های ملی با همکاری دستگاه قضایی انجام و در خصوص مبارزه با قاچاق چوب، زغال و گیاهان دارویی که روند بهره بردای و مجوز نداشته باشد با همکاری نیروی انتظامی اقدام می شود.

امکان برداشت گونه گیاهی دارویی در عرصه های طبیعی با ارائه طرح قانونی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: بهره بردای از گونه های دارویی طرحی دارد و عرصه های طبیعی دارای این گونه ها طرح تهیه می شود که براساس آن مشخص می گردد که در این محدوده چه میزان قابل برداشت است و در همین راستا این عرصه به مزایده می رود کسی که برنده می شود باید وظیفه نگهداری و کشت مجدد و بهره بردای مدیریت شده براساس قانون تعریف شده را باید انجام و بهره دولت را نیز پرداخت کند.

نصرآبادی تصریح کرد: در حوزه دخل و تصرف اراضی ملی نیز با همکاری قوه قضائیه پرونده ارسال به دادگاه شده و بعد صدور رأی، منابع طبیعی مکلف به اجرای این رأی در مورد رفع تصرف است.

او با اشاره به اقدامات آبخیزداری در شهر بیرجند بیان داشت: در حوزه آبخیزداری اتفاقاتی که در منطقه ای مانند دشت بیرجند بیافتد به سه دست تقسیم می شود.

ذخیره سازی ۲ میلیون مترمکعب آب در سازه های آبخیزداری بیرجند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: اجرای عملیات آبخیزدازی در حوزه باقران در فاز یک و دو و مسیر گردنه سمن شاهی از سال ۷۹ کار شده و همچنین حوزه دهلکوه و حوزه مرک حوزه طرح توسعه آبخوان و طرح آبخوان بیرجند که مشترک بین بیرجند و سربیشه بوده اقدامات خوبی در این حوزه بوده است.

نصرآبادی گفت: در بارندگی‌های اخیر ۲ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند کنترل بر اثر سیلاب ها انجام شده است.

او اضافه کرد: در حوزه شهری قطعاً باید حوزه راه و شهرسازی و شهرداری ورود پیدا کرده و به عنوان آبخیزداری شهری مدیریت روان آب‌های داخل شهر را داشته باشند.

ایمن سازی در جاده بند امیرشاه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی به طرح آبخیزداری فدشک اشاره داشت و افزود: این طرح از طرح‌هایی بوده که آب منطقه‌ای پیگیر آن بوده و در واقع قراراست سد زیر زیرزمینی در آنجا احداث شود و این طرح در برنامه حوزه آب استان در دستور کار است.

نصرآبادی بیان داشت: جاده بند امیرشاه به سمت مزار کوه از چندی پیش ریزش کوه وجود دارد که شش ماه گذشته راه و شهرسازی جهت ایمن سازی جاده در آنجا کار می کنند و تغییر مسیر به واسطه ایمنی مسیر فعلی است.

او ادامه داد: اقدامی که در بالادست انجام می شود در اراضی شخصی بوده در قالب طرح مصوب دولتی گردشگری که کاملا قانونی بوده و این روند قانونی را طی کرده و هیچ گونه بی قانونی نیست صرفاً بحث ایمن سازی جاده توسط پروژه راهداری و حمل و نقل صورت می‌گیرد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا