خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واتیکان: اینجا من تعیین می‌کنم کی شفا گرفته!

محمد پناه زاده در سایت ردنا (ادیان نیوز) نوشت: «دستورالعمل‌های جدید واتیکان برای مقابله با پدیده‌های ماوراء الطبیعه همچون مسئله شفا گرفتن، معجزات و جن‌گیری روز گذشته به تصویب رسید و حواشی و جنجال زیادی به پا کرد.

کنگره مقدس روز (۱۷ می) یک سند جدید از قواعد محدودکننده برای اعلام موقعیت‌های مبنی بر شفا گرفتن، معجزات و دیگر اقدامات ماوراء الطبیعه نظیر قواعد جن گیری منتشر کرد.

البته این دستورالعمل‌ها که به‌عنوان “دکترین ایمان” شناخته می‌شوند که برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ منتشر شدند (اما سال‌ها بعد اجازه انتشار عمومی پیدا کرد) و اکنون برای انعکاس تغییرات در درک کلیسا از این پدیده‌ها به‌روز شده‌اند.

درواقع کلیات ماجرا این است. واتیکان توسط علمای دینی خویش (کاردینال، اسقف و بخشی از کشیش‌های دینی منتخب سریر مقدس) یکایک رخدادهای عمومی که درخصوص یک امر مقدس و دینی گزارش شده است را بررسی و سپس در مقام کارشناسی تعیین کند که آیا این اتفاق خرافه بوده یا خیر.

به دیگر زبان، کنگره مقدس تصویب کرد «اینجا من تعیین می‌کنم کی شفا گرفته یا دچار خرافه است». واتیکان موظف شد مسئول اصلی این موضوع باشد که کدام اتفاق یا رویداد فراطبیعی به دلیل حلول جن در فرد مذکور بوده است یا فی‌الواقع معجزه‌ای رخ‌داده یا خرافه و توهمی بیش نبوده است. این ذات تعیین‌گر و تعیین کننده و انتخاب یک کمیته برای تشخیص چنین موضوعاتی از ارکان مصوبات روز گذشته بود.

اما بخش دیگری از دستورات مصوب نشان می‌دهد که واتیکان با تعیین کشیش و متخصصین خاص دینی، کمیته‌ای را تشکیل خواهند داد تا این‌گونه مسائل را بررسی کنند. البته نهایتاً در این دستورات آمده است؛ «این کارشناسان اختیار و اراده‌ای برای تأیید یا رد موضوعات نخواهند داشت». چراکه تنها فقط پاپ فرانسیس این مسئولیت را بر عهده دارد. درواقع حکم نهایی را رهبر کاتولیک‌های جهان و رهبر واتیکان مشخص صادر می‌کند.

آیا واتیکان جلوی خرافه‌پرستی را می‌گیرد؟

البته باید اشاره کرد که انتشار چنین دستورالعمل‌هایی دارد درزمانی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد علاقه به پدیده‌های ماوراء الطبیعه و این‌چنینی در حال افزایش است. نتایج یک نظرسنجی جدید (بر اساس گزارش سایت مشهور رلیجن نیوز) نشان داد که «یک‌سوم آمریکایی‌ها به ارواح اعتقاددارند و ۱۸ درصد معتقدند که کسی را دیده‌اند که توسط شیطان تسخیرشده است.» بنابراین، این وضعیت اگر کنترل نشود، به‌راحتی باعث انتشار خرافه‌پرستی در میان افراد یک جامعه خواهد شد. از این حیث پرداختن به چنین آئین‌نامه و تصویب چنین قوانینی مسلماً نتایج بازدارندگی برای تخریب امر مقدس در جامعه دارد. لذا جنبه مهم تصویب چنین قوانینی نشان از افق دید باز واتیکان و شناخت آن از اجتماع پیرامون و وضعیت دینداری در میان مسیحیت دارد.

ساختمان-واتیکان

واتیکان رهنمودهایی را در مورد چگونگی تشخیص رویدادهای فراطبیعی توسط کلیسای کاتولیک تشدید کرده است. البته برخی کارشناسان از دستورالعمل‌های جدید واتیکان استقبال کرده‌اند و می‌گویند: آن‌ها به ارائه چارچوبی روشن و منظم برای رسیدگی به پدیده‌های ماوراء الطبیعه کمک می‌کنند. اما در مقابل، برخی دیگر ابراز نگرانی کرده‌اند این دستورالعمل‌ها ممکن است منجر به افزایش تعداد پرونده‌های مربوط به جن‌گیری، افزایش ساخت شایعات با سوژه شفاعت یا معجزات در جامعه شود. به همین دلیل واتیکان باید مواظب باشد تا به‌جای اصلاح ابرو، چشم را کور نکند.

البته هنوز مشخص نیست که دستورالعمل‌های جدید چه تأثیری بر میزان پدیده‌های ماوراء الطبیعه گزارش‌شده خواهد داشت. بااین‌حال، آن‌ها احتمالاً منجر به افزایش آگاهی و بحث در مورد این موضوع خواهند شد.

واتیکان: اینجا من تعیین می‌کنم کی شفا گرفته!
واتیکان: اینجا من تعیین می‌کنم کی شفا گرفته!

سخنی با مخاطبان
به نظر شما واتیکان در این قانون جدید به دنبال چیست؟ آیا این راهکاری بر مبارزه با خرافات در جامعه خواهد شد؟»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا