خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرشاد مومنی: عالی‌نسب نباید گمنام باشد

فرشاد مومنی، اقتصاددان گفت: اگر خدمات مرحوم مصطفی عالی‌نسب به توسعه کشور را مرور کنیم، قطعا شگفت زده می‌شویم. چنین شخصیتی نباید در کشورمان گمنام باشد.

جایزه عالی نسب، برای پاسداشت جایگاه مرحوم مصطفی عالی نسب و تقدیر از بهترین پایان نامه ها در زمینه توسعه ایران قرار است ۷ دی ماه به برگزیدگان اهداء شود.

به گزارش انصاف نیوز، نشست خبری جایزه عالی نسب با حضور فرشاد مومنی، رسول رئیس جعفری و رضا مجید زاده و مشارکت اصحاب رسانه در موسسه مطالعات دین و اقتصاد برگزار شد.

در این نشست خبری، فرشاد مومنی، اقتصاددان جزئیات اهداف جایزه عالی نسب را تشریح کرد و گفت: «ما به لحاظ اقتصادی در شرایط خاصی هستیم و در ده سال گذشته روند های ناکارآمد و مناسبات رانتی در کشور جریان یافته که قربانی اصلی آن توسعه ایران بوده است»

رئیس موسسه دین و اقتصاد افزود: «متاسفانه عناصر انگیزه کُش به جای عزم و انگیزه در اقتصاد ما جریان پیدا کرده که از موسسه مطالعات دین و اقتصاد انتظار می‌رفت که برای یادآوری مسئله توسعه و وجود گرانمایه کشورمان ایران اقدامی کند که امیدواریم این جایزه گامی در همین جهت باشد»

آقای مومنی ادامه داد: «منافع شخصی ما در صورتی پایدار خواهد بود که حال ایران خوب باشد و محور همه تلاش های ما در حال حاضر باید توسعه ایران باشد. یک نکته اصلی در توسعه، حمایت از علم و پژوهش در زمینه توسعه است که جایزه عالی نسب هم همین هدف را دنبال میکند»

او در ادامه مرحوم مصطفی عالی نسب را چهره ای برجسته برای توسعه ایران دانسنت و گفت: «ما باید به چهره های برجسته ای مثل مرحوم عالی نسب به عنوان الگو بها بدهیم و قدرشناسی عالمانه از خادمان توسعه ایران را مورد توجه قرار دهیم. اگر خدمات این مرد به توسعه کشور را مرور کنیم، قطعا شگفت زده میشویم و چنین شخصیتی نباید در کشورمان گمنام باشد»

مومنی افزود: «اولین اقدام ما در خصوص جایزه عالی نسب تامین مالی آن بود که به کارخانه سماور سازی عالی نسب مراجعه کردیم و خوشبختانه مدیر کارخانه که برادرزاده مرحوم عالی نسب هستند، فراتر از انتظار ما از مسئله استقبال کردند»

این اقتصاددان در ادامه گفت: «هدف دیگر جایزه عالی نسب این است که بذر امیدی برای توسعه ایران باشد و امیدواریم حاکمیت هم اهل علم را حمایت کند و فشار بر دانشگاه را که متاسفانه در سالهای گذشته جریان داشته کنار بگذارد تا بتوانیم جنبش توسعه خواهی را در کشورمان فعال کنیم»

او عدالت اجتماعی را مؤلفه ای مهم برای توسعه ایران برشمرد و گفت: «عدالت اجتماعی و حمایت از تولید داخلی باید در توسعه مورد توجه باشد. به هر حال امیدواریم جایزه عالی نسب جنبه یادآوری داشته باشد برای اینکه همه ظرفیت ها را معطوف مسئله توسعه کنیم»

در پایان دکتر فرشاد مومنی در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز که از وجود سوگیری خاص یا گزینش رویکردی در اهدای جوایز پرسید، گفت: «متاسفانه در دوره آقای احمدی نژاد فشار زیادی بر توسعه خواهی وارد کردند و به دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف تعرض شد که در آن مقطع ما علی رغم اختلاف نظر، از حریم علم و دانشگاه دفاع کردیم و حالا هم ار همه دیدگاه ها و رویکردها در زمینه توسعه استقبال می کنیم و گزینش رویکردی نخواهیم داشت»

در ابتدای این نشست رسول رئیس جعفری در مقدمه ای کوتاه، این جایزه را گامی در جهت پاسداشت جایگاه مرحوم عالی نسب و تقدیر از بهترین پایان نامه و پژوهش در زمینه «توسعه» دانست

آقای رئیس جعفری در ادامه افزود: «اهدای چنین جوایزی هم در سطح جهان و هم در کشور ما مرسوم است. مثل جایزه فلسفه که آقای مهدوی در دانشگاه تهران راه اندازی کردند یا جایزه جلال و جایزه ادبی هوشنگ گلشیری و در عین حال جای خالی یک جایزه برای حمایت از اقتصاد و توسعه در کشورمان حس میشد»

در ادامه رضا مجید زاده به تشریح جزئیات برگزاری مراسم جایزه عالی نسب پرداخت و گفت: «جایزه عالی نسب مختص به رشته اقتصاد نیست و از تمام آثار مرتبط با توسعه و خصوصا توسعه ایران در همه زمینه های علوم انسانی استقبال می کنیم»

او در ادامه گفت: «علاقه مندان می‌توانند آثارشان را به دبیرخانه جایزه از طریق ایمیل موسسه مطالعات دین و اقتصاد ارسال کنند. البته ففط پایان نامخ های مقطع دکتری مد نظرماست و تا ۳۰ مهرماه هم آماده دریافت آثار هستیم»

آقای مجید زاده ادامه داد: «روند بررسی با معیار های متعددی مثل اهمیت موضوع پایان نامه، روش تحقیق، دستاورد های پایان نامه و… توسط داوران تا ۱۵ آذر ماه ادامه دارد و بعد برگزیدگان اعلام خواهند شد. مراسم اهدای جوایز نیز روز ۷ دی ماه مقارن با تولد مرحوم عالی نسب خواهد بود»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا