خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حکم جلب سیار چیست؟ بعد از گرفتن حکم جلب چه باید کرد (0 تا 100)

رپورتاژ آگهی

چکیده : همه چیز درباره حکم جلب سیار: حکم جلب چند بار صادر می شود؟ نیابت قضایی چقدر طول میکشد؟ پاسخ به این سوالات در این مقاله!

یکی از انواع حکم جلب در نظام قانونی ایران، حکم جلب سیار بوده که مدت اعتبار مشخصی دارد و دارای شرایط، جزئیات و موارد صدور خاصی است.

حکم جلب در نظام قانونی ایران انواع مختلفی دارد و زمانی صادر می‌شود که متهم یا محکوم علیه برای ادای برخی از توضیحات یا انجام برخی تحقیقات به دادگاه خوانده شود. یکی از انواع حکم جلب، حکم جلب سیار است که مربوط به زمانی می‌شود که محل سکونت متهم مشخص نباشد. این نوع حکم جلب شرایط، جزئیات و موارد مختلفی دارد که در ادامه به توضیحات آن‌ها می‌پردازیم.

حکم جلب سیار چیست؟

حکم جلب سیار یکی از انواع حکم جلب و جزو انواع اوراق قضایی با مدت اعتبار معین است که در دعاوی حقوقی و موضوعات کیفری توسط مقام و مرجع قضایی و مرجع صالح قابل صدور خواهد بود. پس از صدور این حکم جلب، ابلاغ به حوزه‌های قضایی مد نظر مرجع صادرکننده آن انجام می‌شود و با توجه به مورد حکم و تشخیص مرجع صادرکننده، امکان ارائه نسخه‌ای از آن به شاکی وجود خواهد داشت.

مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی

یکی از تفاوت‌های چک با سایر اسناد تجاری این است که امکان طرح شکایت کیفری در آن وجود دارد و می‌توان حکم جلب چک برگشتی را علیه صادرکننده چک دریافت کرد. در قانون آمده است که از تاریخ پرداخت چک تنها 6 ماه فرصت دارید تا چک را برگشت بزنید و پس از این مدت زمان، شکایت کیفری و قرار منع تعقیب امکان‌پذیر نخواهد بود. پیشنهاد می کنیم در این موضوع از یک وکیل چک  مشاوره بگیرید.

حکم جلب چند بار صادر می‌شود؟

در حالت کلی، حکم جلب در دعاوی کیفری در دو صورت صادر می‌شود که به صورت‌های زیر است:

مورد اول: مورد اول زمانی صادر می‌شود که حکم قطعی برای متهم صادر شده است و قاضی برای اجبار متهم به جهت اجرای حکم آن را صادر می‌کند.

مورد دوم: دومین حکم جلب زمانی صادر می‌شود که قاضی پرونده به منظور تحقیقات اولیه و رسیدگی بیشتر پرونده از متهم می‌خواهد تا نزد وی حضور یابد.

بعد از گرفتن حکم جلب چه باید کرد؟

توجه داشته باشید که حکم جلب حتما باید به شخص مورد نظر ابلاغ شود و این ابلاغ می‌تواند به صورت حضوری، پستی یا الکترونیکی انجام گردد. در صورتی که حکم جلب سیار علیه شما صادر شده است، از فرار خودداری کنید؛ زیرا این عمل شما، فرار از قانون محسوب می‌شود و با توجه به اینکه فرار از قانون یک جرم محسوب می‌گردد، در نتیجه مجازات‌های سنگینی برای شما وجود خواهد داشت.

بعد از گرفتن حکم جلب، باید به مرجع صادرکننده حکم مراجعه کنید که این مرجع صادرکننده معمولا دادگاه یا دادسرا است. دادگاه یا دادسرا در برخی موارد از شما می‌خواهد تا وثیقه‌ای جور کنید که این وثیقه مبلغی است که در ازای آزادی شما به مرجع قضایی تحویل داده می‌شود. پس از حضور در موعد مقرر در دادگاه، وثیقه به شما بازگردانده می‌گردد.

حکم جلب سیار بر اساس قانون کیفری به تمامی کلانتری‌ها ابلاغ می‌شود و پس از ابلاغ، مامور کلانتری به محل سکونت متهم می‌رود تا وی را برای حضور در دادگاه جلب کند. در صورتی که متهم از حضور در دادگاه امتناع امتناع کند، مامور کلانتری وظیفه دارد تا متهم را جلب نماید و نزد قاضی ببرد.

نیابت قضایی برای جلب

بر طبق قانون و قواعد صلاحیت محلی، صدور دستور و حکم جلب سیار توسط مراجع صالح تنها در خصوص حوزه قضایی محل فعالیت خود مراجع امکان‌پذیر است. بنابراین هیچ دادگاهی نمی‌تواند در خصوص متهم یا محکومی خارج از حوزه قضایی خود، دستور جلب سیار صادر کند و این مورد تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که نیابت قضایی در امور کیفری داشته باشند.

نیابت قضایی در لغت به معنای اعطای اختیار انجام وظایف و اقدامات قضایی توسط یک مرجع قضایی به مرجع قضایی دیگر است. در حالت کلی نیابت قضایی اجرای احکام شامل ابلاغ اوراق قضایی، تحقیقات مقدماتی و اجرای احکام می‌شود.

بر اساس تبصره 3 ماده 184 قانون آیین دادرسی کیفری که در خصوص صدور حکم جلب سیار تعیین کرده است، اگر متهم در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری مخفی شده باشد، ضابطان باید با اخذ حکم ورود به محل مورد نظر از مقاوم قاضی برای جلب متهم اقدام نمایند.

نیابت قضایی چقدر طول میکشد؟

اینکه نیابت قضایی برای حکم جلب سیار چقدر طول می‌کشد، بسته به دادگاه یا دادسرای مبدأ در نیابت قضایی بستگی دارد. با این کار، مرجع قضایی مقصد فرصت کافی را دارد تا پیگیری‌های لازم را انجام دهد و نتیجه را به دادگاه مبدأ اعلام کند. مدت اعتبار نیابت قضایی برای حکم جلب عمدتا بیش از 3 ماه در نظر گرفته می‌شود که در صورت کمتر بودن این زمان، لازم است تا به دادگاه مقصد اعلام گردد.

وثیقه برای حکم جلب

وثیقه یکی از انواع قرارهای تامی برای تضمین حقوق زیان دیده از جرم است که قانون آیین دادرسی کیفری مشخص می‌کند. همچنین وثیقه تضمین حضور متهم در وقت مقرر در جلسات رسیدگی بوده که در بند خ ماده 217 قانون بیان شده است. قرار اخذ وثیقه در مواردی صادر می‌شود که دلایل ابرازی به‌گونه‌ای است که احتمال مجرم بودن متهم در صورت پایان تحقیقات بالا خواهد بود.

بازپرس یا مقام تحقیق پرونده به منظور جبران زیان وارده به مجنی علیه و بازگشت متهم در موعد مقرر به دادگاه تصمیم می‌گیرد به جای جلب متهم در نتیجه حکم جلب سیار و سلب آزادی وی، تا تعیین تکلیف پرونده، او را به قید وثیقه موقتا آزاد کند. این وثیقه می‌تواند به صورت نقد، ضمانت‌نامه بانکی و مال منقول یا غیر منقول باشد.

پرداخت وثیقه و تامین آن پس از صدور قرار اخذ وثیقه به دو صورت امکان‌پذیر است:

1- در حالت اول، متهم می‌تواند خودش اقدام به تودیع وثیقه کند.

2- در حالت دوم، یک شخص ثالث نظیر اعضای خانواده یا دوستان و همکاران می‌توانند برای متهم وثیقه بگذارند.

باید در نظر داشته باشید که قرار وثیقه برای حکم جلب سیار در قانون آیین دادرسی کیفری مشخص نشده است و تنها باید به رویه قضایی مراجعه کرد.

تمدید حکم جلب سیار

در برخی موارد ممکن است که جلب متهم در بازه زمانی مشخص شده انجام نشده باشد. در چنین مواردی، شاکی درخواست تمدید حکم جلب سیار را دارد و تقاضانامه ای را برای تمدید حکم جلب به دادگاه ارائه می‌دهد تا زمان مجاز جهت اجرای حکم دستگیری سیار افزایش یابد. معمولا حکم جلب سیار محکوم علیه یکسال است و در صورت منقضی شدن می‌توان برای تمدید آن را داشت اقدام کرد.

تمدید حکم جلبسخن پایانی

باید توجه داشته باشید که حکم جلب سیار به معنای رای دادگاه نیست و تنها دستوری است از طرف دادگاه که به شخص متهم داده می‌شود تا برای ارائه برخی توضیحات و تکمیل پرونده در دادگاه حاضر گردد.

رأی قطعی به رأیی می‌گویند که امکان اعتراض نسبت به آن وجود نداشته باشد و بتوان آن را اجرا کرد. با توجه به این تعریف به‌خصوص احتمالاً تصور می‌کنید که به‌هیچ‌عنوان امکان تجدیدنظر در رابطه با چنین رأی خاصی وجود ندارد، اما حتی در این شرایط نیز راه چاره‌ای برای اعتراض به رای تجدید نظر پیش‌بینی شده است. 

این حکم جلب، شرایط، مدت اعتبار دارد که در این مطلب به توضیحات آن پرداختیم. شما می‌توانید در صورت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با کارشناسان در مجموعه وکیل خبره ارتباط برقرار کنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا