نقد آیت الله ناظم زاده به سخنان حجت الاسلام عالی: دست از غلو بردارید
آیت الله سیداصغر ناظم زاده، استاد حوزهی علمیهی قم، در نقدی به سخنان حجت الاسلام عالی نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
“انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون” (مائده، آیه ۵۵)
واعظ محترم حجت الاسلام و المسلمین آقای عالی
سلام علیکم
در شب تاسوعای حسینی در دفتر مقام رهبری نکته ای عجیب مطرح کردید که فکر مرا به خود معطوف کرد. شما گفتهاید: در طول تاریخ اسلام هرگز حکومت ولایی در شیعه نبوده و حتی حکومت امیر مومنان علی -علیه السلام- هم حکومت ولایی نبوده بلکه مردم ایشان را به عنوان خلیفه چهارم می شناختند به جز چند نفر انگشت شمار!
جناب آقای عالی پیش از طرح چند سوال به این نکته اشاره می کنم که: بحث ولایت فقیه بین فقهای شیعه اختلافی است؛ اگر چه از نظر اینجانب با شرایطش مورد قبول است.
حال چند سوال از شما دارم:
۱. مگر حکومت حضرت علی -علیه السلام- از دید شما باید حکومت ولایت فقیه باشد؟! مگر از قرآن و سنت برای ما ثابت نیست که حکومت حضرت، حکومت و امامت منصوب از طرف رسول خدا -صلوات الله علیه و آله- و به امر خداوند متعال است، لطفا به آیه فوق توجه نمایید. پس قیاس شما از اصل باطل است.
۲. آیا امروز مگر همه دنیای شیعه، حکومت ولایت فقیه ما را قبول دارند؟ قطعا چنین نیست. به علاوه در همین انتخابات اخیر که حدود ۵۰ درصد مردم رای ندادند، آیا حکومت ولایی را قبول دارند؟ و البته در آن ۵۰ درصد الباقی هم باید بررسی شود.
۳. بر فرض محال فرمایش شما را قبول کنیم و حکومت حضرت علی -علیه السلام- را حکومت ولایی ندانیم و حکومت جمهوری اسلامی ایران را ولایی فرض کنیم، آیا صرف نام حکومت ولایی بودن همه مشکلات کشور را حل می کند؟
۴. جناب آقای عالی! بهتر نبود در این شب مهم که مطالب شما را ده ها هزار نفر از صدا و سیما می شنوند به جای طرح این مسائل بی فایده، گریزی به مشکلات طاقت فرسای اکثریت مردم می زدید تا رهبر معظم از زبان شما هم بشنوند و راه علاج را بیان کنند. همچنین گریزی هم به معضل طلاق و موانع ازدواج میزدید، تا دستوراتی در رفع این خطر بزرگ که نسل جوان را تهدید می کند، صادر شود. همچنین معضل مهاجرت جوانان تحصیل کرده و نیز فرار سرمایه ها را از کشور مطرح میکردید.
ای کاش گریزی می زدید به مراقبت امیرمومنان علی- علیه السلام- در حکومت غیرولایی! خود در حفظ بیت المال که حاضر نشد دیناری از بیت المال به برادر نابینا و عیالوارش داده شود. یا اشاره ای می کردید به خاموش کردن چراغ بیتالمال توسط علی -علیه السلام- زمانی که سخنان طلحه و زبیر غیر از مسائل جامعه و حکومت بود؛ تا مسئولان کشور بیشتر مراقب بیت المال باشند.
جناب آقای عالی می دانید کشور ما حدود ۶۰ درصد فقیر و یارانه بگیر دارد. خوب بود اشاره می کردید که امیرمومنان وقتی دید مردی طلب کمک می کند، فرمود: چرا باید در حکومت علی فقیر باشد؟! که جواب دادند او مسیحی است و امام -علیه السلام- در جواب فرمود: او در جوانی خدمت کرده و اینک در حال پیری باید از بیت المال بی نیازش کنید.
چه خوب بود می گفتید که حکومت غیرولایی علی! وقتی ابن کواء در مسجد و در حال نماز خواندن حضرت، آیه شرک آلود را به علی نسبت داد، حضرت با آیه جواب دادند نه با باطوم و مشت و حبس و حصر، و حتی حقوقش را قطع نکردند.
به راستی نمی خواهم شما را آزار دهم، ولی بنده شما را سرباز امام زمان -عجل الله تعالی فرجه- و شاگرد مکتب امام صادق -علیه السلام- می دانم. افتخار شما و همه ما نوکری امام حسین -علیه السلام- است. بهتر است تاملی کنید و از محضر امیرمومنان علی -علیه السلام- پوزش بطلبید و در سخنرانی هایتان کمی هم به فکر رفع مشکلات مردم باشید و دست از غلو بردارید.
و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
حوزه علمیه قم
سید اصغر ناظمزاده
۲۶تیر۱۴۰۳
انتهای پیام
حرفشون درسته …
احسنت به شما چقدر زیبا گفتید کاش آقای عالی گوش شنوا داشته باشن و نصیحت شما رو گوش کنن
واقعا عالی جناب عالی رو ارشاد کردید.
سلام
اگر بند 2 استدلال ایشان را بعنوان یک شاخص در نظر بگیریم. و با آن هر گزاره ای را بسنجیم و نقد کنیم. پس این کلمه در پیام ایشان به رئیس جمهور منتخب که مردم ایران که به آقای پزشکیان رای داده اند را فهیم بدانیم باید بکسانی را که به ایشان رای نداند را نا فهیم بدانیم.
در بین معممین هم حسادت وجود دارد، محتوای نامه حاکی از حسادت نویسنده ی نامه به آقای عالی است، ظاهرا آن معمم علاقه داشته در زندگی اش دیده شود که نشده و اکنون با نوشتن یک نامه ی بی ربط با سخنان آقای عالی، خواسته توجهات را ولو برای چند دقیقه به خودش جلب کند.
درودبرناظم زاده….عالی وعالی تباران بدانندکه عصر،عصرحجرنیست مردم همه اگاه شدندحتی نوددرصدپای منبرنشینان شما هم حقیقت رامیدانند اما چه میشودکردنان به نرخ روز خوردن هم عالمی دارد!!!!!!
چه راحت القاب را هزینه می کنیم آیت الله و علامه و.. به شخصی که فکر می کند که ولایی یعنی ولایت فقیه، و علی علیهالسلام امام است نه ولی چگونه می توان لقب آیت الله داد؟
باسمه تعالی
باسلام
بنظر این بنده حقیر فهمی که از صحبت آقای عالی داشتم این بود که مردم حضرت علی(ع) را بعنوان ولی الهی انتخاب نکردن بلکه بعنوان خلیفه چهارم انتخاب کردن وقطعا ولایت امیرالمومنین(ع) الهی است و متاسفانه مردم آن دوران ….. ولی آقای عالی می خواست درک وفهم آن زمان و حالا را مقایسه کند ، که اتفاقا به این مضمون در امام (ره) پیرامون مردم حجاز آن دوران و جمهوری اسلامی داریم ، همچنین کسی نگفته مردم مشکلات ندارند ، و اصلا موضوع بحث آقای عالی این نبوده و آن بحث دیگری است ، انشااله همه مان مطالب را درست بشناسیم و درست بیان کنیم و از شر شیطین انس و جن محفوظ باشیم .