خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ستادکل نیروهای مسلح: محل دقیق سقوط بالگرد رئیسی توسط پهپادهای ایران کشف شد نه ترکیه

ستادکل نیروهای مسلح ضمن تقدیر از همکاری و هم‌دردیِ کشورهای دوست و همسایه، درباره حضور ناموفق پهپاد آکینجی ترکیه در ایران اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش سایت کلانشهر (گیلان)، «ستادکل نیروهای مسلح درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران اطلاعیه ای صادر کرد و توضیح داد که شناسایی بالگرد سقوط کرده سید ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه و 6 تن دیگر از همراهان در جنگل های ورزقان آذربایجان توسط پهپادهای ایران انجام شد.

در اطلاعیه نیروهای مسلح آمده است: به دنبال وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهور و هیأت همراه و وجود شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد و پیچیدگی جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه و نیز حضور پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار «سار» برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن‌ها با محله سقوط بالگرد، در مجموع نیروهای امدادی ناگزیر از راه‌های زمینی عملیات جستجو را آغاز کردند.

در ادامه می خوانیم: در این شرایط ستاد کل نیروهای مسلح پس از اعلام همکاری کشورهای دوست، با پیشنهاد نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه موافقت کرد؛ اما با وجود اینکه ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت به کشور ترکیه بازگشت.

در پایان اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح آمده است: نهایتاً در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.

شایان ذکر است، بعداز ظهر روز یکشنبه (۳۰ اردیبهشت) یکی از سه هلی‌کوپتر کاروان رئیس جمهور در منطقه جلفا، در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در این سانحه سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، آیت الله محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی به همراه کادر پرواز و سرتیم حفاظت و یکی از محافظان به شهادت رسیدند.

به دنبال تلاش های مقامات و امدادگران ایران برای پیدا کردن نشانی از محل سقوط هلی کوپتر رئیس جمهور ایران و همراهانش، بامداد یکشنه خبرهایی مبنی بر حضور پهپاد ترکیه‌ای به نام آکینجی در آسمان تبریز منتشر شد.

کمی بعد اعلام شد این پهپاد پس از جستجو در آسمان ورزقان توانست یک نقطه حرارتی که محل سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی بود را شناسایی کند.موضوعی که حالا توسط ستاد کل نیروهای مسلح تکذیب شده است.

آکینجی، بعد از مشارکت در عملیات جستجو برای پیداکردن بالگرد رئیس جمهور و همراهانش پس از خروج از ایران پرچم ترکیه را با پرواز بر روی دریاچه وان رسم کرد.این موضوع بازتابهای گسترده ای بین کاربران فضای مجازی داشت.

پهپاد ترکیه که نام کامل آن «بیرقدار آکینجی» است، یک پرنده بدون سرنشین نسبتا بزرگ با توانایی پرواز طولانی در ارتفاع بالاست که حدود ۵ سال پیش نخستین فروند آن معرفی شد. آکینجی محصول شرکت بایکار ترکیه است و گفته می‌شود توانایی حمل یک تن و نیم تجهیزات را دارد و قادر است در یک پرواز برای ۲۴ ساعت در آسمان بماند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا