خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«۹۰ درصد آب قم به درد شرب و صنعت نمی‌خورد»

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه ۹۰% از آب استان قم قابل استفاده در بخش شرب و صنعت نیست،خاطرنشان کرد: تنها قسمت کمی از قنوات و کوهستان‌ها تامین کننده آب شرب باکیفیت استان قم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، «مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم، گفت: اگر این مقدار کشاورزی در استان قم نیز با قطع برق نابود شود، هم محیط زیست استان دچار بحران می‌شود و هم قم در آینده دیگر قابل سکنی نخواهد بود.

محمدحسین احمدپور با اشاره به کنترل و مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی،گفت: حدود ۷۵ درصد از منابع آب استان قم در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این آب از کیفیت پایینی برخودار است و قابلیت مصرف شرب و صنعت ندارد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم، گفت: در تمام دنیا منابع آب سطحی و زیرزمینی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، چون امنیت غذایی ما وابسته به حوزه کشاورزی است. آمار و ارقامی که سازمان آب و خاک جهاد کشاورزی عنوان می‌کند به نسبت سایر سازمان‌ها دقیق‌تر است، چون تمام سطح زیر کشت استان توسط ما آمایش می‌شود.

احمدپور عنوان کرد: قانون توزیع عادلانه آب در سال ۶۱ ابلاغ شد و وظیفه هر دستگاه و حتی دولت مشخص است. متاسفانه این قانون در ۴۰ سال گذشته اجرایی نشده است. نصب کنتور هوشمند از وظایف کاری وزارت نیرو است، اما نصب این تعداد کنتور نیز با پیگیری‌های جهاد کشاورزی و اتاق اصناف صورت گرفته است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: ۹۰ درصد از آب استان قم قابل استفاده در بخش شرب و صنعت نیست. تنها قسمت کمی از قنوات و کوهستان‌ها تامین کننده آب شرب باکیفیت استان قم هست.

احمدپور تصریح کرد: ۴۰ درصد از کشاورزان ما از کنتور هوشمند استفاده می‌کنند. در قانون وزارت کشور از سال ۹۰ برای وزارت نیرو بودجه درنظر گرفته شده است؛ ولی وزارت جهاد به عنوان متولی کشاورزی بیشتر پیگیر نصب کنتور‌ها بود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم، بیان کرد: متأسفانه وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان به جای خدمات‌دهی به دنبال درآمدزایی هستند. من به‌واسطه احساس خطری که کردم، به دنبال خرید کنتور رفتم و آنها را با ۵۰ درصد قیمت در اختیار کشاورزان قرار دادم.

او افزود: مهم‌ترین بحث ما گرفتن حقابه‌ها است. کل مصرف آب بخش کشاورزی استان زیر ۵۰۰ میلیون مترمکعب است، در حالی که سالیانه بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب سطحی وارد استان می‌شد که با اهمال وزارت نیرو این مقدار کمتر شده است.

احمدپور گفت: در دو سفر استانی رئیس جمهور شهید، با وجود موقعیت مرکزی و بحرانی آب در استان قم، وزیر نیرو حضور نداشت. سال قبل با قطعی برق بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی ضرر وارد شد. اگر سال گذشته ۱.۵ همت به کشاورزان ضرر رسید امسال باقطع برق ۳ همت متضرر خواهند شد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: اگر این مقدار کشاورزی در استان قم نیز با قطع برق نابود شود، هم محیط زیست استان دچار بحران می‌شود هم قم در آینده دیگر قابل سکنی نخواهد بود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا