خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زمینه‌سازی دلواپسان برای رد صلاحیت لاریجانی

اعلام کاندیداتوری و ثبت نام علی لاریجانی، یکی از چهره‌های جریان میانه‌روها، در انتخابات هشت تیر با واکنش‌های عصبی برخی مقام‌های دولتی و حامیان کاندیداهای نزدیک به دولت مستقر همراه شده؛ واکنش‌هایی که بی شباهت به زمینه‌سازی برای رد صلاحیت آقای لاریجانی نیست.

به‌گزارش انصاف نیوز، آخرین ساعات روز پنج‌شنبه عکس خاصی در صفحه‌های علی لاریجانی در شبکه‌های اجتماعی منتشرشد که حاکی از اعلام کاندیداتوری او بود.

در این عکس مبداء حرکت او دفتر رهبری، مقصد نخست وزارت کشور و مقصد دوم نهاد ریاست جمهوری انتخاب شده بود‌.

لاریجانی در توضیح این عکس خطاب به مردم نوشته بود، بدون شما به مقصد نمی‌رسیم.

برخی با استناد به این تصویر از اطمینان خاطر علی لاریجانی در موضوع بررسی صلاحیت‌ها و تکرار نشدن آنچه در سال ۱۴۰۰ شاهد بودیم سخن گفتند.

در انتخابات ۱۴۰۰ جمع زیادی از کاندیدهای میانه‌رو رد صلاحیت شده بودند که خبرسازترین آن به رد صلاحیت لاریجانی برمی‌گشت.

رهبری پس از این تصمیم شورای نگهبان در یک سخنرانی عمومی اعلام کردند که در موضوع بررسی صلاحیت به برخی کاندیداها ظلم شد و باید جبران شود. با این وجود، شورای نگهبان بر تغییر نیافتن تصمیم خود تاکید کرد.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن بود که شرط علی لاریجانی برای کاندیداتوری اطمینان خاطر از تکرار نشدن اتفاقات ۱۴۰۰ بوده است و نتیجه گرفتند که حالا با کاندیداتوری او چنین چراغ سبزی داده شده است.

رئیس مجلس دهم در ساعات نخست ثبت نام در روز جمعه وارد وزارت کشور شد و مراحل ثبت نام در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری را انجام داد.

او در بخشی سخنرانی پس از ثبت نام خود گفت: برای عبور از موانع، باید از روشهای منسوخ، ‎ارتفاع بگیریم.

انتشار این بخش از سخنان آقای لاریجانی با هشتگ ‘ارتفاع بگیریم’ در شبکه‌های اجتماعی سرآغاز موجی بود که دلواپسان با اسم رمز ‘توهین به شهدای خدمت’ آغاز کردند.

آنها که هواداران سعید جلیلی و دیگر کاندیداهای احتمالی نزدیک به دولت مستقر هستند، مدعی شدند علی لاریجانی با به کار بردن اصطلاح ‘ارتفاع بگیریم’ قصد کنایه به سانحه‌ی هلیکوپتر و توهین به رئیس فقید دولت سیزدهم و همراهانش را داشته است.

آنها در توییت‌ها و یادداشت‌های پیاپی خواستار رد صلاحیت این مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی شورای نگهبان شدند.

برخی نمایندگان مجلس و مقام‌های دولتی نیز وارد این میدان شده و مطالبی را علیه علی لاریجانی منتشر کردند.

میثم نیلی از چهره‌های بسیار نزدیک به رئیس فقید دولت سیزدهم نوشت: عجبا که پس از شهادت و البته تشییع مردمی عظیم و بی‌سابقه پیکر سوخته او، عداوت و حسادت بعضی سیاسیون کاسته نشده، بلکه ظاهرا کینه‌های قلبی و انگیزه انتقام از او و یاران وفادارش فزونی هم یافته است.

وحید یامین‌پور خطاب به لاریجانی نوشت: چقدر ما را یاد روحانی می‌اندازید.

استاندار قزوین، معاون اجرائی رئیس دولت و دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم و … نیز از دیگر مسئولانی بودند که لاریجانی را به ‘اهانت به شهدای خدمت’ متهم کردند.

علی لاریجانی، یکی از چهره‌های جریان میانه‌روها، در واکنش به موج تخریب شکل‌گرفته نوشت:

««یرفع الله الذین امنوا منکم و الذین اوتوالعلم درجات»
ارتفاع بگیریم یک راهبرد برای طی کردن مسیر است.
برای رشد و توسعه کشور باید از مباحث تخریبی و سلبی ارتفاع بگیریم و برای یکبار هم که شده فضای انتخاباتی را معطوف به ترسیم مشکلات مردم و ارائه راه حل های واقعی آنان کنیم.
شهیدان خدمت در راه وطن جان خود را برای اعتلای همین راهبرد گذاشتند. یاد و نام بلندشان گرامی باد و اندیشه «اهريمنان» و «سوء استفاده کنندگان» از نامشان ناکام»

با ثبت نام مسعود پزشکیان در انتخابات 1403 این احتمال وجود دارد که موج‌های تخریبی مشابهی نیز علیه او شکل بگیرد تا زمینه‌ساز رد صلاحیت این کاندیدای میانه‌رو که از نگاه برخی شانس بالایی برای جلب آرا اکثریت دارد نیز فراهم بیاید.

از سوی دیگر علاوه بر این واکنش‌ها برخی نیز علی لاریجانی را ‘روحانی دوم’ نامیده و دولت او را ‘دولت سوم روحانی’ خواندند.

حمید رسایی، نماینده‌ی تندرو مجلس، با انتشار ویدئوی کوتاهی که در آن مهر ‘روحانی دوم’ بر پیشانی لاریجانی نقش می‌بندد او را ‘روحانی اصلی’ نامید و نوشت: علی لاریجانی تمام تلاشش را خواهد کرد تا لکه ننگ همراهی و یاری حسن روحانی را از دامن خودش پاک کند اما به خوبی می‌داند که این غیر ممکن است و این مهر روی پیشانی او خورده که لاریجانی شریک جرم روحانی است و شاید دقیق‌تر این باشد که گفته شود: روحانی اصلی علی لاریجانی است.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاسخ به این نگاه به علی لاریجانی نوشته‌اند که با توجه به عملکرد دولت سیزدهم تشبیه او به حسن روحانی نوعی تیلیغ مثبت برای این کاندیدای انتخابات هشت تیر خواهد بود.

واکنش‌های عصبی برخی مقام‌های دولتی، بعضی نمایندگان مجلس و هواداران سعید جلیلی و دیگر کاندیداهای احتمالی نزدیک به دولت مستقر حاکی از نگرانی آنها از احتمال پیروزی علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۳ و تلاش برای حذف او از رقابت‌های انتخاباتی با زمینه‌سازی برای رد صلاحیت دوباره‌ی علی لاریجانی است.

تا امروز علاوه بر علی لاریجانی مسعود پزشکیان و عبدالناصر همتی نیز از جمله کاندیداهای جریان میانه‌روها هستند که برای حضور در انتخابات هشت تیر ثبت نام کرده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا