خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تأملی بر خشونت‌های خیابانی علیه «زنان نوگرا»

بیژن عبدالکریمی، اندیشمند و پژوهشگر علوم انسانی، در کانال تلگرامی خود مطلبی با عنوان «تأملی بر خشونت‌های خیابانی علیه «زنان نوگرا» نوشت که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید. 

دیدن ویدئوهایی که در آن برخی مأموران نیروهای انتظامی به خشونت عریان علیه زنان می‌پردازند، حتی با وجود بیانیهٔ عذرخواهی و توبیخ خاطی، برای بسیاری از ایرانیان تهوع‌آور و نگران‌کننده و در همان حال آسیب‌زننده به وحدت و انسجام ملی جامعه در شرایط تاریخی کنونی است، شرایطی که بیش از هر زمان دیگری به این وحدت و انسجام نیازمندیم.

اینجانب در مقام معلم ساده‌ی فلسفه به حکمرانان و مسئولان کشور گوشزد می‌کنم که بخش وسیعی از توده‌ها، تربیت‌ناشده و نافرهیخته بوده و وقتی اجرای قانون به آن‌ها سپرده می‌شود به دلیل همان تربیت‌ناشدگی و نافرهیختگی‌شان روح قانون را از بین برده و قانون را به ضد خود تبدیل می‌نمایند.

لذا از مسئولان کشور می‌خواهم که نظر به سطح فرهنگ و ضعف تربیت‌ناشدگی نیروهای خود، قوانین جدیدی در فضای ذهنی و انتزاعی و بیگانه از شرایط اجتماعی پایه نگذارند.

بی‌تردید رویه‌های موجود برای جامعه و نظام سیاسی بسیار هزینه‌بر و زیان‌بار است. شدیداً نسبت به روند افزایش خشونت در کشور تذکار می‌دهم و از آنان می‌خواهم به تذکار مصلحان و اندیشمندان این دیار التفات بورزند.

از همهٔ اندیشمندان، روشن‌فکران و کنشگران اجتماعی و سیاسی درخواست دارم تا زمینه را برای گفت‌وگو میان نخبگان و مسئولین کشور با هدف فراهم شدن راه‌حل‌های مناسب برای حل بحران هویتی و فرهنگی جامعه بخصوص در زمینهٔ حجاب فراهم آورند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام استاد عزیز آقای عبدالکریمی عزیز شما می فرمائید قانون اجرا حجاب را بدهند به دست یه تعدادی؟ حتمن کافه گفتگو هم درستش کنند سیگار مشروبات الکلی هم بگذارند تا باهم دیگر گفتگو کنند عجب جناب استاد یه مامور پلیس اشتباهی کرده شما در مقابل کل نیروهای انتظامی را زیر سوال میبری و آن عزیزان که شبانه روزی امنیت این کشور را تامین میکنند اون هم با بهای جان و جوانی خودشان و آن عزیزان را نفهم هم حسابشان کردن اون زنی که قانون این کشور را به دستور و تحریکی شبکه‌های معاند و رسانه‌های زنجیری داخلی سخره میکنی و زیر پایش می گذارد و دلش بازهم خنک نمیشود تازه لخته مادرزاد هم می شود شما به اینها نام نوگرا هم می گذارید اینها خودشان میگویند ما بی [….] سلیطه و بی […..] هستیم آقای دکتر واقعا شما از کدام نوگرایی و انسانیت صحبت میکنید اگر جلو اینها یک وجب عقب نشینی بکنند اینها به صدکیلومتر هم اکتفا نخواهند کرد جناب عالی استاد دانشگاه هستن و همه ماجرای این جماعت هم از همه بهتر می دانید چه هستش ولی از قافله عقب نمانید یه چیزهای گفتنی،، شرافتن سانسور نکنید

    5
    11
  2. هر عمل رفتار یا کنشی به پشتوانه خرد یا تفکر یا اعتقادی بروز می کنند تعجب من از این است در جامعه ما خیلی از اعمال رفتار و کنش ها و بخصوص وضع قوانین بدون پشتوانه تفکری انجام می پذیرد خدا که عقل و علم را از ما نگرفته که می خواهیم بدون کارشناسی و گفتگو با علما و دانشمندان و کارشناسان اجتماعی کنشگر شویم!!!

  3. یاد و خاطره قمرالملوک وزیری اولین خواننده زن در ایران گرامیباد که در برابر جامعه مردسالار و افراد متحجر و خرافاتی انزمان شجاعانه ایستاد

    7
    2
  4. زنان نو گرا؟؟شما ه اینقدر نگران انسجام ملی و فرهنگ ملی و تعاریفی ازین دست هستیدبفرمایید بنیاد این نوگرایی نزد زنان ایران از کجا میاد؟اصلا منظور از نوگرایی چه اتفاقی هست و چرا اصل اتفاق رو پشت واژه ها پنهان میکنید؟؟نوگرایی نه فقط به معنی کشف حجاب،بلکه در واقعیت چیزی که می‌بینیم کشف لباس و تمایل افراطی به برهنگی و نمایش اندام هست،روابط افسارگسیخته زنان و مردان و پارتی های عجیب و غریب شبانه،حتی بین متاهلین و مفاهیم شومی به این شکل هست،حالا چه اصراری هست که شماها اینقدر سعی دارید برای این رفتارها و تهاجم همه جانبه و گسترده فرهنگی رنگ و لعاب زیبا و القابی نظیر نوگرایی قرار بدید،دو حالت بیشتر نداره،یا پکیج کامل بی غیرتی و بی سوادی و بی هویتی و بی دینی و…همه رو با هم دارید،یا نفوذی و عامل پیاده سازی تهاجم فرهنگی در گشور هستید

    6
    11
  5. آقای معلم، جامعه شناس و فیلسوف! شما یه نصیحتی هم به همون زنان نوگرای قانون گریز بکن که حداقل به قانون و فرهنگ جامعه خود احترام بگذارند.

    7
    10
  6. زنان نوگرا!!؟؟؟

    خوش نمی دونه از چی حرف میزنه!
    تازه میخواد دعوتش کنند و ازش راهکار بخواهند!

    همین عنوان تو ، خودش یک فاجعه است!؟ و فاجعه درست می‌کند!!

    6
    8
  7. آقای بیژن عبدالکریمی اگر جلوی بی حجابی را به هر صورتی نگیریم به زودی ایران مرکز فساد می‌شود مسلما خانم های فرهیخته و یا با عفت و فهمیده و با اخلاق این موضوع را میدانند وقتی قانون و رهبری می‌گویند حرام شرعی و سیاسی است دیگر کسی نباید بی حجاب در خیابان و اماکن عمومی ظاهر شوند واگر ایشان بدانند که طرز تربیت و فرهنگ بی حجاب ها چیست به جای انتقاد ازنیروی انتظامی از بی حجاب ها انتقاد می‌کردند

    5
    9
    1. شماها تابحال جلوی آستین کوتاه پوشیدن مردان ویدئو ماهواره مواد مخدر و هزاران مورد از اینها را گرفتید بس نیست….
      خوب بفرمایید جلوی اینم بگیرید

  8. به عنوان یک دلسوز انقلاب و یک مدافع حرم و فردی معتقد به مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی باید عرض کنم متاسفانه نظام جمهوری اسلامی فاقد نیروهای مناسب جهت اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر به صورت مناسب و تاثیر گذار بوده و در این زمینه یک خلا بزرگ احساس می شود

    3
    5
  9. آقای عبدالکریم ! بفرمایید به سمت کدوم قبله نماز می خونید؟ مطمعناً این نگاه شما نه با دین اسلام همخوانی دارد نه با فرهنگ ایرانی. تو فیلسوف کدام مکتبی؟ جامعه شناس کدام جامعه هستی؟ معلم چه کتابی هستی؟ شما که نمی توانید علل و عوامل شورش و عصیانگری بخشی از زنان جامعه را ( نه به سوی تعالی و پیشرفت و پاکدامنی و گسترش فرهنگ و قوام خانواده ) بلکه به سوی بی بندوباری و هرزگی و تقلید کورکورانه از فرهنگ منحط غربی و از دست دادن پاکدامنی و تبدیل شدن به کالای مصرفی ببینید و تشخیص دهید چگونه بر مسند جامعه شناسی تکیه زده اید؟ یا می بینید و لیکن خود هم از نوع همان زنان به اصطلاح « نوگرا » هستید؟ با مروری بر برخی از گفتارها و مطالب شما فهمیدم که مفاهیم اصلی مد نظر شما حول محور جامعه شناسی و فلسفه غربی و اصول اعتقادی شما در دین و فرهنگ هم دارای بن مایه هایی از غرب زدگی است.

  10. سلام، ملاک چیست؟مگر ملاک حق نیست؟بله ملاک حق است حق مطلق خداوند است آیا هر آنچه من بگویم درست است؟آیا هر رفتاری هر کس داشته باشد فضیلت است؟ملاک حق را با بیان قابل فهم انسان پیامبران در کتب آسمانی از طرف حضرت حق آورده اند و این نمود و بروزش در رفتار انسانهای کامل و متعالی برای ما الگو هست من فکر میکنم شما هم فکر میکنید آیا ما نباید بر طبق یک مبنا فکر کنیم؟چه مبنایی محکم تر از مبنای حق است؟دقت کنیم حرف همه ما یکی است حق،حق یکی است که در مقابلش خاضع باشیم،او حق منزه است و من چون منزه از هر آلودگی باشم حق را یافته ام وگرنه هر روز به هر اسم یا ایسم در دور باطل سرگردان خواهم بود خداوند نگهدارمان باشد یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا