خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دبیرکل اتاق بازرگانی فارس: نباید بازار عراق را ببازیم

فرزاد وثوقی در سایت شیراز نوین نوشت: «دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس گفت: سال‌هاست که بازرگانان استان فارس حضور مستمری در بازار کشور عراق داشته‌اند و روابط تجاری و اقتصادی ما با این کشور مثبت است، اما علی‌رغم همه تلاش‌ها، از حجم و میزان مراودات راضی نیستیم. او افزود: روابط تجاری استان فارس با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه کشور عراق از دیرباز وجود داشته و بازار کشور عراق برای کالاها و تولیدات استان فارس شناخته شده است.

علی عوض‌پور در جلسه توسعه مراودات تجاری با کشور عراق که به صورت وبینار در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، بیان کرد: سال‌هاست که بازرگانان استان فارس حضور مستمری در بازار کشور عراق داشته‌اند و روابط تجاری و اقتصادی ما با این کشور مثبت است، اما علی‌رغم همه تلاش‌ها، از حجم و میزان مراودات راضی نیستیم.

او با بیان اینکه مشترکات زیادی بین استان فارس و کشور عراق برای گسترش ارتباطات وجود دارد، افزود: فارس در بخش کشاورزی، صنعت و معدن، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، معدن، فنی و مهندسی، صنایع غذایی و گردشگری از استان‌های پیشرو ایران است که در هریک از این بخش‌ها، ظرفیت‌های منحصربه‌فردی در فارس وجود دارد که می‌تواند سرفصل افزایش مراودات دو طرف باشد.

عوض‌پور اظهار داشت: بیشترین مبادله اقتصادی بین کشور فارس و عراق در حوزه‌های پزشکی و گردشگری است که انتظار داریم علاوه بر این بخش‌ها، در سایر حوزه‌های اقتصادی مبحث صادرات و واردات نیز موردتوجه تجار و بازرگانان دو طرف قرار گیرد. دبیرکل اتاق بازرگانی فارس با تأکید بر اینکه بازرگانان ما باید برای حضور مؤثرتر در بازار کشور عراق تخصصی و به‌روز باشند، اضافه کرد: ظرفیت‌های اقتصادی دو طرف استان فارس و کشور عراق بیانگر این است که می‌توانیم در سایر حوزه‌ها تعاملات خوبی داشته باشیم.

در ادامه این جلسه، فرزاد پیلتن نماینده ویژه تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در کشور عراق نیز گفت: عراق یکی از کشورهای مقصد کالاهای ایرانی است که در بسیاری از بخش‌ها، بازار بزرگی برای محصولات و کالاهای تولیدی کشور ما محسوب می‌شود، اما تراز صادراتی ما با این کشور هنوز بالفعل نشده و جای کار فراوان دارد. وی افزود: ظرفیت تجارت ایران با عراق بسیار زیاد است، اما ما رقبایی نیز در این بازار داریم که این مهم نیازمند حضور هوشمندانه تجار و بازرگانان ما در بازار کشور عراق است. پیلتن اظهار داشت: نکته قابل‌ توجه در تجارت با عراق این است که علاوه بر رقبای قدیمی ایران در این بازار، برخی از کشورهای عربی نیز در کنار کشورهای اروپایی، به ‌عنوان یک رقیب جدید در حال ورود به بازار این کشور هستند که این مسئله به‌خصوص در حوزه صادرات برخی از بخش‌ها می‌تواند به چالشی برای کشورمان تبدیل شود.

او اضافه کرد: نکته مهم در خصوص رقبای بازرگانان ایرانی در بازار عراق این است که تجار کشورهای دیگر علاوه بر حمایت‌های دولتی، از عدم وجود محدودیت‌های تحریمی برخوردارند که این موضوع مسیر تجارت را برای آنها هموارتر از تجار ما کرده است. پیلتن با تأکید بر اینکه بخش خصوصی کشور ما باید برای توسعه مبادلات تجاری با کشور عراق برنامه‌ریزی داشته باشد، ادامه داد: برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با کشور عراق نیاز است که به سمت متوازن‌سازی تجارت دوجانبه گام برداریم.

در این جلسه مباحث تخصصی در خصوص حضور کالاهای ایرانی در بازار کشور عراق بحث و تبادل‌نظر شد.
در این جلسه مباحثی در زمینه توانمندی‌های استان در جهت صادرات به کشور عراق، اهم برنامه‌های توسعه صادرات سال توسط نماینده ویژه تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در کشور عراق، مشاوره و هدایت تجار و فعالان اقتصادی جهت ارتباط‌گیری با تجار عراق و اعزام و پذیرش هیئت تجاری فی‌مابین کشور عراق و استان فارس به صورت پرسش و پاسخ مطرح شد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا