خرید تور تابستان ایران بوم گردی

میان‌خطوط پیام‌ها برای نصرالله

پس از تایید خبر ترور سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان پیام‌هایی از سوی مقام‌های ایرانی صادر شده که میان‌خطوط آن حاکی از آن است که تصمیم‌گیران تمایلی به پاسخ به این ترور از مبداء ایران ندارند.

به گزارش انصاف نیوز، ساعتی پیش از اعلام رسمی خبر شهادت دبیر کل حزب الله لبنان، آیت الله خامنه‌ای در پیامی که با عنوان ‘پیام مهم رهبر انقلاب درباره‌ی قضایای اخیر لبنان’ در رسانه‌ها منتشر شد تاکید کردند که ‘لبنان دشمن را پشیمان خواهد کرد’.

پس از اعلام رسمی شهادت آقای نصرالله نیز مقامات سیاسی کشور پیام‌هایی صادر کردند که وجه اشتراک آنها بیان تسلیت بدون اشاره به نحوه‌ی پاسخگویی به این ترور و یا تاکید بر پاسخ به این اقدام از سوی لبنانی‌ها بوده است.

مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، در پیام خود به این مناسبت، فقدان سیدحسن نصرالله را تسلیت گفته و بر نقش آمریکا در اقدام صورت‌گرفته از سوی اسرائیل تاکید داشته است.

در پیام صادره از سوی آقای پزشکیان به احتمال پاسخگویی به این ترور و یا چگونگی آن اشاره‌ای نشده است.

رییس قوه قضاییه دیگر مقامی بود که برای این رخداد پیام تسلیتی صادر کرد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پیام خود ضمن تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله و محکومیت اقدام اسرائیل بر ادامه‌ی راه او توسط ‘مردم فلسطین و لبنان’ تاکید کرده است.

در بخشی از این پیام آمده است: خون سید مقاومت و همراهان مظلومش، مبارزه‌ی حق‌طلبانه رزمندگان محور مقاومت و مردم لبنان و فلسطین را بر ضد اشغالگران صهیونیست، عمق بیشتری خواهد بخشید و راه سید حسن شهید توسط یاران و هم‌سنگرانش و ملت مسلمان و مظلوم لبنان و فلسطین با اقتدار تا زوال صهیونیست‌های غاصب ادامه خواهد یافت.

در پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز اثری از تاکید بر انتقام، پاسخ، واکنش و مانند آن از طرف ایران وجود ندارد.

آقای قالیباف صرفا با اشاره به پیام رهبری از ‘همراهی همچون گذشته’ ملت ایران با لبنانی‌ها سخن گفته است.

در بخشی از پیام او آمده است: ملت مقاوم و سربلند ایران نیز همچون گذشته و با تمام توان در این مسیر در کنار ملت مظلوم و عزیز لبنان خواهد ایستاد و راه روشن آن شهید را ادامه خواهد داد؛ ما به لطف و یاری خدا، تا همیشه هم‌سنگر و هم‌رزم مردم مظلوم و مقاوم غزه و لبنان در میدان نبرد خواهیم بود.

رهبری نظام ساعاتی پس از پیام اولیه‌ی خود پیامی را نیز در واکنش به شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان صادر کردند که در این پیام نیز همچون پیام سایر مقام‌های کشور اشاره‌ای به اینکه پاسخ ترور نصرالله از سوی ایران خواهد بود نشده است.

آیت الله خامنه‌ای که در پیام خود ساعاتی قبل از اعلام رسمی شهادت آقای نصرالله، ‘ایستادن در کنار مردم لبنان و حزب‌الله’ را ‘یک فرض [واجب] بر همه‌ی مسلمانان’ دانسته بودند، تاکید کردند: ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوه‌ی الهی کوبنده‌تر خواهد شد.

در بیشتر بخش‌های پیام رهبری ویژگی‌های سیدحسن نصرالله مورد تمجید قرار گرفته و بر ‘تدبیر’ دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران در بخشی از پیام خود تصویری از تصمیم احتمالی نظام در واکنش به ترور سیدحسن نصرالله ارائه کرده است.

آقای روحانی که تیم سیاست خارجی نزدیک به او سکاندار دیپلماسی دولت چهاردهم نیز هستند در پیام خود آورده است: رژیم اسرائیل دست به یک خطای بزرگ زد و مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز انتقام خون پاک این شهید بزرگوار را خواهند گرفت.

در پیام‌های صادره از سوی مقام‌های ارشد نظامی نیز به نوعی همین تصویر از تصمیم نظام در این باره تایید می‌شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران بر اقدامات حزب‌الله، حماس و دیگر نیروهای جبهه مقاومت در واکنش به آنچه رخ داده تاکید کرده است.

سرلشکر حسین سلامی نوشت: حزب الله لبنان، حماس، سایر نیروهای مقاومت فلسطینی و جبهه‌ی مقاومت با ادامه راه این شهید بزرگوار ضربات کوبنده‌تری بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونیستی فرود خواهد آورد.

وزیر دفاع نیز به صراحت اعلام کرده است که پاسخ متناسب توسط محور مقاومت و در راس آن حزب الله قهرمان داده خواهد شد.

با کنار هم قرار دادن واکنش‌های مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران می‌توان به این نتیجه رسید که آنها تمایلی به اقدام مستقیمی از سوی ایران ندارند اما موضوع ابهام‌برانگیز نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران به شهادت سردار نیلفروشان، فرمانده سپاه لبنان است.

بر اساس آنچه از سوی رسانه‌های رسمی اعلام شده، آقای نیلفروشان یکی از حاضران در جلسه با سیدحسن نصرالله بوده که به شهادت رسیده است.

مشخص نیست که آیا واکنش‌ها به این رخداد نیز همچون واکنش‌ها به ترور سیدحسن نصرالله خواهد بود و یا برای پاسخ به شهادت سردار نیلفروشان راه دیگری انتخاب خواهد شد اما با این وجود در بیانیه‌ی منتشرشده از سوی سپاه در این باره واژه‌هایی همچون پاسخ یا انتقام نیامده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ازادی قدس با اتحاد کشور‌های اسلامی و مردم مسلمان جهان محقق می شود نه گروه و دسته خاص ویا کشور خاص
    و راهی غیر این نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا