خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۲ خرداد سال ۸۰ | قهر بهزاد نبوی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

سه‌شنبه 22 خرداد 1380 | 19 ربیع‌الاول 1422 12 ژوئن 2001

آقایان [علی] وکیلی، [رئیس پژوهشگاه صنعت نفت] و [احمدرضا] جلالی‌ نایینی آمدند. آقای جلالی از دانشمندان است و بیش از ده سال با سازمان ملل برای برنامه توسعه جهان‌ سوم همکاری داشته است. گفت نظر او و همفکران او در خارج و داخل، این است که دوران سازندگی در دولت شما، در تاریخ ایران بی‌نظیر است و برنامه‌ای تنظیم کرده بودند که تلاش کنند، فکر سازندگی دوباره احیا شود و بنیادی تأسیس‌ کرده‌اند.

آقای [یونس] موسوی، نماینده سابق آبادان آمد و از کند شدن پیشرفت آبادان و خرمشهر بعد از دوران سازندگی گفت و برای جبران وضع نامناسب آن مشورت کرد. آقای مهندس [محمد] هویدا آمد. از وضع سیاسی و اقتصادی و اداری و امنیتی کشور ابراز نگرانی‌ کرد و گفت، رهبری باید بداند که اینها که در انتخابات حضور پیدا کردند، به خاطر دستور ایشان نبوده و بلکه برخلاف نظر ایشان رأی داده‌اند. از موفقیت‌های علمی دو پسرش- امیر و حمید- که در آمریکا هستند، گفت.

ظهر با محسن، همراه ناهارکاری، دربارة امور دفتر و خودمان صحبت کردیم. عصر، [آقای بوعبدالله غلام‌الله]، وزیر امور دینی و اوقاف الجزایر آمد. به قم رفته و تحت‌تأثیر برنامه‌ها و مدارس و کتابخانه‌های قم قرار گرفته بود. از خطبه‌های جمعه و سخنرانی‌ام در مراسم افتتاح هفته وحدت تمجید کرد و جواب سئوالاتم را در مورد وضع بربرها و صوفی‌ها و درگیری‌های الجزایر داد و از برنامه آقای بوتفلیقه، [رئیس‌جمهور الجزایر] تمجید کرد. خودش از مشایخ صوفیه است.

آقایان [اسحاق] جهانگیری، [حسین] مرعشی و علی هاشمی آمدند و برای اصلاح حکم محکومیت آقای [عبدالله] نوری و حکم انفصال از خدمت آقای [غلامحسین] کرباسچی استمداد کردند که بتواند در کابینه آقای خاتمی باشد. گفتند، آقای [علی‌اکبر] محتشمی که در نامزدی نایب‌ رئیس مجلس شکست خورده، عصبانی است و سخنرانی بدی کرده. با همکاری [حزب] کارگزاران [سازندگی] و [جبهه] مشارکت، این وضع پیش آمده و بهزاد نبوی هم قهر کرده و نامزد نشده است.

شب، میهمان رهبری بودم. گفتند، جمعه شب در حالی که وزارت کشور، گزارش‌ کتبی تعداد آرا را داده بود، شورای نگهبان می‌گفت، تعداد چهار میلیون کمتر است؛ گویا وارد کامپیوترشان نشده بوده و هنوز هم می‌گویند، صدها هزار رأی کمتر است و احتمال تقلب وجود دارد، ولی سندی نداریم.

گفتند، دیشب به آقای خاتمی گفته‌اند که باید در این دوره، برای متدین‌ کردن مردم و جلوگیری از بی‌بندوباری، جلوگیری از هیجان‌های سیاسی و نیز اشتغال، کم‌کردن فاصله طبقاتی فقیر و غنی و نوسازی صنایع، کنار زدن افراد ناباب از تصمیم‌گیری‌ها و مشاورت اقدام نماید. از مصوبه مجلس در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی انتقاد داشتند و گفتند، شورای نگهبان رد می‌کند و نیز موافق طرح تحقیق و تفحص از صداوسیما نیستند که بناست در مجلس مطرح شود.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا