خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نیمه‌شب‌های تهران در تسخیر موتورسیکلت‌های سنگین

| اعتراض برخی شهروندان به سلب آسایش و غیبت پلیس |

سرویس اجتماعی، انصاف نیوز: مدت‌هاست صدای مهیب موتورسیکلت‌های سنگین آرامش نیمه‌شب‌های پایتخت را سلب کرده که نارضایتی و اعتراض شهروندان را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، دور دور موتورسیکلت‌های سنگین به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها معمولا پس از نیمه‌شب انجام می‌شود و در ساعت‌های ابتدایی بامداد، موتورسوارانی که خلوتی شهر را فرصتی برای تجربه سرعت یافته‌اند، راهی خیابان‌های تهران می‌شوند.

برای تجربه لذت بیشتر و خطر کمتر، سنگین‌سوارها باید در مسیرهای کفی، کم‌دست‌انداز و مستقیم برانند و این ویژگی‌ها، انتخاب‌های محدودی در شهر کوه‌پایه‌ای تهران در اختیارشان می‌گذارد و چنین است که نیمه‌های شب بخشی از بزرگراه‌های همت – زین‌الدین، حکیم – سلیمانی و نیایش به تسخیر موتورسیکلت‌های سنگین در‌می‌آید.

صدای این موتورها سکوت شبانه را می‌شکند و تا چند بلوک این‌طرف‌تر و آن‌طرف‌تر از بزرگراه‌ها به گوش می رسد.

آقای آل‌احمد، شهروند 80 ساله ساکن محدوده پل سیدخندان به خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید: تقریبا شبی نیست که این صداهای گوش‌خراش مزاحم خواب من و همسرم نشود. اوایل از خواب می‌پریدیم و بدخواب می‌شدیم اما حالا به تجویز پزشک قرص […] می‌خورم که سروصدای خیابان بیدار و بدخوابم نکند.

او اضافه می‌کند: ما هم جوان بوده‌ایم؛ درک می‌کنم که چقدر از سرعت و خلوتی اذت می‌برند اما وسط شهر و وسط شب، جا و زمان مناسبی نیست. صدای این موتورها واقعا گوش‌خراش است و ممکن است خیلی‌ها را هم بترساند.

این شهروند با تاکید بر این‌که از جوان‌ها گله‌ای ندارد، می‌گوید: شهرداری یا هر کس دیگری که متولی اداره شهر و سرگرم‌کردن جوانان است باید جایی را برای این بچه‌ها در نظر بگیرد.

خانم جان‌احمد، همسایه پل پرستو، دیگر شهروندی است که از سلب آرامش شبانه و غیبت پلیس گله دارد. او می‌گوید: در طول روز و در سطح شهر می‌شود ماموران پلیس، چه راهنمایی و رانندگی و چه گشت‌های انتظامی را دید اما شب‌ها تقریبا هیچ اثری از پلیس نیست و کسی مانع مزاحمت موتورسوارها نمی‌شود.

او می‌گوید: از شانس ما، موتورسوارها در این نقطه از بزرگراه همت به اوج سرعت می‌رسند و این یعنی یک صدای ترسناک بسیار بلند در ساکت‌ترین ساعات روز. این یعنی پریدن از خواب و بدخواب شدن و این یعنی شروع بی‌حوصله یک روز. حالا من از شما می‌پرسم که گناه ما چیست که در این منطق ساکن شده‌ایم؟

موتورسیکلت‌های سنگین به موتورهایی اتلاق می‌شود که حجم موتور هزار سی‌سی به بالا دارند و سال‌ها پیش با عنوان موتور هزار وارد ادبیات سیاسی کشور شدند. خرید و فروش و استفاده از این موتورسیکلت‌ها در ایران ممنوع است و جز چند مقطع کوتاه پس از انقلاب، هیچ‌کدام از این نوع موتورها پلاک نشده‌اند. به همین دلیل هر از گاهی طرح‌های مهار و جمع‌آوری موتورسیکلت‌های سنگین از سوی پلیس به اجرا درمی‌آید اما با وجود این ممنوعیت، در سال‌های اخیر تعداد این نوع موتورها به طرز چشمگیری افزایش داشته است.

درباره منشا ورود این نوع موتورسیکلت‌ها به کشور گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد؛ از جمله گفته شده تعدادی از آن به سفارش فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی وارد شد اما سر از انبارهای خصوصی درآورد!

تعدادی موتور سنگین هم با محموله خودروهای وارداتی به ایران رسیده و به برخی علاقمندان، ورزشکاران یا کلکسیون‌دارها فروخته شده است. گفته شده است پلیس و سایر دستگاه‌های امنیتی هم در مقطعی اقدام به خرید و واردات این موتورسیکلت‌ها کرده‌اند اما تعداد، برند، شرایط خدمات پس از فروش، قیمت نهایی و… هیچ‌گاه به شکل رسمی اعلام نشده است. برخی می‌گویند این موتورها هم مانند خودروهای اداری که پس از چند سال به کارمندان همان اداره یا سازمان واگذار شده، شخصی‌سازی شده است.

به هر حال از منشا واردات موتورسیکلت‌های سنگین اطلاع روشنی در دست نیست اما روشن است که برخی بزرگراه‌های تهران از نیمه‌های شب تا سحر به تسخیر این وسایل نقلیه درمی‌آیند و آسایش تعدادی از شهروندان سلب می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا