خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلایل عدم‌توسعه طب سنتی

رئیس نخستین کنگره علمی طب ایرانی با بیان “افراط و تفریطی که در کشور داریم یعنی تأیید مطلق طب سنتی یا ردکردن مطلق آن باعث شده است بزرگترین ضربه به این طب زده شود.”، گفت: عطاری‌ها به‌صورت بالقوه باعث حفظ میراث طب سنتی شده‌اند اما باید ساماندهی شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روشنک مکبری‌نژاد؛ رئیس نخستین کنگره علمی طب ایرانی امروز، یکشنبه، در نشست خبری در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر این‌که «در کشورهایی مانند هند و چین شاهد استفاده گسترده از ظرفیت طب سنتی هستیم اما در کشور ما علی‌رغم گذشت بیش از 15 سال از راه‌اندازی دانشکده‌های طب سنتی، همچنان میزان دسترسی مردم به خدمات این طب پایین است، علت چیست؟» اظهار کرد: طب سنتی میراثی است که از پیشینیان به ما رسیده و مورد اقبال عمومی مردم و در سال‌های اخیر مورد اقبال جامعه علمی نیز واقع شده است و از طرفی در دنیا طب سنتی و مکمل جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است تا جایی که سازمان جهانی بهداشت تأکید کرده است که از طب سنتی و طب مکمل در نظام سلامت کشورها استفاده شود. در وزارت بهداشت از برخی ظرفیت‌های طب سنتی استفاده می‌شود اما تاکنون از این ظرفیت‌ها به‌طوری که باید استفاده نشده است.

قوانین طب سنتی کافی است اما اجرا زمان‌بر است

وی با بیان این که بسیاری از آیین‌نامه‌ها در حوزه طب سنتی نوشته شده اما اجرا نشده است، افزود: در سیاست‌های بالادستی کشور به‌اندازه کافی قانون برای توسعه یافتن طب سنتی داریم اما برای اجرایی کردن آن‌ها نیاز به زمان است‌.

افراط و تفریط بزرگترین ضربه را به طب سنتی زده است

مکبری‌نژاد ادامه داد: بحث افراط و تفریطی که در کشور داریم یعنی تأیید مطلق طب سنتی یا رد کردن مطلق آن باعث شده است بزرگترین ضربه به این طب زده شود. بسیاری از مسئولین کشور با مکتب طب سنتی مشکلی ندارند اما آشفته‌بازاری که در جامعه می‌بینیم به اسم متخصصان طب سنتی تمام می‌شود و باعث بدنامی رشته دانشگاهی طب سنتی نیز می‌شود.

استفاده مردم از بیمارستان‌های طب سنتی در چین

وی با بیان این که با تأسیس رشته طب سنتی در سال 86 و ورود پزشکان به این حیطه این رشته به‌طور علمی در دانشگاه‌ها در حال تدریس است، گفت: در کشورهای هند و چین بیش از 100 سال است از این طب استفاده می‌شود و این چالش‌های ما را داشته‌اند و الآن توانسته‌اند به این جایگاه برسند و کنار بیمارستان‌های طب رایج بیمارستان‌های طب سنتی نیز دارند و امیدواریم ما نیز بتوانیم به این نقطه برسیم هرچند ادغام طب سنتی در نظام سلامت اتفاق افتاده است اما باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود. متقاعد کردن و معرفی درست و اصولی طب سنتی به مسئولین و جامعه علمی و عموم مردم مهمترین مسئله‌ای است که باعث توسعه طب سنتی می‌شود.

ظرفیت طب سنتی برای توسعه توریسم درمانی

رئیس نخستین کنگره علمی طب ایرانی تأکید کرد: طب سنتی ظرفیت خوبی نیز برای توریسم سلامت دارد و مورد اقبال بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای منطقه واقع شده است، از سوی دیگر از آنجا که طب سنتی، طب بومی کشور ماست و طب وارداتی نیست و ریشه در تمدن ما دارد می توانیم از آن برای خودکفایی کشور بهره ببریم. ما همچنین برای پذیرش دانشجو نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم و از ترکیه، عراق، افغانستان، اتریش و هندوستان دانشجوی طب سنتی پذیرش شده است. میزان ارزآوری‌ای که طب سنتی می‌تواند برای کشور داشته باشد اهمیت زیادی دارد.

فعالیت عطاری‌ها باید ساماندهی شود

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر فعالیت عطاری‌ها نیز تصریح کرد: عطاری‌ها به‌صورت بالقوه باعث حفظ میراث طب سنتی بوده‌اند. قبل از سال 86 رشته طب سنتی را نداشتیم و می‌توان گفت عطاری‌ها بوده‌اند که این طب را حفظ کرده‌اند اما لازم است فعالیت آنها نظام‌دهی و ساماندهی شوند. فروش گیاهان دارویی و ورود به حیطه درمان و مداخله در امر درمان از جمله معضلاتی است که انتظار می‌رود در عطاری‌ها قانونمند بشود.

عدم‌اجرای آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌های طبیعی

وی با ابراز این‌که آیین‌نامه داروخانه‌های طبیعی نوشته شده اما اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: این بحث در جامعه طب سنتی وجود دارد که داروهای طبیعی و سنتی در داروخانه‌های جدایی به فروش برسند اما هنوز این آیین‌نامه اجرا نشده است و داروهای گیاهی در سلامتکده‌ها به فروش می‌رسند.

علت گرانی داروهای سنتی

رئیس نخستین کنگره علمی طب ایرانی درباره علت بالا بودن قیمت داروهای طب سنتی توضیح داد: فرآورده‌های طبیعی با داروهای شیمیایی قابل مقایسه نیستند و قیمت داروهای گیاهی به میزان عرضه و تقاضا و تولید آن‌ها وابسته است، بحث دیگر نیز بیمه‌شدن داروهای گیاهی است که قیمت بالای آن به‌دلیل بیمه‌نبودن آن‌هاست.

برگزاری کنگره علمی طب سنتی برای اولین بار

وی با تصریح به این‌که “در 17 سالی که از تأسیس رشته می‌گذرد متأسفانه ما برگزاری کنگره تخصصی نداشته‌‌ایم و این اولین بار است که کنگره برگزار می‌شود.”، گفت: این کنگره 15 امتیاز بازآموزی برای متخصصین طب سنتی، پزشکان عمومی و داروسازان دارد و برای سایر رشته‌های علوم پزشکی نیز امتیاز بازآموزی دارد. این کنگره نهم تا یازدهم خردادماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا