خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا حمید نوری آزاد شد؟

محسن صالحی‌خواه، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

آزادی حمید نوری از زندان سوئد، طبیعی‌ترین اتفاقی بود که امکان وقوع آن وجود داشت. نوری حدود ۵ سال پیش در سوئد بازداشت و محاکمه شد و دادگاه او نیز مرد استقبال سازمان منافقین قرار گرفت. چرا که علت این شکایت نیز نقش ادعایی نوری در وقایع تابستان ۱۳۶۷ بود. پاسخ به این که نوری همان شخصی بود که آن‌ها می‌گفتند یا سوئد صلاحیت این محاکمه را داشت، نه در دانش اندک بنده و نه در موضوع این نوشتار است. سوال این است که چرا نوری آزاد شد. 

اول؛ حمید نوری با پیگیری‌های دولت و دستگاه‌ قضایی تبادل شد. آنچه برای نوری اتفاق افتاد، یکی از معدود راه‌هایی بود که می‌شد برای آزادی او تصور کرد. در سال ۱۴۰۲ (شهریور و دی‌) دو شهروند سوئد به اتهام جاسوسی توسط وزارت اطلاعات کشورمان دستگیر شدند. همان زمان می‌شد با اندکی اطمینان گفت که مذاکرات پشت پرده و فشارها نتیجه نداده و احتمالاً برای آزادی این شهروند ایران، دو شهروند سوئد دستگیر شدند.

دوم؛ دستگیری دو شهروند سوئد در خاک ایران و تبادل آنان با حمید نوری، به معنای بی‌گناهی آنان نیست. دستگیری جاسوس همیشه آخرین اقدام است. در فاصله شناسایی تا دستگیری سوژه، ده‌ها تحول، کنش و واکنش رخ می‌دهد و سوژه در تور سرویس خودی قرار می‌گیرد. اگر نیاز به دستگیری او بود، این اتفاق می‌افتد و شاید یک جاسوس تحت نظر و شناسایی شده، هیج وقت هم دستگیر نشود. شاید آن‌ها بعد از رسیدن به کشورشان، روایتی از قربانی شدن و پرونده‌سازی از سوی ایران برای دستگیری و مبادله با نوری تعریف کنند.

سوم؛ نوشتم که آزادی نوری طبیعی‌ترین اتفاق ممکن بود. این جمله خطاب به آن‌هایی است فکر می‌کردند قرار است آبی از کشورهای خارجی برای آن‌ها گرم شود. این حقیقت محض نباید هیچ وقت فراموش شود که دولت‌ها با دولت‌ها و منافع خودشان سروکار دارند نه ملت‌ها. تبادل در نهایت صورت می‌گیرد. ده‌ها نمونه در تاریخ ایران پس از انقلاب وجود دارد. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا