خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آشنایی با انواع تجهیزات پنوماتیک

رپورتاژ آگهی

شیر برقی پنوماتیک

شیرهای برقی پنوماتیک در صنعت، جریان گازها و مایعات را کنترل خواهند کرد. عملکرد شیرهای پنوماتیک به این شکل است که جریان سیال را تحت کنترل می‌گیرند. اهمیت و کارایی بسیار بالایی دارند و در بسیاری از شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است که ایجاد کوچک‌ترین و یا جزئی‌ترین مشکلی در نصب شیرها باعث نقص عملکرد این شیرها خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که از این شیرها نمی‌توان جهت قطع یا وصل برخی از گازها استفاده کرد. از جمله این گازها می‌توان به اکسیژن، نیتروژن و غیره اشاره کرد. 

شیر برقی پنوماتیک در سیستم به کمک نیروی الکتریکی وظیفه خود را انجام می‌دهد. بدین ترتیب میزان جریان هوا را در یک سیستم قطع، وصل و یا تنظیم می‌نماید. شیر برقی پنوماتیک به یک مکانیزم بوبین برقی متصل شده است که می‌تواند جریان هوا و کنترل آن را بر عهده بگیرد. توجه داشته باشید زمانی که بوبین با یک ولتاژ خاص وارد می‌شود یک میدان مغناطیسی به وجود می‌آید که در نتیجه این میدان مغناطیسی نیرویی به آرمیچر یا پیستون وارد می‌شود. این نیرو باعث ایجاد یک سری تغییرات خواهد شد. شیرهای برقی بر اساس کاربردی که در صنعت دارند با دو یا سه پورت به بازار عرضه شده‌اند.

دسته‌بندی شیر برقی پنوماتیک

در بیشتر صنایع برای کنترل جریان ورودی و خروجی از شیرهای پنوماتیک استفاده می‌کنند. این شیرها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توان به شیرهای ٣/۵، ٢/٢، ٢/٣ و ٢/۵ اشاره کرد. یکی از پرمصرف‌ترین آنها شیرهای ۵.۲ تک بوبین هستند. علاوه بر دسته‌بندی انواع شیرهای پنوماتیکی به صورت بالا، نوع دیگری از دسته‌بندی‌ها وجود دارد که بر اساس تعداد دریچه انجام می‌شود. دریچه با عملکرد مستقیم، دریچه هدایت کننده و دریچه دو طرفه را شامل می‌شوند. در حال حاضر برای پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان، انواع شیر برقی ها با کاربردهای متفاوت تولید و در اختیار آن ها قرار می‌گیرند. این شیرها اکثراً در دامنه ۲۴ تا ۲۲۰ ولت عمل می‌کنند. برای همین مدل‌های زیادی از این شیرها در بازار وجود دارند که در صنایع داروسازی، غذایی و شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیرهای برقی پنوماتیک انواع متفاوتی دارند که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

انواع شیرهای برقی پنوماتیکی

شیرهای پنوماتیک یکسو کننده باعث می‌شوند که جریان سیال به یک سمت حرکت کند. این شیرهای یکسو کننده از بازگشت جریان در خط لوله جلوگیری خواهند کرد و در داخل کمپرسور یا پمپ قرار می‌گیرند. شیر پنوماتیک کنترل فشار نیز از انواع دیگر شیرها به شمار می‌روند که می‌توانند فشار سیالات را کنترل کنند. شیرها انواع متفاوتی دارند. برخی از آنها در محدود کردن فشار سیال، برخی دیگر برای تنظیم فشار و نوع سوم شیرهای تابع فشار هستند. زمانی که فشار در سیستم افزایش پیدا می‌کند صدای هشدار به گوش می‌رسد. شیر پنوماتیک قطع و وصل جریان از انواع دیگر شیرهای برقی هستند. شما می‌توانید با توجه به کاربری خود آنها را تهیه کنید و برای خرید انواع شیرها هم می‌توانید به مجموعه پنو گستر مراجعه کنید که همواره انواع شیرهای پنوماتیک برقی را با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

جک پنوماتیک

سیلندر پنوماتیک یا جک پنوماتیک با هوای فشرده کار می‌کند و روند کلی این قطعه به این شکل است که هوای فشرده از پورت ورودی داخل و در پشت سیلندر جمع می‌شود. در نهایت با فشار خود صفحه‌ای که شفت جک به آن متصل شده را به حرکت در می‌آورد. برای جابجایی و انتقال نیروی خطی استفاده می‌شود. هنگام خرید جک‌های پنوماتیکی باید به طول کورس و قطر پیستون دقت کنید. معمولاً طول کورس هر یک از جک‌های پنوماتیکی با توجه به طراحی از ۱ تا ۲۰۰۰ میلیمتر متفاوت است. البته با توجه به نیاز بازار و جنگ‌هایی که در دستگاه‌ها و صنایع استفاده می‌شوند عمدتاً این جک‌ها در طول کورس‌های استاندارد تولید شده‌اند. در صورت لزوم امکان تغییر در اندازه کورس امکان پذیر است.

انواع سیلندر پنوماتیک

سیلندرهای پنوماتیکی در انواع مختلف یک طرفه و دو طرفه به بازار عرضه شده‌اند. سیلندرهای یک طرفه قادر به انجام کورس حرکتی خود از یک طرف می‌باشند. به این ترتیب هوای فشرده شده از یک جهت وارد و با ورود خود پیستون را به حرکت در می‌آورد. زمانی که جریان هوای ورودی به سیلندر وارد شود هوای داخل سیلندر توسط پیستون و میل پیستون و به کمک فنر بازگردانده می‌شود. جک یک طرفه با ایجاد محدودیت طول کورس فنر میزان خروج سیلندر را محدود می‌کند.  نوع دوم سیلندرهای دوکاره هستند که این سیلندرها تفاوت‌های زیادی با سیلندرهای یک کاره دارند. در برخی موارد این سیلندرها دارای شفت یا میل پیستون دو طرفه هستند. به این معنی که از هر دو طرف سیلندر پیستون بیرون می‌آید و در دو جهت کار انجام می‌دهد. 

در جک‌ها و سیلندرهای دو طرفه‌ با یک میل پیستون نیروی کار و رفت و برگشت با هم برابر نیست چرا که میل پیستون که به پیستون متصل شده است بخشی از سطح قرار گیرنده نیروی هوایی فشرده را از بین می‌برد. نحوه عملکرد این سیلندرها به این شکل است که هوای فشرده از طریق مجرای ورودی داخل می‌شود و باعث حرکت پیستون و خروج میله پیستون می‌گردد. ساختمان و اجزای ساده‌ای دارند. با ترکیب کردن دو جک دو طرفه با یکدیگر می‌توان شفت را در چند نقطه موضعی متوقف نمود. از انواع جک‌های دو طرفه می‌توان به جک پنوماتیک ۴ میل، قلمی، کامپکت، رادلس و کتابی اشاره کرد که هر کدام از آنها دارای کاربری متفاوتی هستند.

واحد مراقبت پنوماتیک

واحد مراقبت پنوماتیک جزء قطعات صنعتی در زمینه تجهیزات پنوماتیک قرار می‌گیرد. بعد از کمپرسور اصلی قرار دارد و از ورود گرد و غبار، رطوبت و آلودگی‌های احتمالی به سیستم جلوگیری می‌کند. یکی از مهمترین قطعات در سیستم‌های پنوماتیکی وجود واحد مراقبت است. کمپرسور وظیفه تولید هوای فشرده را دارد و با مکش هوای محیط به داخل فرایندهای مهم را انجام می‌دهد. حال اگر به همراه این هوای خارجی گرد و غبار و رطوبت وارد کمپرسور شود طبیعتاً مختل خواهد شد؛ در نتیجه استفاده از واحد مراقبت بسیار حائز اهمیت است. 

واحدهای مراقبت اجزای مختلفی دارند. ۴ قسمت اصلی آن عبارت است از رگلاتور، فیلتر، رطوبت گیر و روغن زن که هر کدام وظایف خاصی را ایفا می‌کنند. رطوبت گیرها در انواع تخلیه اتومات، تخلیه دستی و تخلیه نیمه اتوماتیک وجود دارند که باید با توجه به نیاز خود آنها را تهیه کنید. یک سری توصیه‌ها برای نگهداری از واحد مراقبت پنوماتیک وجود دارد. به عنوان مثال به هیچ عنوان نباید فیلتر برنجی را با تینر یا الکل تمیز کنید. بهترین راه برای تمیز کردن فیلترهای برنجی استفاده از بنزین است. بعد از تنظیم فشار توسط رگلاتور آن را توسط قفلی که روی رگلاتور وجود دارد تنظیم نمایید. در هنگام خرید باید به سایزبندی درست، حداکثر توان فشار کاری، حداقل فشار کاری و داشتن محافظ توجه لازم را بکنید.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد شیر برقی پنوماتیک، جک پنوماتیک و واحد مراقبت پنوماتیک صحبت کردیم. شما برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید این محصولات به صورت اورجینال و با کیفیت می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه پنو گستر تماس بگیرید. این مجموعه همواره تلاش کرده است که با وارد کردن انواع تجهیزات پنوماتیکی به داخل کشور نیاز مشتریان را برطرف نماید. شما می‌توانید برندهای مورد نیاز خود را از این مجموعه تهیه کنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا