خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درخواست استخدام معلمان غیرانتفاعی | «ما از بی‌صداها هستیم!»

در آستانه تحول در هیات دولت، استخدام معلمان غیرانتفاعی در آموزش و پرورش به عنوان مطالبه بخشی از فرهنگیان کشور در حال طرح در فضای عمومی است.

در روزهای اخیر، تماس‌های متعددی با تحریریه انصاف نیوز گرفته شده که مضمون مشترک همگی آنان گلایه از وضعیت معیشتی معلمان غیرانتفاعی و درخواست استخدام آنان توسط وزارت آموزش و پرورش بوده است.

یکی از این معلمان به خبرنگار انصاف نیوز گفت: نزدیک 20 سال است در مدارس غیرانتفاعی تدریس می‌کنم اما هیچ آینده‌ای ندارم چون حتی بیمه‌ام کامل رد نشده که از امکانات بازنشستگی بهره‌مند شوم.

این خانم میان‌سال ادامه داد: استخدام در آموزش و پرورش دو روش عمده دارد؛ گروهی از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند اما عده دیگر، یا نیروهای نهضت سوادآموزی بوده‌اند، یا خرید خدمتی بوده‌اند و یا به دلیل داشتن سهمیه استخدام می‌شوند که اغلب‌شان هم دیپلم هستند.

این معلم به تحصیلات عالیه خود اشاره کرد و افزود: اگر آموزش و پرورش امکان جذب نیرو دارد، یک فراخوان منتشر و از معلمان غیرانتفاعی هم دعوت کند که سوابق و مدارک خود را ارائه کنند. اگر این سوابق و مدارک قابل قبول بود، استخدام‌شان کند.

خانم معلم دیگری از شیراز درباره شرایط کار در مدارس غیرانتفاعی چنین توضیح داد: اغلب معلمان غیرانتفاعی حقوق و دستمزدشان مطابق با قانون کار نیست. بیمه‌شان در بهترین حالت 15 روزه رد می‌شود و قراردادهایشان استخدام موقت است.

او همچنین گفت: معلمان غیرانتفاعی بخش بزرگی از بار ضعف آموزش در مدرسه‌های دولتی را به دوش کشیده‌اند اما این زحمات هیچ‌جا دیده نمی‌شود. دلیل درخواست ما هم این است که آقای پزشکیان گفته بودند صدای بی‌صدایان هستند. فقط تماس گرفتم که بگویم ما معلمان مدارس غیرانتفاعی از بی‌صداترین‌ها هستیم.

معلمان جوان بی‌آینده به‌جای بازنشسته‌ها

خانم س.پ از شهر خرم‌آباد استان لرستان با اعلام دریافت ماهانه 1 میلیون و 500 هزار تومان برای بیش از 15 ساعت تدریس در هفته، از شرایط مالی سخت معلمان غیرانتفاعی گفت و ادامه داد: آقای پزشکیان دستور داده از نیروهای بازنشسته استفاده شود. چرا ما جذب آموزش و پرورش نشویم؟ چطور دانش‌آموز من و کارنامه‌اش را می‌پذیرند اما خودم را قبول ندارند.

این معلم درباره این شائبه که شهریه گزاف مدارس غیرانتفاعی صرف حقوق و مزایای معلمان می‌شود، گفت: اگر سودی در مدارس غیرانتفاعی وجود داشته باشد به جیب موسسان و سهام‌داران می‌رود و نه معلمان. بسیاری از ما 15 روزه بیمه می‌شویم. بیمه‌ 15 روزه یعنی فقط 15 روز از ماه امکان مراجعه به درمانگاه و دریافت خدمات بیمه‌ای را داریم. در واقع ما 8 ماه کار می‌کنیم ولی فقط چهار ماه بیمه‌ایم.

پریسا نعیمی‌پور، معلم جوان دیگری است که درخواست استخدام معلمان غیرانتفاعی را مطرح می‌کند.

فاطمه احمدی، معلم پایه‌‌ اول دبستان از شهرستان میبد استان یزد نیز به نمایندگی از جمعی 80 نفره خواهان توجه دولت چهاردهم به وضعیت فرهنگیان و به ویژه معلمان غیرانتفاعی شد.

خانم احمدی ضمن گلایه از وضعیت حقوقی و بیمه‌ای خود و همکارانش می‌گوید: دریافتی کم باعث شده بعد از مدرسه، تدریس خصوصی داشته باشم. غالب دانش‌آموزان کلاس‌های خصوصی‌ام اتفاقا از مدارس دولتی هستند که معلمان بی‌تجربه را به کار می‌گیرند.

احمدی، رئیس‌جمهور و مراجع مسئول را خطاب قرار داد و گفت: مالکان مدارس غیرانتفاعی را مجبور کنید حداقلی از شهریه‌های دریافتی را به معلمان بپردازند.

گفتنی است در 48 ساعت اخیر، چند نفر دیگر از معلمان مدارس غیرانتفاعی در تماس با انصاف نیوز خواهان به کار گیری خود در آموزش و پرورش به‌جای معلمان بازنشسته شده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا