خرید تور تابستان ایران بوم گردی

به خاطرهر چیز کوچک وهر چیز پاک

محمد زارع شیرین کندی، پژوهشگر فلسفه، در یادداشت ارسالی‌اش به انصاف نیوز ضمن حمایت از پزشکیان و دعوت از مردم به رای دادن به او نوشت:

به بسیاران خسته از فضای آکنده ازدروغ، فریب، ریا، فساد، قدرت پرستی، عوام‌فریبی، دین‌فروشی، رانت خواری، جاه طلبی و جناح بازی باید حق داد. به بسیارانی که دیگر شور و حال آن سال‌ها را ندارند که دروسط چوب و چماق و گلوله و ضرب و شتم به دنبال رای شان بگردند(” رای من کو؟”)، باید حق داد. به عبارت روشن‌تر، به کسانی که مصمم شده‌اند دیگر درهیچ انتخاباتی مشارکت نکنند، باید حق داد. اما و هزار اما، تجربه‌های تاریخی همۀ مردمان جهان ثابت کرده است که درسطح کلانِ اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، کارهای سترگ و آرمان‌های بلند و آهنگ‌های راستین نه تنها با اعجازهای شعبده بازانۀ معجزه‌گرایان و وعده‌های دروغین منجی گرایان حاصل نشده بلکه به پسرفت‌هایی خطرناک هم انجامیده است. بارها درتجربه‌ها ثابت گشته است که درعرصه های کلان، گام به گام و ذره ذره و آهسته آهسته باید رفت. اگر رسیدن به آزادی، برابری، عدالت و قانون مانند خوردن یک لیوان شیر بود، دیگر در تاریخ جامعه‌ها این همه جان‌ها و خون‌ها فدا نمی‌شد.

ما دراین‌جا و اکنون با ذره‌ها و اپسیلون‌ها کار داریم. همه از “کلان روایت”ها و “گنده گویی” و “وعده ” های تهی خسته‌اند . دراین اوضاع و احوال، یک اپسیلون درد و دغدغۀ راستین در چهره و چشمان مسعود پزشکیان می‌توان دید و خواند، یک اپسیلون دغدغه برای کیمیاهایی همچون صداقت و عدالت و حرّیت و غیرت و حمیت، یک اپسیلون دغدغۀ راستین برای کیمیایِ “می‌دانم که نمی دانم و اینها نمی دانند که نمی دانند”.

کاملا آگاهم که این گونه مفاهیم و مقولات در اینجا از فرط سوء استفاده به کلیشه‌هایی کهنه و منفور بدل شده‌اند اما فردیت ها در انضمامیت های ملموس خویش می توانند بارمعنایی آنها را بازگردانند و مصداق های جزئی و واقعی شان را نشان دهند. دربرابرخیل غوغائیان تشنۀ قدرت وثروت (شارلاتانیسم )، پزشکیان چنین فردی به نظرمی رسد. فقط یک اپسیلون بسنده است. ایده ها ومفاهیمی مانند راستی ودرستی ومردمداری و برابری خواهی و قانون مداری را پزشکیان با فعلیتِ حیات فردی و جزئیتِ حیات سیاسی و مدنی خویش معنادار ساخته است نه با هیاهوهای مرسوم وعربده کشی های رایج. به عنوان یک دانشجوی فلسفه و نه یک آذزیایجانی، پزشکیان را از تیره و تبارمردانی می بینم که آرمانهای بلند را درواقعیت وعمل متحقق کرده اند واصالت وعظمت و فضیلت را در انضمامیت زندگی فردی و مدنی شان نشان داده اند. پس به خاطراین یک اپسیلون می توان ازته مغاک نومیدی ونگون بختی هم به مسعود پزشکیان رای داد. به خاطرهرچیزکوچک، هرچیز پاک.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا