خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بهترین نوع گوگرد برای کشاورزی را بشناسید!

رپورتاژ آگهی

بهترین نوع گوگرد برای کشاورزی، گوگرد معدنی است که آهک آن کمتر از 10 درصد، حداکثر میزان سدیم آن کمتر از 2 درصد، عناصر سنگین و سمی کمتر از 20 پی پی ام، حاوی حداقل 12-10 درصد عنصر گوگر و پی اچ اسیدی است. در ادامه این مطلب بیشتر راجب انواع گوگرد برای کشاورزی و ویژگی های آنها صحبت خواهیم کرد.

گوگرد در کشاورزی

گوگرد در کشاورزی سبب رشد طبیعی و باروری بهتر و بیشتر گیاهان می شود. به همین دلیل کاشناسان آن را به عنوان یک ماده مغذی ثانویه معرفی می کنند که سبب برقراری تعادل بین عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم خاک می شود. شرکت کیمیا پارس شایانکار در تعریف گوگرد گفته است:

گوگرد، یک عنصر شیمیایی ضروری برای رشد و نمو گیاهان است. این عنصر در بسیاری از فرایندهای حیاتی گیاهان نقش دارد و کمبود آن می تواند منجر به کاهش عملکرد محصول، کاهش کیفیت محصول و حتی مرگ گیاه شود.

گوگرد معدنی هم از طریق هوا و هم توسط آب زراعی قابل جذب برای گیاه است. در صورت تمایل به استفاده از کود محلول، ابتدا باید آزمایشات لازم بر روی خاک انجام شود. چنان چه گوگردپاشی در زمین زراعی انجام شود، این کار سبب ایجاد دانه های روغنی شده و در ساخت پروتئین ها و اسیدهای آمینه و کلروفیل تاثیر مهمی خواهد داشت.

در صورتی که نیاز گیاهان به گوگرد تامین شود، نیترات در محصولات زراعی تجمع نخواهد کرد. همچنین این ماده معدنی باعث افزایش کیفیت آبیاری شده و خاک را ضدعفونی خواهد کرد. در خاک های شور سبب پایین آمدن پی اچ خاک شده و خاک ها را اسیدی می کند تا جذب مواد آلی بهتر صورت پذیرد.

بهترین نوع گوگرد برای کشاورزی

گوگرد کشاورزی از نظر مبدا تولید به دو دسته تقسیم می شود:

  1. گوگرد صنعتی یا پتروشیمی که شامل سولفور و گوگرد مایع است.
  2. گوگرد معدنی یا طبیعی که از معادن استخراج می گردد.

گوگرد صنعتی از مشتقات نفت می باشد. این نوع گوگرد به راحتی اکسیداسیون نمی شود. چون حاوی ترکیبات نفتی آب گریز است. به همین دلیل تاثیر چندانی در اصلاح خاک و کاهش پی اچ آن ایجاد نمی کند.

بنابراین بهترین نوع گوگرد برای کشاورزی، نوع معدنی آن است که در طبیعت وجود دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که هر نوع گوگردی که از معادن برداشت می شود، مناسب مصرف در کشاورزی نیست. چرا که اگر این کانی حاوی ناخالصی هایی چون آهک، سدیم، گچ و عناصر سنگین باشد، بسیار مضر خواهد بود.

گوگردی مناسب استفاده در زراعت و باغبانی است که:

  • آهک آن کمتر از 10 درصد
  • فاقد سدیم بوده و یا سدیم آن کمتر از 2 درصد
  • حداقل حاوی 12-10 درصد عنصر گوگرد
  • دارا بودن پی اچ اسیدی

این گوگرد در طبیعت سولفاته شده و عنصر گوگرد به یون سولفات تبدیل می شود. به این ترتیب سرعت اثرگذاری گوگرد افزایش می یابد. چنین ترکیبی بهترین نوع گوگرد برای کشاورزی خواهد بود و نقش آن در کشاورزی شامل موارد زیر می باشد:

کمک به سنتز پروتئین ها: پروتئین ها از اجزای ضروری برای رشد و نمو گیاهان هستند. گوگرد بخش مهمی از پروتئین را شامل می شود. فارسا ارگانیک درباره تاثیر گوگرد در رشد و نمو گیاهان گفته است:

گوگرد (سولفور)؛ به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر ضروری برای رشد و نمو گیاهان است که مانند سایر عناصر وظایف ویژه‌ای در گیاهان بر عهده دارد. کمبود این عنصر را می‌توان با استفاده از کودهای حاوی گوگرد و سولفاته‌ها که دارای پایه گوگرد می‌باشند تا حدی برطرف کرد.

تولید کلروفیل: گوگرد معدنی در ساخت کلروفیل دخیل است. کلروفیل رنگدانه موجود در گیاهان است که با جذب نور خورشید آن را به انرژی شیمیایی تبدیل می کند.

انتقال انرژی: این ترکیب معدنی نقش موثری در جابجایی انرژی در گیاهان ایفا می کند.

انواع دیگر گوگرد کشاورزی

گفتیم که بهترین نوع گوگرد برای کشاورزی، نوع معدنی آن است. اما انواع دیگری از این ماده معدنی وجود دارند که قابل استفاده در زراعت و باغداری هستند. در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

گوگرد بنتونیت دار:

یکی از انواع گوگرد تولید شده در پالایشگاه هاست که به عنوان هسته مرکزی گوگرد و عامل متلاشی کننده آن در خاک محسوب می شود. همچنین بنتونیت سبب تغییر رنگ گوگرد شده و به جذب آن توسط گیاهان کمک می کند. گوگرد بنتونیت دار به هر دو صورت پودری و گرانوله قابل مصرف در کشاورزی است.

لازم به توضیح است که گوگرد بنتونیت دار معدنی نیز تولید و عرضه می گردد که مناسب اصلاح خاک های قلیایی و آهکی می باشد. نسبت ترکیب 60% گوگرد، 40% بنتونیت یا 70% گوگرد و 30% بنتونیت است. این نوع کود معدنی به صورت گرانوله عرضه شده و نحوه مصرف آن به صورت پاششی یا چالکود می باشد.

بنتونیت نوعی خاک رس است که با جذب رطوبت متورم شده و در بستر خاک متلاشی می شود. ضمن این فرایند گوگرد همراه خود را نیز به ذرات ریزتر تبدیل می کند. به این ترتیب فرایند اکسیداسیون گوگرد با سرعت بیشتری انجام می شود.

از فواید این کود معدنی می توان به پایین آوردن پی اچ خاک، تامین سولفات مورد نیاز گیاهان، بالا بردن میزان حلالیت عناصر کم مصرف و پرمصرف، کنترل عوامل ایجادکننده بیماری های قارچی و اصلاح خاک های شور و قلیایی اشاره کرد. توصیه می شود از کود گوگرد بنتونیت دار همراه با کود حیوانی استفاده شود تا فرایند اکسیداسیون گوگرد تسریع گردد.

گوگرد پودری:

این نوع گوگرد از مش بندی کمتر از 1 میلیمتر برخوردار بوده و سریع تر جذب می شود. چون سطح جذب بالا می رود.

با توجه به سبک و پودری بودن این نوع گوگرد، امکان جابجایی آن با باد وجود دارد. لذا امکان پخش یکنواخت آن در مزرعه وجود ندارد. گوگرد پودری بهترین نوع گوگرد برای استفاده در باغات و گلخانه هاست. دانه بندی مناسب برای گوگرد پودر شده جهت مصرف در کشاورزی، مش 80 می باشد. عموما بی بو و بی مزه بوده و قابلیت حلالیت کمی در آب دارد. کاربرد آن جهت اصلاح خاک زراعی، دفع آفات، ضد قارچ، ضد باکتری و کاهنده پی اچ و بهبود دهنده کیفیت محصول با تاثیر بر طعم، رنگ و ماندگاری آن است.

بهترین زمان مصرف گوگرد پودری در فصول پاییز وزمستان است که فعالیت ریشه گیاهان کمتر می باشد. روش مصرف به صورت دستپاش، چالکود یا محلول پاشی است.

گوگرد مایع:

یکی از انواع گوگرد است که در کشاورزی مصرف شده و برای تغذیه گیاهی به خاک اضافه می شود. اما برای اصلاح خاک مفید نیست. چون مقدار گوگرد وارد شده به خاک بسیار کم است. چنانچه مقدار آن را در هکتار افزایش دهیم، به دلیل وجود برخی ترکیبات همراه، برای خاک آسیب زا خواهد بود. بنابراین گوگرد مایع تنها در کنترل آفات و بیماری ها در حوزه دانش گیاهپزشکی مفید خواهد بود. این کود محلول بسیار غلیظ بوده و حاوی 20% گوگرد و مقدار قابل توجهی نیتروژن است. چنانچه به آب سنگین و شور اضافه شود، می تواند میزان کربنات آب را کاهش دهد.

گوگرد مایع کیفیت میوه ها و دانه ها را افزایش می دهد. با توجه به محلول بودن می توان آن را بر روی گیاه اسپری کرد. به این ترتیب باعث از بین رفتن بیماری هایی چون سفیدک، سیاهک، زنگ ها و کپک ها می گردد. گوگرد مایع آسیبی به حشرات مفید مثل زنبورها و کفشدوزک ها نمی زند. این ترکیب سبب دفع حشرات شده و تخم آفت ها را از بین می برد.

گوگرد پاستیلی:

از انواع گوگرد پالایشگاهی است که از نظر ساختاری تفاوتی با گوگرد پودری پتروشیمی ندارد و تنها جهت سهولت مصرف به این شکل تولید می شود. این محصول می تواند به تنهایی یا همراه با کودهای دیگر هنگام بذرپاشی استفاده شود. گوگرد پاستیلی با ایجاد منبعی قابل جذب برای گیاهان سبب بهبود رشد، توسعه و عملکرد محصولات زراعی می شود.

نحوه و زمان مصرف گوگرد در کشاورزی

بهترین زمان استفاده از گوگرد کشاورزی هنگام عملیات خاک ورزی زمین زراعی و قبل از کشت می باشد. اگر چه گوگرد معدنی با مشخصات ذکر شده، به تنهایی برای تغذیه گیاه و کاهش شوری خاک موثر خواهد بود، اما توصیه می شود جهت اثرگذاری بهتر و بیشتر، آن را با کود حیوانی و زئولیت معدنی مرغوب ترکیب کنید.

میزان گوگرد مورد نیاز در اراضی زراعی و گلخانه ها بسته به نوع محصول، نحوه کشت و آنالیز خاک مقدار ماده آلی از 1000-50 گرم در خاک متغیر است. در باغات نیز بسته به نوع و سن درخت و آنالیز خاک از 10-5/0 کیلو کود برای هر درخت استفاده می شود.

مجموعه زئولایف با هدف تامین مرغوب‌ ترین گوگرد معدنی و جلب رضایت مشتریان محترم فعالیت خود را آغاز کرده است. مجموعه زئولایف شامل مجموعه ای از کارشناسان مجرب و متعهد است که ارائه بهترین محصولات و جلب رضایتمندی مشتریان محترم را سرلوحه اهداف خود قرار داده است. در این خصوص همکاران متخصص ما آماده ارائه مشاوره رایگان و همراه مشتریان عزیز در انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع گوگرد کشاورزی بر اساس نیازشان می باشند.

کلام آخر

همانطور که گفتیم بهترین نوع گوگرد برای کشاورزی، نوع معدنی آن است که از معادن استخراج می شود. علت استفاده از گوگرد در کشاورزی، کمک به تولید پروتئین و کلروفیل در گیاهان است. همچنین با تامین نیتروژن کافی، کمبود آن را در خاک جبران کرده و مانع از خشکی و پژمردگی گیاهان می گردد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا