خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلیل درد قلب در نوجوانان چیست

درد قلب در نوجوانان ممکن است به‌دلایل مختلف مانند قرارگیری در موقعیت استرس‌زا یا حتی مشکلات عضلانی رخ دهد. همچنین در برخی موارد بروز درد در قلب نشان‌دهنده یک بیماری جدی است که نیاز به تشخیص و درمان دارد. به همین دلیل برای پیداکردن علت این مشکل باید از متخصص (مثلا یک دکتر آریتمی قلب) مشاوره دریافت کرد. بروز درد و سوزش در قلب از مشکلات شایعی است که علاوه‌بر بزرگ‌سالان نوجوانان نیز با آن درگیر هستند. این اتفاق در بسیاری از موارد باعث ایجاد نگرانی در والدین می‌شود. ‌از این‌ر‌و در ادامه به بررسی دلایل بروز این درد و مواردی که مراجعه به متخصص را ضروری می‌کند پرداخته‌ایم. والدین برای کسب اطمینان‌ خاطر درخصوص سلامت فرزندشان بهتر است این مقاله را مطالعه کنند.

ایا همیشه درد قفسه سینه نشانه درد قلب است؟

یکی از رایج‌ترین سوالات در زمینه بروز درد قلب در نوجوانان این است که آیا این علامت، نشان‌ می‌دهد فرد به بیماری قلبی مبتلا شده است؟ در این‌خصوص باید گفت درد قفسه سینه تنها در برخی موارد خبر از ابتلا به این نوع بیماری می‌دهد و لازم نیست با مشاهده حالت خفیف آن خیلی نگران شد.

با این‌حال رایج‌ترین علت تیر کشیدن قفسه سینه در نوجوانان بروز مشکلات قلبی است. به همین دلیل والدین باید همواره به علائم سلامت فرزند خود توجه داشته باشند تا درصورت بروز هرگونه مشکل، از متخصصی حاذق کمک بگیرند.

بررسی این‌‌‌که کدام درد قلب خطرناک است و نیاز به مراجعه به پزشک دارد بسیار حائز اهمیت است و روی درمان زودهنگام با کم‌ترین عوارض تاثیر می‌گذارد. ازاین‌رو باید با دلایل کلی که باعث ایجاد این مشکل می‌شوند آشنا باشید.

درد قلب در نوجوانان نشانه چیست؟

به‌طور کلی علت تیر کشیدن قلب سمت چپ در هر فرد متفاوت است. در واقع باید گفت این درد ممکن است خبر از مشکلات عضلانی بدهد یا این‌‌که دلیل بروز آن، بیماری ریوی باشد. پس در کنار توجه به این درد باید به سایر علائم نیز دقت کرد تا علت دقیق را متوجه شد.

با توجه به این‌‌که درد قلب ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری جدی باشد نباید از آن به سادگی گذشت. ازاین‌رو در ادامه به‌معرفی بیماری‌هایی می‌پردازیم که ممکن است درد قفسه سینه، نشان‌دهنده ابتلای نوجوان به آن‌ها باشد.

مشکلات قلبی دلیل بروز درد قلب در نوجوانان

آریتمی قلبی، پریکاردیت یا دیگر عارضه‌های این بافت، به‌طور مستقیم در ایجاد درد قفسه سینه تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل افراد با مشاهده اولین علائم احساس می‌کنند به بیماری قلبی مبتلا شده‌اند. بهترین روش برای اطمینان از این موضوع کسب مشاوره از متخصص است.

دیگر دلیلی که باعث ایجاد درد قفسه سینه می‌شود حمله قلبی است. این حمله معمولا در اثر وجود بیماری‌های قلبی رخ می‌دهد و از علائم آن باید به عرق سرد، دردی که به‌صورت نوسانی رخ می‌دهد و با فعالیت بیشتر می‌شود، سرگیجه، ضعف، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

مشکلات ریوی دلیل بروز درد قلب

اگر بخواهیم علت تیر کشیدن قلب هنگام نفس کشیدن را بررسی کنیم به بیماری‌های ریوی می‌رسیم. به‌طور کلی باید گفت برخی از مشکلات ریه که باعث تیر کشیدن قفسه سینه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • کلاپس ریه: این بیماری به‌دلیل سوراخ‌شدن ریه و نشت هوا از آن رخ می‌دهد. درد قفسه سینه که ناشی از این مشکل باشد معمولا با علائمی مانند تنگی نفس همراه است و به‌طور ناگهانی شروع می‌شود. این درد در بسیاری از موارد برای چندین ساعت ادامه‌دار خواهد بود.
  • التهاب غشای پوشاننده ریه‌ها (پلوریت): اگر فرزند شما تنها در هنگام سرفه یا حتی حین تنفس با درد در قلب مواجه می‌شود احتمال دارد به پلوریت مبتلا شده باشد.
  • لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریه): یکی از خطرناک‌ترین دلایل بروز درد قلب در نوجوانان آمبولی ریه است که در آن لختگی خون باعث مسدود شدن رگ‌های ریه می‌شود و از ورود خون به این بافت جلوگیری می‌کند.
  • فشار خون ریوی: درصورتی‌ که فشار واردشده به شریان‌های ریه از حد به‌خصوصی بیشتر شود درد قفسه سینه را به‌همراه دارد.

تیرکشیدن قلب ناشی از دلایل روانی مانند استرس یا حمله عصبی

قرار گرفتن در موقعیت‌های اضطرابی یا بروز حمله‌های عصبی از دلایل بروز درد قلب در نوجوانان به‌شمار می‌آیند. با توجه به خطراتی که حمله عصبی به‌همراه دارد باید این مشکل در کوتاه‌ترین زمان تشخیص داده شود تا بتوان عوارض آن را کاهش داد.

درد قلب ناشی از کشیدگی عضلات و استخوان‌ها

گاهی ممکن است علت بروز درد در قفسه سینه نوجوانان هیچ ارتباطی با قلب نداشته باشد. در این معمولا فرد جسم سنگینی را بلند می‌کند و پس‌از آن شاهد بروز درد در ناحیه قفسه سینه خود است.

در واقع نوجوانان و بزرگ‌سالانی که پس‌از فعالیت شدید یا بلندکردن اجسام سنگین با احساس درد در قفسه مواجه می‌شوند احتمالا به التهاب غضروف اطراف جناغ دچار شده‌اند. این مشکل باعث ایجاد دردهای شدید خواهد شد.

به‌طور کلی کشیدگی استخوان و عضلات باعث ایجاد دردهای ناگهانی و شدید در قفسه سینه می‌شود و در بسیاری از موارد نیازی به نگرانی ندارد. بااین‌حال زمانی که درد همواره رخ دهد و به گردن، بازو و استخوان‌های کمر نیز سرایت کند باید علت دقیق آن توسط پزشک مشخص شود.

درد قلب در نوجوانان ناشی از مشکلات گوارشی

از مشکلات گوارشی که باعث ایجاد درد در قفسه سینه می‌شوند باید به ریفلاکس معده و التهاب لوله‌ای که اتصال بین گلو و معده را ایجاد می‌کند اشاره کرد. بیماران مبتلا به این مشکلات گوارشی معمولا علائم خود را پس ‌از ورزش کردن، غذا خوردن یا دراز کشیدن مشاهده می‌کنند.

چه زمانی درد سینه به دلیل فشار روانی است؟

فشار روانی در بسیاری از موارد باعث ایجاد حمله عصبی در نوجوانان می‌شود. البته این حملات و اضطراب پس‌از آن، گاهی دلیل خاصی ندارند. به‌طور کلی زمانی که فشار روانی دلیل بروز درد قفسه سینه باشد علائم زیر نیز در فرد دیده می‌شود:

  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • تعریق زیاد
  • بی‌حس شدن دست و پا
  • غش
  • افزایش ضربان قلب

علائم بیماری قلبی در نوجوانان

آشنایی با علائم بیماری قلبی در نوجوانان دختر و پسر این امکان را برای شما به‌وجود می‌آورد تا در کوتاه‌ترین زمان میزان خطرناک بودن علائم را تشخیص دهید و از پزشک کمک بگیرید. به‌طور کلی از این علامت‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • سختی در نفس کشیدن
  • سبکی سر
  • درد قفسه سینه
  • ناتوانی در انجام کارهای روزمره مانند پیاده‌روی
  • خستگی
  • تورم به‌دلیل حبس‌شدن مایعات

کی باید به دکتر متخصص درد قلب و دریچه عروق قلبی مراجعه کنیم؟

مهم‌ترین اقدامی که برای پیدا کردن علت درد قلب در نوجوانان دختر و پسر می‌توان انجام داد مراجعه به متخصصی حاذق است. در اولین گام می‌توان از پزشک عمومی کمک گرفت تا علت دقیق مشخص شود.

در واقع پزشک عمومی با توجه به علت، بیمار را به متخصص قلب، گوارش یا ریه ارجاع می‌دهد. همچنین درصورت بروز علائم خیلی شدید و ماندگاری آن‌ها می‌توان به‌طور مستقیم از متخصص قلب گرفت.

درخصوص بهترین زمان مراجعه به پزشک نیز باید گفت هرگاه علائم خیلی شدید بودند یا پس ‌از گدشت مدتی از بین نرفتند، یا این‌‌که فرد توانایی انجام کارهای روزمره را نداشت باید به پزشک مراجعه کرد.

در صورت مشاهده علائم زیر، باید به پزشک مراجعه کرد:

  • درد قفسه سینه همراه با علائم دیگر مانند تنگی نفس، سبکی سر یا غش
  • دردی که با فعالیت بدنی بدتر می شود و با استراحت بهبود نمی یابد
  • دردی که به فک، گردن، بازو یا کمر تیر می کشد
  • تپش قلب شدید و نامنظم (آریتمی قلب)
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی

تشخیص علت درد قلب در نوجوانان

برای تشخیص علت درد قلب در نوجوانان، پزشک ابتدا شرح حال کاملی از بیمار گرفته و او را معاینه فیزیکی می کند. در صورت نیاز، ممکن است از برخی از روش های تشخیصی زیر استفاده شود:

  • الکتروکاردیوگرام (نوار قلب): این روش فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند و می تواند به تشخیص آریتمی قلبی کمک کند.
  • اکوکاردیوگرافی (اکوی قلب): این روش با استفاده از امواج صوتی تصویری از قلب ایجاد می کند و به بررسی عملکرد قلب و دریچه های قلبی کمک می کند.
  • اشعه ایکس قفسه سینه: این روش می تواند به تشخیص مشکلات ریوی مانند پنوموتوراکس کمک کند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا