خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۰ خرداد سال ۸۰ | «خستگی» رهبری از تلاش برای رفع اختلاف وزارت کشور و شورای نگهبان در انتخابات

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

یکشنبه 20 خرداد 1380 | 17 ربیع‌الاول 1422 10 ژوئن 2001

برای مراسم میلاد [حضرت رسول اکرم (ص)] به دفتر رهبری رفتیم. آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور]، تبریک گفت و رهبری هم صحبت کوتاهی داشتند. بعد از جلسه، رهبری با اظهار خستگی‌ گفتند، دیشب مدت طولانی صرف رفع اختلاف وزارت‌ کشور و شورای نگهبان در تعداد آرا کرده‌اند و بی‌خوابی کشیده‌اند.

به منزل برگشتم و تا عصر درباره جایگاه اهل بیت مطالعه کردم. عصر از استخر خانه استفاده کردم. به سالن کنفرانس سران، برای افتتاح مراسم هفته وحدت [= چهاردهمین کنفرانس وحدت اسلامی] رفتم. آقای [محمد] واعظ‌زاده، [رییس مجمع جهانی اهل بیت]، خیرمقدم گفت و من سخنرانی مفصلی‌ کردم؛ درباره اهمیت اتحاد مسلمانان و خطرهای تفرقه و نقش اهل بیت در هدایت جامعه و تدبیر پیغمبر (ص) که متأسفانه برعکس مسأله اهل‌البیت، به جای محوریت وحدت، نقطه آغاز اختلافات شده است.[1]

از آقای واعظ‌زاده خواستم که در دانشگاه مجمع [جهانی اهل بیت]، رشته‌ای برای بررسی عوامل تفرقه در دنیای اسلام و پیدا کردن راهکارهای ایجاد وحدت و همکاری، تأسیس شود. خصوصی با آقای واعظ‌زاده از احتمال اثر معکوس موضوع بحث کنفرانس -جایگاه اهل بیت- صحبت کردم و در صحبت هم تذکر دادم که مواظب باشند، موضوع باعث تحریک عواطف و اختلافات نشود.

مراسم عقد همشیره‌زاده‌ها – سمیرا و امید هاشمی‌شریف‌آباد- بود. من و اخوی محمود، خطبه عقد را خواندیم. جمع زیادی از بستگان آمدند. شب هم جمع زیادی از بستگان فامیل مرعشی آمدند؛ از موفقیت موزه رئیس‌جمهور در رفسنجان گفتند و استقبال مردم و خدمات متعددی که به مردم می‌دهند.

دیشب، در پی اعلام پیروزی آقای [سیدمحمد] خاتمی، [در انتخابات ریاست‌جمهوری]، جمعی از جوانان دختر و پسر، در بعضی از خیابان‌ها و پارک‌ها، به شادی و پایکوبی پرداخته‌اند و جمعی از انصارحزب‌الله، با آنها برخورد کرده‌اند، در بعضی از شهرستان‌ها هم این اتفاق افتاده است. در جریان انتخابات، یک هلی‌کوپتر حامل 9 نفر در چهارمحال و بختیاری ساقط شده و متأسفانه همه سرنشینان فوت کرده‌اند.


[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «یکی از نقاط مشترک ما مسلمانان، این است که در قرآن با صراحت پیامبر اکرم (ص) از طرف خداوند بر ارتباط خاص با اهل بیت (ع) تکیه کردند که ذوی‌القربی هستند. در این اجلاس شاید بیشتر روی ذوی‌القربی بحث شود و جاهایی هم روی اهل بیت (ع) تکیه شود. آنچه که ما در قرآن به مودت آنها مأمور شدیم، ذوی‌القربی هستند. کسانی هستند که می‌خواهند این مفهوم صریح را تضعیف کنند، ولی به نظر می‌رسد که منصفان همه طوایف اسلامی، قبول دارند.

نمی‌توان تردید کرد که این مضمون، مورد تأکید قرآن است و آقایان علما می‌دانند که در آیه دیگر این مسأله به شکل دیگری توضیح داده می‌شود که این یک فامیل‌گرایی برای پیامبر (ص) نیست که به فامیل خودشان امتیاز بدهند، بلکه این را به عنوان حرکتی در جهت منافع امت و مصالح امت در نظر گرفتند. اگر پیامبر (ص)، اهل‌بیت و ذوی‌القربی را در کنار قرآن مطرح کرده، به خاطر این است که اینها مفسر قرآن، رافع اختلاف و مرجع فکری و عقیدتی پیشامدها و اختلافات باشند.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا