خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اینفولئنسر به‌جای اساطیر شاهنامه | عقب‌گرد فکری و طفولیت اجتماعی

فرهاد قنبری در کانال تلگرامی خود نوشت: «تا چند دهه پیش و تا قبل از اختراع و همه گیری تلویزیون و سینما، عمده سرگرمی مردم جمع شدن در قهوه خانه ها و شب نشینی ها و گوش سپردن به داستان هایی (نَقل ها) بود که برخی افراد (نقال‌ها) تعریف می کردند.
نقالها احترام زیادی میان مردم داشتند و آنها را به خانه هایشان دعوت می کردند تا برای‌شان داستانهای اساطیری را نقل کنند. مردم در قهوه‌خانه‌ها شاهنامه می خواندند، چوپانان داستان‌های شاهنامه را در کوه و جنگل زمزمه می کردند و بسیاری در روستاهای مناطق مختلف کشور به صورت فولکلور شاهنامه را از حفظ بودند و سینه به سینه داستان سهراب و زال و سیاوش و رستم و اسفندیار و…، را به نسل های بعدی منتقل می کردند. اساطیر شاهنامه بخشی از زندگی مردم ایران بود که از دل تاریخ و فرهنگشان می آمد و باعث پیوندشان با اسطوره و سنت و تاریخ سرزمین‌شان می شد.

اما در دهه های اخیر به واسطه اختراع سینما و تلویزیون و گسترش رسانه های ارتباط جمعی کم کم شاهنامه خوانی و نقالی به فراموشی سپرده شد و قهرمانان شاهنامه جای خود را به بازیگران سینما و خوانندگان پاپ و قهرمانان ورزشی داد.

در این دهه ها مفهوم اسطوره دچار تغییر شد و دیگر نه رستم و سهراب و اسفندیار بلکه آل‌پاچینو و رابرت دنیرو و رونالدو و مسی و…، بودند که به عنوان اسطوره جامعه معرفی شدند. در این دهه ها تلویزیون، فرانچسکو توتی [اسطوره رم] استیون جرارد [اسطوره لیورپول] پائولو مالدینی [اسطوره میلان] فرگوسن [اسطوره منچستر] و سایر قهرمانان ورزشی را به عنوان اساطیر به نسل جدید معرفی کرد. در این دهه ها این خوانندگان پاپ بودند که جایگاه اسطوره ای یافتند و این ابی و گوگوش و گلزار و مایکل جکسون و…، بود که در جایگاه اسطوره قرار گرفته و چنان جایگاهی را اشغال کردند که عده ای از دیدن آنها از خود بیخود شده و با چشمانی گریان و جیغ زنان به دست و پایشان می افتادند.

رسانه های ارتباط جمعی در این دهه ها کار خود را کرد و تلویزیون جای «قهوه خانه» و ایلفلوئنسر و بلاگر و استندآپ کمدین جای «نقال» و هالیوود و سریال‌های ترکیه ای جای «شاهنامه» و بازیگران سینما و فوتبال جای «اساطیر شاهنامه» را گرفتند. حالا دیگر مردم به جای جمع شدن در شب نشینی ها و قهوه خانه ها و گوش سپردن به سخنان نقال‌ها و شنیدن داستان‌های شاهنامه و نقل های تذکره‌الولیاء و تمثیل‌های مثنوی و سایر افسانه ها و اساطیر و داستانهای تاریخی، مشغول تماشای سریال‌های ترکی و سریال‌های نمایش خانگی و دنبال کردن اخبار و حواشی سلبریتی ها (اساطیر جدید) و تماشای لایوهای استندآپ کمدین ها و اینفلوئنسرها و امثالهم هستند و این یکی از عوامل اصلی عقب‌گرد فکری و طفولیت اجتماعی، بشر امروزی است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا