خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی کوتاه از شب احمد عربانی [+گزارش تصویری]

سرویس فرهنگی، انصاف نیوز: مراسم بزرگ‌داشت و رونمایی از کتاب احمد عربانی کارتونیست و کاریکاتوریست مشهور ایرانی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

احمد عربانی از کارتونیست‌های مجله طنز توفیق بود اما با کاریکاتورهایش از وزرا و به ویژه مرحوم حسن حبیبی روی جلد مجله گل‌آقا شناخته شد. او را همچنین خالق تصویری شاغلام می‌دانند.

شاغلام شخصیتی پرداخته مرحوم کیومرث صابری فومنی بود؛ آبدارچی خوشمره، فضول، حواس‌جمع، زبان تیز و به اقتضای موقعیت گنگ و زبان‌نفهمی که نقدش به اتفاقات و رخ‌دادها و تصمیمات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی زمانه‌اش، حرف دل خیلی از مردم بود. این شخصیت خیالی که با لغات صابری فومنی متولد شده بود، با کارتون‌های عربانی جان گرفت و روی جلد هفته‌نامه گل آقا جاخوش کرد.

در مراسم شب احمد عربانی او از نقطه شروع کارتون کشیدنش گفت؛ معلمی خوش‌تیپ و بلند قد و خوش‌بیان غیبت می‌کند و معلمی بدتیپ و کوتاه قد و بدزبان جایگزینش می‌شود و احمد جوان بجای اعتراض زبانی، معلم تازه را می‌کشد و همین نقطه شروع فعالیت‌های حرفه‌ایش می‌شود.

هادی حیدری، کارتونیست جوانی که در سال‌های اخیر کارهای مهم و بعضا پرحاشیه‌ای در رسانه‌های کشور منتشر کرده است، از نقش احمد عربانی در تربیت نسل تازه‌ای از کارتونیست‌ها گفت.

یونس شکرخواه، روزنامه‌نگار و مدرس رسانه، درباره اهمیت کارتون و کاریکاتور چند کلمه‌ای سخن گفت و خواستار مستندسازی تجربه کارتونیست‌های ایرانی شد که در 5 دهه اخیر آثاری در ابعاد جهانی پدید آورده‌اند.

در شب احمد عربانی مستند پرتره‌ای هم از او منتشر شد که نقاطی برجسته از زندگی این کارتونیست را از زبان شیرین خود او مرور می‌کرد.

نادره رضایی، مدیر نشر مدام نیز در سخان کوتاهی به این دو پرسش پاسخ داد که چرا مدام؟ چرا احمد عربانی؟ او گفت تجربه شیرینی در مدیریت انتشارات علمی و فرهنگی داشته است و با تشویق علی دهباشی و چند نفر دیگر تصمیم گرفته است بجای حوزه تخصصی‌اش صنعت، در نشر ادامه فعالیت دهد. گفت کتاب احمد عربانی نخستین خروجی نشر مدام است و به این نخستین اثرش افتخار می‌کند.

حسین یاری، یکی از 3 پایه‌گذار مجله فیلم هم چند دقیقه‌ای صحبت کرد و به مخاطبان کمتر آشنا با عربانی، هم از صدای خوش او خبر داد و هم از رفاقتش با عباس کیارستمی. گفت که در سینما در دستی داشته است و چهل سال پیش فیلم مستند تبر را ساخته در تقبیح قطع درخت و کاشت سیمان!

آقای عربانی هم چند دقیقه‌ای برای حضار سخن گفت؛ ابتدا چند دقیقه‌ای خواند و نشان داد دستی در آواز و نیم‌دانگ صدای خوش دارد. بعد چند خاطره تعریف کرد که خنده‌های مدام و تشویق‌های مداوم حضار را در پی داشت.

محمدعلی ابطحی، محمدجواد حق‌شناس، فرزاد حسنی، بهنام تشکر، تعداد زیادی روزنامه‌نگار و گرافیست و کارتونیست در این برنامه حاضر بودند و یکی از شلوغ‌ترین شب‌های بخارا را رقم زدند.

در نهایت هم با حضور بیش از 10 نفر بر روی سن، کتاب احمد عربانی رونمایی شد. شاید تصاویر بیشتر از کلمات شور و شیرین این شب از شب‌های بخارا را نشان دهد.

عکس‌ها از مصطفی اسلامی‌فر

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا