خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راضی‌ام از رای | واکنش‌ها به سخنان پزشکیان

سرویس سیاسی انصاف نیوز: نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی مسعود پزشکیان پس از آغاز به کار دولت چهاردهم با واکنش‌های قابل توجهی در فضای مجازی و رسانه‌ها همراه شد. بیشتر این واکنش‌ها مثبت بوده و بیشتر منتقدان دولت نیز ترجیح داده‌اند تا با این جوّ مثبت همراهی نشان دهند و یا دست‌کم واکنش منفی جدی نشان نداده‌اند.

در اغلب واکنش‌ها به اولین گفت‌وگوی تلویزیونی رییس دولت چهاردهم اشاره به صداقت و صمیمیت آقای پزشکیان و رضایت از رای به او مشهود است.

محمدحسین خوشوقت، مدیرکل اسبق مطبوعات و رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ واژگانی مانند ساده گویی، روراستی، رک گویی را برای توصیف اظهارات پزشکیان در گفت‌وگوی تلویزیونی خود به کار می‌برد.

آقای خوشوقت دقایقی پس از پایان مصاحبه‌ی شب گذشته‌ی مسعود پزشکیان نوشت: آقای دکتر پزشکیان با ساده گویی، روراستی، رک گویی، افشاگری های حساب شده و کم اعتنایی به پروتکل ها همراه با هوش سرشار، نکته سنجی عالمانه و شجاعت، رفته رفته امور را به سامان و صاحبان امور را به خط خواهد کرد!

حسین موسویان، دیپلمات سابق ایران، به اظهارات پزشکیان درباره‌ی لزوم جذب سرمایه‌ی خارجی توجه نشان داده و می‌نویسد: مطالب رییس جمهور صحیح است اما سه نکته: اول باید مانع ادامه خروج وحشتناک سرمایه از کشور شد که تحقق آن نیازمند تصمیمات بزرگ و همه جانبه در داخل کشور است.

او ادامه می‌دهد: دوم اینکه برای چرخش مناسب اقتصاد، ظرف چند سال آینده ایران به جذب ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی احتیاج دارد که تحقق آن نیازمند تحولات کلان در روابط خارجی است.

این عضو تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای به رهبری حسن روحانی در دولت خاتمی در سومین نکته‌ی خود نوشت: سوم اینکه همه روسای جمهور قبلی در سفر به نیویورک با جمعی از ایرانی‌ها دیدار و آنها را دعوت به بازگشت کردند و اطمینان دادند. اما متاسفانه نه تنها اقدام عملی صورت نگرفت بلکه سرعت خروج مغزها، صاحبان علم وصنعت و سرمایه از کشور بیشتر و بیشتر شد.

یک فعال رسانه‌ای اصولگرا به بخشی از گفته‌های رییس دولت چهاردهم پرداخته که در آن مسعود پزشکیان از رد صلاحیت خود در انتخابات مجلس و نقش‌آفربنی رهبری برای تغییر این تصمیم گفت.

علی قلهکی که تلاش دارد خبرهای غیررسمی کمتر شنیده‌شده را به طور مستقیم و غیرمستقیم منتشر کند، نوشت: اگر رهبر انقلاب نبود، نه تنها در انتخاباتِ مجلس بلکه پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری هم، “عدمِ احراز” می‌خورد!

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بر این باور است که صداقت و یکرنگی و تواضع پزشکیان در میان روسای دولت‌ها در کشورهای جهان بی نظیر است.

رضا نصری می‌نویسد: بدون اغراق، صداقت و یکرنگی و تواضع دکتر پزشکیان را در میان هیچ رئیس دولتی در هیچ کشوری ندیده‌ام. در این جهان پر آشوب که سیاست با دروغ، ظلم، بی اخلاقی و ماکیاولیسم پیوند خورده، شخصیت و منش او سرمایه بزرگی برای کشور و جامعه است.

عبدالرضا داوری، نویسنده و پژوهشگر، پزشکیان را فرصتی بی بدیل برای توسعه‌ی ایران دانست.

او اندکی پس از پایان یافتن نخستین نطق تلویزیونی مسعود پزشکیان نوشت:  مسعود پزشکیان یک فرصت بی بدیل برای توسعه ایران است. تجربه زیسته طولانی او در مجلس و وزارت خدماتی بهداشت، پزشکیان را آشنا با زبان مردم و هماهنگ با مناسبات قدرت کرده که در بستر هوش بالا، از او یک حلقه میانجی، بعنوان حلقه مفقوده حکمرانی توسعه گرا ساخته است. قدر پزشکیان را بدانیم.

یک فعال سیاسی میانه‌رو مهم‌ترین نکته‌ی مورد تاکید پزشکیان در این گفت‌وگو را ایستادن در کنار مردم می‌داند و معتقد است که پزشکیان سیاستمداری صریح و زیرک است.

مازیار بالایی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، نوشت: اولین گفتگوی تلویزیونی دکتر ‎پزشکیان با مردم علیرغم زمان کوتاهش بسیار مناسب بود. رئیس جمهور در این گفتگو مثل همیشه همان خودِ خودش بود که از قضا همین ویژگی باعث اقبال ‎مردم به وی شده است. ساده، صریح، شفاف و در عین حال سیاست‌مداری زیرک که بر یک نکته تاکید داشت: ایستادن کنار مردم.

محمود صادقی بر این باور است که نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی مسعود پزشکیان بسیار امیدبخش بود.

این نماینده‌ی مردم در مجلس دهم نوشته است: اولین حضور رسانه ای ‎پزشکیان بسیار امیدبخش بود؛ او نشان داد به سرعت بر اوضاع جاری اشراف پیدا کرده و به تعبیر حدیث مورد استنادش «می داند کجاست». حرف هایش عملیاتی تر شده و بی آنکه از میراث گذشته شکوه کند، نگاهش رو به آینده است.

عفیفه عابدی، پژوهشگر سیاست خارجی، عدم نقد گذشته از سوی مسعود پزشکیان را مورد تحسین قرار داد و آن را درس اخلاق رییس جمهور و اتفاقی جدید در ایران دانست.

خانم عابدی نوشت: درس اخلاق رئیس‌جمهور پزشکیان: من گذشته را نقد نمی‌کنم.
اینکه آقای پزشکیان اذعان دارد با وجود دانستن مشکلات کاندیدای انتخابات شده و مسئولیت را پذیرفته، اتفاق جدید در ایران است. همواره در همه ابعاد تاکید این است وقتی مسئولیتی را آگاهانه پذیرفتی، پس مسئولیت اصلاح گذشته نیز با توست!

همایون خیری بر این باور است که رییس دولت چهاردهم در این گفت‌وگوی تلویزیونی چند هشدار زیر پوستی هم داده است.

این روزنامه‌نگار که در خارج از کشور فعالیت می‌کند، نوشته است: پزشکیان در گفتگوی زنده خیلی خوب حرف زد. بخصوص که وعده بیمورد نداد. در عوض چند تا هشدار زیرپوستی داد. در مجموع آدم باهوشیه.

علی قلی‌زاده، پژوهشگر نیز بر ضرورت دست یافتن دولت به دستاوردهایی در ماه‌های آینده تاکید کرد.

آقای قلی‌زاده نوشت: رئیس‌جمهور ساده و صادقانه با مردم سخن گفت. از مشکلات و نارضایتی‌های مردم گفت و از برنامه‌های دولت برای حل آن‌ها. رئیس‌جمهور اما تنها در این گفتگوهای نخست میتواند تنها از مشکلات و اعتراضات بگوید. در ماه‌های آتی دولت باید دستاورد ملموس داشته باشد و ‎پزشکیان از آنها با ملت سخن گوید.

فعالان رسانه‌ای دیگری نیز نظرات خود را درباره‌ی اولین مصاحبه‌ی آقای پزشکیان پس از آغاز به کار دولت چهاردهم‌ کردند.

روزبه علمداری، سردبیر وبسایت جماران: پزشکیان در نخستین مصاحبه تلویزیونی بسیار خوب بود: همان صمیمیت دلنشین را داشت، اما وعده بزرگ نداد و به ورطه پوپولیسم نیفتاد. نشان داد با هوش است، چون: ۱ـ فنی‌تر از قبل سخن گفت و نشان داد سوار بر کار است. ۲- بدون استفاده از واژگانی چون برجام و رفع فیلتر مسیر خود را مشخص کرد.

مرتضی گل‌پور، روزنامه‌نگار: پزشکیان بجای حرفای فضایی پوچ گذشته، توهم‌زدایی کرد، به زمین سفت واقعیت اشاره کرد.

علی‌اصغر شفیعیان: رییس جمهور پزشکیان در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود تلاش کرد تا صداقت، صمیمیت، صراحت و مصلحت را رعایت کند.

محمد مبین، مدیرمسئول وبسایت منیبان: ‏پزشکیان در اولین گفتگوی تلویزیونی، یک رئیس جمهور صادق بود، به مردم گفت مشکلات را شناسایی کرده، به دنبال درمان است، وعده دروغ و دهن پر کن نمی دهد و قرار نیست سفرهای استانی را به «شو انتخاباتی» تبدیل کند.

علاوه بر موارد مطرح‌شده در این گزارش،  رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به  جملات پایانی رییس دولت چهاردهم در گفت‌وگوی تلویزیونی خود واکنش‌های مثبتی نشان داده و ابراز امیدواری کردند که رییس دولت و همکاران او به این مورد پایبند بمانند.

آنجا که مسعود پزشکیان خطاب به مردم می‌گوید: من به شما قول می‌دهم تا جایی که در توان دارم، حرف‌هایی که زده‌ام را فراموش نکنم و تا آخر با مردم هستم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا