خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بزرگترین قاتل در طبیعت کیست؟ حیوانات یا انسان‌ها؟

انسان‌ها قاتل‌ترین موجود روی این کره خاکی نیستند. یک مطالعه اخیر میزان مرگ‌و‌میر را مشخص کرده است و نشان داده که میرکت‌ها (Meerkat) یا دُم‌عصایی‌ها قاتل‌ترین موجودات روی زمین هستند.

راز بقا: داستان‌های قدیمی و تاریخ، نشان می‌دهد که انسان قاتل‌ترین موجود روی کره زمین است! حتی امروز، به نظر می‌رسد که ما بیشتر از دلایل طبیعی بخ زندگیِ هم‌نوعان خود پایان می‌دهیم. واقعیت، اما این را نمی‌گوید.

به گزارش راز بقا و بر اساس یک مطالعه اخیر، حیوان جذاب و زیبایِ میرکت، ۲۰% احتمال دارد به دست هم‌نوع خود بمیرد! این مطالعه بیش از ۱۰۰۰ گونه پستاندار را مورد بررسی قرار داد و میزان خشونت را در گونه‌شان بررسی کرد.

اد یونگ (Ed Yong) خشن‌ترین پستانداران این مطالعه را در یک نمودار کوچک منظم سازماندهی کرد و در نهایت انسان در هیچ‌کجا دیده نمی‌شود.
اگرچه ما انسان‌ها میراث مرگباری را به اشتراک گذاشته‌ایم و ممکن است نقطه‌ای در تاریخ بشر وجود داشته باشد که توانسته‌ایم از دیگر پستانداران زمین خشن‌تر باشیم، اما جامعه ما را تغییر داده است.

این مطالعه بیان می‌کند که برای انسان‌هایی که بین ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کردند، میزان مرگ و میر ناشی از قتل می‌توانست به ۱۵ تا ۳۰ درصد برسد.

نویسندگان می‌نویسند: «با این حال، سطح خشونت کشنده در طول تاریخ بشر تغییر کرده است و می‌تواند با تغییرات در سازمان اجتماعی-سیاسی جمعیت انسانی مرتبط باشد».

این مطالعه همچنین استدلال می‌کند که اگرچه ممکن است در کشتن هم‌نوعان خود، رتبه یک را نداشته باشیم، اما این بدان معنا نیست که ما «نمی‌توانیم» رتبه یک را به عنوان قاتل‌ترین پستاندار روی این سیاره داشته باشیم. اگر جامعه نباشد انسان می‌تواند قاتل‌ترین باشد.

پولی ویسنر (Polly Wiessner)، انسان شناس دانشگاه یوتا، و دیگران، در تجزیه و تحلیل خود با داده‌ها مشکل داشتند و تعریف «قتل» را بسیار گسترده عنوان کردند.

به گزارش راز بقا، ویسنر به آتلانتیک گفت: «باید بدانیم که درگیری‌های فردی را با پرخاشگری سازمان‌یافته اجتماعی، آدم خواری تشریفاتی و … جدا کنیم. منابع داده‌های مورد استفاده برای خشونت‌های ماقبل تاریخ از نظر اعتبار بسیار متغیر هستند، آن‌ها می‌توانند غیر قابل تصور باشند!»

با این تفاسیر به نظر می‌رسد انسان باستانی دلایل مختلفی برای کُشتن داشته است که امروز بخش زیادی از آن دلایل را ندارد.

البته در آخر باید فراموش نکنیم که اگرچه انسان کمتر از قبل هم‌نوعان خود را به قتل می‌رساند اما این در مورد دیموجودات روی زمین صدق نمی‌کند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا