خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بوشهری‌ها لارج هستند یا گرفتار تله گرانی؟ [+ اینفوگرافیک]

چندی قبل، بازار آنلاین «دیجی کالا» در گزارش فروش سال قبل خود، دست به جیب ترین مشتریانش را بوشهری ها معرفی کرد، حالا هم یک گزارش رسمی نشان می دهد شهروندان این استان پایین ترین میزان پس انداز در بین 31 استان کشور را دارند؛ شاخص هایی که باید آن را به «لارج» بودن بوشهری ها نسبت داد یا گرفتار شدن مردمش در تله گرانی.

به گزارش سایت خلیج فارس (بوشهر)، «اخیرا مرکز آمار ایران داده های خود پیرامون درآمد و هزینه خانوار طی سال گذشته را منتشر کرده که هفته قبل بخشی از آن را منتشر کردیم و نکته قابل تاملش، رتبه یک روستاهای استان بوشهر از نظر هزینه های زندگی بود.

اما وقتی گزارش مرکز آمار را بیشتر زیر و رو کردیم، نکته دیگری هم جلب توجه می کند و آن رتبه آخر بوشهری ها در امکان پس انداز است.

تنها سیستان و بلوچستان پایین تر از بوشهر است که البته از نظر سطح درآمد و هزینه های زندگی همسان نیستند و در رتبه پایین تر هستند.

داده های مرکز آمار نشان می دهد سال گذشته یک شهروند بوشهری به طور متوسط 230 میلیون تومان درآمد و 212 میلیون تومان هزینه هایش شده، به عبارتی 18 میلیون امکان پس انداز داشته است.

برهمین اساس بوشهر مشترکا با کرمانشاه در رتبه یکی مانده کشور به آخر از نظر امکان پس انداز قرار گرفته است.

همچنین بوشهری ها از نظر درآمدی در رتبه 12، ولی در هزینه جایگاه 5 کشور قرار دارند.

به عبارتی، هرچند طی یکسال گذشته دخل شهروندان این استان پایین تر از متوسط کشوری بوده (کشور: 256 میلیون تومان/ بوشهر: 230 میلیون تومان)، اما وقتی پای خرج به میان می آید، بوشهری ها دست به جیب تر هستند. (کشور: 206 میلیون تومان/ بوشهر: 212 میلیون تومان).

اما پرسش جدی اینجاست؛ اینکه بوشهر استان آخر کشور از نظر امکان پس انداز است، می توان نشانه ای از این گزاره همیشگی باشد که کالا و خدمات در اینجا گرانتر از سایر نقاط کشور است و آخر ماه پول زیادی برای شهروندان این استان نمی گذارد.

شاید هم بی راه نباشد که چنین وضعی را به «لارج» بودن بوشهری ها و زندگی آنها در اکنون ربط داد که علاقه شان به اشعار خیام هم از همین روحیه آب می خورد؛ شاعری که تاکید دارد رنج بیهوده نبریم و در پی آسودگی و خوشی حال باشیم:

تا کی غم آن خورم که دارم یا نه/ وین عمر به خوشدلی گذارم یا نه

پرکن قدح باده که معلومم نیست/ کاین دم که فرو برم برآرم یا نه»

بوشهری ها «لارج» هستند یا گرفتار تله گرانی؟ [+ اینفوگرافیک]
بوشهری ها «لارج» هستند یا گرفتار تله گرانی؟ [+ اینفوگرافیک]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا