خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تازه‌ها در انتخابات اخیر مجلس

علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در یادداشتی نوشت:

بررسی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از نظر جنبه های دارای اهمیت، نشان می دهد که:

۱- میزان مشارکت در تهران به عنوان پیشانی سایر حوزه های انتخابیه ۷ الی ۸ درصد است و نفر اول لیست شانزده نفره با رای حدود ۴ درصد واجدین شرایط رای به مجلس راه یافته است.

این مشارکت حداقلی به پشتیبانی ملت از مجلس و اعتماد به نفس نمایندگان لطمه جدّی وارد خواهد نمود.

اگر نرخ مشارکت در انتخابات مرحله دوم با مرحله اول در حوزه های انتخابیه این دوره بررسی شود درصد مشارکت مرحله اول نسبت به مرحله دوم عدد حدود یک و نیم تا حداکثر دو و نیم برابر به دست می آید.

لذا اگر۷٪ نرخ مشارکت تهران در مرحله دوم در ۲/۵ ضرب گردد میزان مشارکت رای دهندگان در حوزه انتخابیه تهران برای مرحله اول عدد ۱۷.۵٪ به دست می آید که با عنایت به رقابت برای ۱۶ کرسی در مرحله دوم، عدد مذکور روایی لازم را دارد و فقط تعداد زیاد کاندیدا ها در مرحله اول عدد را کمی می تواند بالا ببرد که به نظر می رسد حدود ۲۰ درصد بیشتر نبوده است!

۲- با توجه به اهمیت تجربه در امور پیچیده امروزی ورود ۱۷۴ نفر نماینده جدید آن هم در سایه هماهنگی کامل بین بخش اجرا و نظارت و نبود رقیب برای اصولگرایان اولا نشانگر پر رنگ بودن رقابت های قومی،قبیله ای و محلی است و ثانیا نوعی هزینه برای کشور می باشد.

۳- زنان نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند.انتخاب ۱۴ زن به عنوان نماینده مجلس در این دوره جفای بزرگی به زنان و کشور است.آن هم به جای اینکه با گذشت زمان تعداد زنان نماینده بیشتر شوند کمتر هم شده است و این هم از استثناهای دوره دوازدهم می باشد.

۴- بررسی ها نشان می دهد که منتخبین در مقایسه با نیروهای کارآمد موجود در کشور از سوابق اجرایی و حقوقی کمی برخوردار هستند.

۵- با توجه به قطع رابطه ۴۵ ساله با آمریکا و سطح پایین روابط با سایر کشورهای پیشرفته و تنش موجود در سیاست خارجی و در نتيجه تحریم های مهلک طولانی مدت و عقب‌ماندگی مشهود در مسابقه عجیب در عرصه های مختلف اقتصادی و ضعف عیان در تیم سیاست خارجی دولت،دیگر وقت آن رسیده که تنش در سیاست خارجی و روابط بین المللی به شدت کاهش یابد.

اما در بین منتخبین نیروهای متخصص قوی در این بخش کم هستند.

۶- با عنایت به ۱۷۴ نماینده جدید و سوابق نمایندگان باقی مانده از دوره قبل این ضعف برای سایر کمیسیون‌ها و به ویژه کمیسیون های مرتبط با اقتصاد نگران کننده است.

۷- به صورت نادر عدد نمایندگان اصلاح طلب و مستقلین در این دوره به ۴۰ الی ۵۰ نفر می رسد و با ارفاق عده آنها بتواند به ۷۰ الی ۸۰ نفر برسد و این موضوع به رقابت های علمی،فنی و تخصصی مجلس لطمه وارد خواهد کرد.

بدتر از آن برای نخستین بار ائتلاف های قابل توجه در بین اصولگرایان در زمان انتخابات شکل گرفت که منجر به اختلاف شدید در بین اکثریت مجلس شده و لذا تشخیص نیازهای کشور،تهیه طرح های مورد احتیاج و بررسی فنی آنها و لوایح دولت با کیفیت لازم صورت نخواهد گرفت و سرنوشت آنها مانند رفت و آمد مکرر مصوبه کمیسیون قضایی با موضوع عفاف و حجاب بین مجلس و شورای نگهبان خواهد بود.

انتخاب هیات رییسه و رییس مجلس،رای به هیات دولت و نظارت بر اجرای قانون و برنامه ای مصوب مجلس نیز با این مشکل موجه خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا