خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پلیس ایتالیا فروش فیات توپولینو را به خاطر یک پرچم کوچک منع کرد

فیات، یکی از برندهای زیرمجموعه استلانتیس، به دلیل یک قانون محلی در فروش فیات توپولینو در ایتالیا با مشکل مواجه شده است.

دیجیاتو: به یاد دارید که قرار بود کوچکترین کراس‌اوور آلفارومئو با نام میلانو عرضه شود؟ پس از اعلام نارضایتی مقامات ایتالیایی از نام اصلی، نام آن مدل به جونیور تغییر کرد. یک قانون محلی، برند استلانتیس را از به کار بردن یک نام ایتالیایی روی خودرویی که در خارج از کشور تولید شده بود، منع کرد. اکنون اتفاق مشابهی برای فیات توپولینو رخ داده است.

فیات، یکی دیگر از برندهای  زیرمجموعه استلانتیس، در فروش توپولینو در ایتالیا با مشکل مواجه شده است. این خودروی شهری -که از نظر فنی یک چهارچرخه است- نام تاریخی خود را حفظ می‌کند، اما باید پرچم کوچک ایتالیا را حذف کند. 134 توپولینو توسط پلیس ایتالیا در شهر بندری لیورنو در توسکانی کشف و ضبط شده است. طبق قانون، پرچم کوچک ایتالیا که در کنار دستگیره درها قرار دارد، باید از روی بدنه خودرو حذف شود.

چرا فروش فیات توپولینو با پرچم ایتالیا ممنوع است؟

این خودروی برقی کوچک در ایتالیا ساخته نمی‌شود، بلکه تولید آن در کارخانه کنیترا در مراکش انجام می‌گیرد. مدل‌های مشابه سیتروئن آمی و اوپل راکس الکتریک نیز در آنجا مونتاژ می‌شوند. قانون منع فیات برای استفاده از پرچم ایتالیا روی محصولی که در جای دیگری ساخته شده است، در دسامبر 2003 تصویب شده و در آن آمده است:

«واردات و صادرات به منظور تجاری‌سازی یا بازاریابی یا ارتکاب اعمالی مبهم در بازاریابی محصولاتی که دارای نشانه‌های منشأ نادرست یا گمراه‌کننده باشند، جرم بوده و طبق ماده ۵۱۷ قانون جزایی قابل مجازات است.»

فرمان خودرو

این شامل نشانه نادرست «ساخت ایتالیا» روی محصولات و کالاهایی است که منشأ ایتالیایی ندارند. حتی اگر مبدأ و منشأ به عنوان مبدأ خارجی محصولات یا کالاها ذکر شده باشد، این یک اقدام گمراه‌کننده است. متخلف به پرداخت جزای نقدی از 10000 تا 250000 یورو محکوم می‌شود.

استلانتیس راهی جز حذف پرچم ایتالیا برای فروش خودروهای فیات توپولینو توقیفی ندارد. به گفته فیات، اگرچه این خودروی برقی کوچک در داخل کشور ساخته نشده، اما اصول ایتالیایی در آن لحاظ شده است، چون این چهارچرخه در تورین توسعه پیدا کرده است. سخنگوی استلانتیس گفته که فیات «در انطباق کامل با مقررات عمل کرده» و به طور واضح محل تولید توپولینو را بدون گمراه کردن مشتریان اعلام کرده است. فیات با حذف برچسب مشکل‌ساز برای رفع توقیف این 134 خودرو موافقت کرده است.

فیات توپولینو

نکته عجیب این است که فیات یک سال پیش مدل دوباره متولدشده توپولینو را معرفی کرد. بنابراین مقامات ایتالیایی زمان زیادی داشتند تا به استلانتیس درباره احتمال توقیف این خودروها هشدار دهند. شاید فیات انتظار داشت از این مشکل قسر در برود، مانند آلفارومئو که فکر می‌کرد استفاده از نام میلانو برای کراس‌اوور کوچکش مشکلی ایجاد نخواهد کرد.  

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا