خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نیمه‌ی پر لیوان مهدی نصیری

علی اصغر شفیعیان، مدیر انصاف نیوز

خوبی مهدی نصیری از گذشته تا ایده‌ی «اتحاد شاهزاده و تاجزاده» صراحتش بوده و هست؛ هم از آنهایی که نام برده از اصلاح طلبی عبور کرده‌اند هم اتحاد خوب است، چه در پوزیسیون و چه اپوزیسیون. پس چرا رودربایستی را کنار نگذارند؟ البته معتقدم که رای ندادن خاتمی شاید بخشی از عبورکرده‌ها را در آینده برگرداند.

اگر خاتمی رای داده بود، میرحسین موسوی، تاجزاده، فائزه هاشمی، نرگس محمدی، و دیگرانی لیدر معترضان به روندهای جاری بودند ولی حالا خاتمی بازیگری تعیین کننده شده و سرمایه‌ی اجتماعی‌اش در حال بازسازی است با این تفاوت که عبور نکرده و همچنان اصلاح طلب است. ضمنا موقعیت میرحسین متفاوت و هنوز شفاف نیست.

فاصله‌ی جریان پادشاهی مشروطه و جمهوری‌خواهان بر سر قدرت است. هر دو کار را تمام شده می‌دانند و نگران تقسیم قدرت با یکدیگرند. البته که چنین تحلیلی واقع بینانه نیست و براندازی به قول آقای خاتمی نه شدنی و نه مطلوب است.

هیچ بعید نیست که انتشار فایل صوتی اخیر آقای خاتمی کار آنهایی باشد که هوایی شده‌اند و می‌خواهند با این بی‌اخلاقی، خاتمی هم به سمت راهی بی‌بازگشت هدایت شود. او اما هرچند در این انتخابات رای نداد اما نه پیش از انتخابات تصمیم‌اش را علنی کرد و نه در مقابل روزنه‌گشاها ایستاد.

شاید ۷۰ درصد اصلاح طلبان عبور کرده‌اند اما شجاعت ابراز عقایدشان را ندارند، یا خصوصی می‌گویند ولی علنی نمی‌گویند، یا بخشی از آنها منافعی دارند که نگران به خطر افتادن آن هستند. مثلا کسانی که در دوره‌ای وارد شرکت‌های خصولتی یا بخش‌هایی دولتی شده‌اند و نمی‌توانند از منافع آن بگذرند.

پس نصیری درباره‌ی عبور کرده‌ها حرف عجیبی نزده است. در یک سال و اندی گذشته وقتی از ضرورت گفت‌وگو حرف به میان می‌آمد، اصلاح‌طلبانی می‌گفتند که اگر قرار به گفت‌وگوست باید با پهلوی باشد وگرنه با اینها که معنی ندارد! خود نصیری هم می‌گوید یک سال است در محافل خصوصی چنین پیشنهادی را مطرح می‌کرده است.

پیشنهاد از شاهزاده تا تاجزاده از سوی نصیری افیون این دوستان ماست برای رژیم چنج. بعید نیست این روزها «شاهزاده»، نصیری را به دیدار بپذیرد و نصیری هم فردا با بازگشت به تهران، احساس بازگشت یک رهبر انقلابی را پیدا کند ولی با عرض پوزش، بیشتر به بازگشت «شاهزاده سرین» شباهت خواهد داشت.

به‌هر حال متشکل شدن خوب است، چه حزب الهی‌ها، چه اپوزیسیون، و چه میانه‌روها. از این نظر تلاش مهدی نصیری برای اتحاد را می‌پسندم چون باعث اتحاد هر یک از بلوک‌های دیگر سیاسی می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام ،
    آقای شفیعیان ، سر چکش شما شیبدار شده است. یکی به میخ میزند ۵ تا به نعل ! نه به آن تاییدیه هایی که به اتحاد و چه و چه میدهید و نه به آن مقایسه فلانی شاد کنٖ تان با شاهزاده سرین ! این وسط ایستادن از نوع بدٖ آن میباشد. گرچه شما را اندکی دوست میدارم…

    3
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا