خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تبر به ریشه وفاق ملی؛ عدم موافقت با گزینه های پیشنهادی اصلاح طلب استانداری از زبان میرلوحی

میرلوحی، معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت اصلاحات، گفت: وفاق ملی در شعاری که آقای پزشکیان مطرح کردند به معنی تفاهم و افزایش مشارکت است. اگر قرار باشد وفاق با همان افرادی باشد که به دنبال خالص‌سازی بودند و باعث مهاجرت میلیون‌ها آدم شدند به جایی نمی‌رسد. وفاق برای گفتن سخن با آقای رئیس جمهور است. ما اخباری می‌شویم که اصلاح‌طلبانی که برای استانداری یا مدیریت وزارتخانه‌ها انتخاب می‌شوند با موانعی روبه‌رو می‌شوند.

نیلوفر مولایی: طی چند روز گذشته، اسکندر مومنی، وزیر کشور  درباره شاخص انتخاب استانداران گفت: «بنابر تأکید رئیس‌جمهور برای انتخاب استانداران هم کمیته تشکیل و ارزیابی‌های لازم انجام شد، فردی که انتخاب می‌شود حتما باید در کنار شاخص‌ها اهل وفاق و مدارا و تعامل با همه تفکرات و جریان‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده و اهل مردم‌مداری و مدارا با همه اقشار باشد.» 

او همچنین درباره ارزیابی مستمر استانداران است، بیان کرد: «استانداران بعد از یک‌ سال ارزیابی می‌شوند، شاخص‌های ارزیابی شامل افزایش وفاق و همبستگی در جامعه است که با سازوکارهایی که مشخص کردیم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، میزان رضایتمندی مردم، ارتقای مؤلفه‌های فرهنگی در جامعه، کاهش آسیب‌های اجتماعی از دیگر ملاک‌های ارزیابی هستند. استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان باید بتواند این هماهنگی و بسیج منابع و همدلی و پیشرفت را با استفاده از همه ظرفیت‌ها ایجاد کند.» 

خبرهای مرتبط

 صادق خلیلیان، استاندار سابق خوزستان در دولت سیزدهم، هم در واکنش به اظهارات وزیر کشور به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «درباره ملاک ارزیابی استانداران بیان کرد: «این درست نیست که یک سال دیگر از طریق آزمون و خطا بگویند اشتباه کردیم و حال این افراد را می‌خواهیم جابه‌جا کنیم. از الآن باید روی شاخصه‌های انتخاب استانداران دقت کنند تا بعد از یک سال دوباره تغییرات وسیع داشته باشند.» 

اما «محمود میرلوحی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نظر دیگری درباره ملاک ارزیابی استانداران داشت و به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «امروزه در دنیا همه مسائل قابل ارزیابی است، در شروع یک هندوانه باز بوده و توانمندی‌های استاندار مشخص باشد. تجربه کاری و دانش نیز باید داشته باشد و ساختار ارزیابی در وزارت کشور و دولت وجود داشته باشد.» 

وی تاکید کرد: «وفاق ملی در شعاری که آقای پزشکیان مطرح کردند به معنی تفاهم و افزایش مشارکت است. اگر قرار باشد وفاق با همان افرادی باشد که به دنبال خالص‌سازی بودند و باعث مهاجرت میلیون‌ها آدم شدند به جایی نمی‌رسد. وفاق برای گفتن سخن با آقای رئیس جمهور است. ما اخباری می‌شنویم که اصلاح‌طلبانی که برای استانداری یا مدیریت وزارتخانه‌ها انتخاب می‌شوند با موانعی روبه‌رو می‌شوند.»

مشروح گفت و گوی محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب را در ادامه می خوانید؛ 

********

* آقای میرلوحی! ارزیابی شما از انتصابات استانداران در دولت چهاردهم چیست و شاخص‌هایی که وزیر کشور درباره نحوه انتخاب آنان در نظر گرفتند را چطور می‌بینید؟

استاندار به نماینده عالی دولت در استان گفته می‌شود و در واقع یک رئیس جمهور استانی است، یعنی استاندار باید به همه جوانب کار و فعالیت دولت در استان اشراف داشته باشد، دانش، ورزیدگی، تجربه و کارآمدی داشته باشد تا از عهده کار بر بیاید و ارشد مدیران است. به نوعی استاندار رئیس شورای اداری استان، رئیس شورای تامین استان است و باید این ویژگی‌ها را داشته باشد. 

در دولت‌های مختلف سعی می‌کنند که افرادی را به عنوان استاندار انتخاب کنند که هم به استان، منابع و مزیت‌های آن آشنایی داشته باشد، هم از دانش و فناوری روز برخوردار باشد و هم نزد افکار عمومی و کارشناسان اعتبار داشته باشد. استاندار در نشست‌ها، جلسات و همه مسائلی که در استان رخ می‌دهد در رأس جلسه قرار دارد و باید این ویژگی‌ها را دارا شد.  

اصلاح‌طلبان از دولت آقای پزشکیان و کاندیداتوری او در انتخابات پیشتیبانی کردند و ایشان هم سابقه اصلاح‌طلبی دارد، انتظار این بود که ایشان هم مدیران استانی را با این ویژگی‌ها انتخاب کند اما با سیاست وفاق ملی که مطرح کردند، استانداران علاوه بر این ویژگی‌ها باید توانایی اینکه از همه نیروهای سیاسی و دیدگاه‌ها در داخل کشور استفاده کند. باید کارآمد باشد و بر مسائل توسعه و اقتصادی و ضرورت‌های استان تاکید کند. این انتخابات یک ویژگی‌هایی داشت، ۵۰ درصد در انتخابات شرکت کردند و ۵۰ درصد هم رأی ندادند و آقای پزشکیان گفت صدای بی‌صدایان است. 

طبیعتا باید به زنان، جوانان، اقوام و همه بخش‌های مختلف حاشیه‌نشین یعنی حاشیه‌نشینان مرزی یا شهری که متاسفانه خیلی آسیب دیدند توجه کرد، فقر در کشور خیلی زیاد است. استانداران باید این ظرفیت را داشته باشند، اهل برنامه‌ریزی و تجهیز منابع انسانی باشند. اهل نگاه به تولید و صنعت و استفاده از کارشناسان باشند.ضمن آن که تاکید شده است. 

شرایط کشوری به‌گونه‌ای است که امکان تاخیر نیست

* آقای میرلوحی! تاکنون ۵ استاندار منصوب شدند که اکثر آنان اصلاح‌طلب و مستقل به شمار می‌آیند، با توجه به وعده های آقای پزشکیان در میان آنان اهل سنت دیده می‌شود و حتی شنیده شده که استاندار زن هم خواهیم داشت….

امیدواریم.

* ارزیابی شما از استانداران منصوب شده چیست؟ 

ارزیابی من مثبت است. البته دوستان ما در استان‌ها نظراتی دارند، به طور مثال درباره استاندار کردستان می‌گفتند که اهل کردستان بود، بهتر است اما دیدید که از استاندار جدید استقبال شد. این مسئله بستگی به شروع کار، انتصابات همکاران و مدیران توسط استاندار دارد. در حال حاضر باید منتظر ماند و دید استاندار کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان و … همکاران خود را با همین نگاه و رویکرد انتخاب می‌کنند یا خیر؛ یعنی زنان، جوانان، کارشناسان برجسته دارای توانمندی و نیروهایی که نگاه ملی به همه بخش‌ها دارند در کابینه استان‌ها استفاده می‌کنند.

یکی از مشکلات ما در استان‌ها و به خصوص استان‌های مرزی مسئله توسعه و تاخیری است که در روند توسعه رخ داده است، استان کردستان نگاهی به آن سوی مرز یعنی سلیمانیه، اربیل و ترکیه دارد یا گیلان به آدربایجان و قفقاز نگاه می‌کند. امیدوارم دوستان تلاش کنند تا مسائل مهم استان و قوه ماموریت خود را حل کنند و از نیروهای باتجربه و خوشنام استفاده کنند. شرایط کشوری به‌گونه‌ای است که امکان تاخیر نیست و حدود یک دهه است که تورم بالای ۴۰ درصد است.

خبرهایی می‌شنویم که اصلاح‌طلبان برای استانداری با مانع روبه‌رو می‌شوند

* آقای میرلوحی، وزیر کشور گفتند که ما در انتخاب استاندارها از همه جناح‌ها استفاده می‌کنیم، این موضوع چقدر در بحث وفاق ملی است و آیا ممکن است ما استاندار غیراصلاح‌طلب داشته باشیم؟ 

درست است که آقای پزشکیان برخلاف دیگر کاندیداهای انتخابات که قول‌های سرخرمن می‌دادند، شیوه متفاوتی داشت اما قول داد که برنامه هفتم را اجرا کند. مسائل اقتصادی و مشکلاتی که تحریم‌ها ایجاد کرد، گرفتاری‌ها و مسائل اجتماعی مانند برخورد با جوانان و اقوام را حل کند.

درست است که جامعه ما، جامعه قانعی است و با مشکلاتی که سال‌ها است در بخش‌های مختلف کشور وجود دارد کنار آمدند. وفاق ملی در شعاری که آقای پزشکیان مطرح کردند به معنی تفاهم و افزایش مشارکت است. اگر قرار باشد وفاق با همان افرادی باشد که به دنبال خالص‌سازی بودند و باعث مهاجرت میلیون‌ها آدم شدند به جایی نمی‌رسد. وفاق برای گفتن سخن با آقای رئیس جمهور است. ما اخباری می‌شویم که اصلاح‌طلبانی که برای استانداری یا مدیریت وزارتخانه‌ها انتخاب می‌شوند با موانعی روبه‌رو می‌شوند، امیدوارم طوری نباشد که….

وفاق ملی به سرانجام نمی‌رسد اگر…

* چه کسانی این موانع را ایجاد کردند؟

بالاخره اقداماتی انجام می‌شود، من می‌گویم همه باید باشند. رئیس جمهور قول داده و زنان و جوانان باید در دولت باشند. جوانان پایداری و اصولگرا که امکانات تا به الآن در اختیارشان بوده و حتی به وزارت هم رسیدند. اگر مانعی ایجاد شود که زنان یا اصلاح‌طلبان استاندار نشوند یا سمت نگیرند و فقط استعلامات اصولگرایان مثبت شود به معنی وفاق نیست.

لذا، باید یک سعه‌صدر را دستگاه‌هایی که استعلامات را انجام می‌دهند، داشته باشند. اگر همه بخش‌ها و جناح‌ها حضور داشته باشند خیلی خوب است اما اگر فقط از یک جناح استفاده کنند چندماه دیگر می‌بینیم که وفاق ملی و اجماع ملی به سرانجام نمی‌رسد. در تامین آب، ناترازی‌ها و مسئله بنزین نیاز به اجماع ملی دارد.

اینکه فقط استاندار غیراصلاح‌طلب انتخاب شود، اشتباه است

* اگر استانداران غیراصلاح‌طلبی در دولت پزشکیان انتخاب شود، با واکنش و انتقاد اصلاح‌طلبان مواجه شویم؟

دوستانی که در ستادهای انتخاباتی آقای پزشکیان در شهرستان‌ها بودند و برای پیروزی او تلاش کردند، دغدغه‌مند هستند. دوستان اصلاح‌طلب در سال ۹۲ تجربه کردند که منافع ملی بر منافع جناحی ارجحیت داده شد. الآن نیز اصلاح‌طلبان منتظر هستند تا ببینند چه تصمیمی از سوی دولت گرفته خواهد شد. اگر استاندارانی باشند که بین مردم بروند و انسان‌های دارای صلاحیت و تجربه باشند؛ مورد استقبال قرار خواهند گرفت. اما اگر همان افرادی که در گذشته بودند، دوباره انتخاب شدند. 

در استان‌ها ۲۰ نفر در کمیته‌هایی که وزیر کشور انتخاب کرده بررسی شدند و در کمیته‌ی دیگر به استانداری رسیدند که وزیر کشور او را انتخاب کرد. استانداران را از اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب انتخابات کنند اشکالی نیست اما اگر همه از غیراصلاح‌طلب انتخاب شوند، درست نیست. دوستان در استان‌ها برای آقای پزشکیان زحمت زیادی کشیدند. امیدوارم نیاز استان‌ها تامین شود و اگر کار و فعالیت شکل بگیرد و مردم آن را مشاهده کنند، مشکلی پیش نمی‌آید. 

* آقای میرلوحی! میزان رضایتمندی مردم، ارتقای مؤلفه‌های فرهنگی در جامعه،  کاهش تورم در جامعه، ارتقاء شرایط زیست محیطی و … از جمله ملاک‌هایی هستند که وزیر کشور گفتند در ارزیابی یک‌ساله استانداران از آن استفاده خواهند کرد. نظر شما درباره این ارزیابی چیست و آیا آن را قبول دارید؟

بله، خیلی خوب است. در کشورهای دیگر نیز نیروهای خود را ارزیابی می‌کنند و حتی وزیر را قبل از معرفی به مجلس، در حزب بررسی می‌کنند. آقای پزشکیان هم تاکید کردند که به وزرا برنامه و ماموریت‌ها را می‌دهند و بعد می‌گویند چه کردید؟ اینکه سازمانی را به دوستی بدهیم و بگوییم هر کاری دوست داشتی انجام بده…

باید به استانداری که موفق بوده نمره بدهند

* برخی مانند آقای خلیلیان بر این باورند که این ارزیابی‌ها و تغییرات هزینه‌بر است و باید در همان ابتدا استانداران با دقت انتخاب شوند. 

هر دو باید درنظر گرفته شود هم الآن باید بهترین شرایط اولیه و صلاحیت عمومی و دانشی را در نظر بگیرند و استانداران باید آن ویژگی‌های بالا را داشته باشد. دید اقتصادی، فرهنگی و سیاسی او مشخص باشد و زمانی که در استان جلساتی برگزار می‌شود دانش و دیدگاه او باید مشخص شود. اما ارزیابی استانداران در یک بازه زمانی هم اقدام مناسب و ضروری است. اگر این ۲ اقدامات انجام شود، خیلی خوب است.

 امروزه در دنیا همه مسائل قابل ارزیابی است، در شروع یک هندوانه باز بوده و توانمندی‌های استاندار مشخص باشد. تجربه کاری و دانش نیز باید داشته باشد و ساختار ارزیابی در وزارت کشور و دولت وجود داشته باشد. سند آمایش سرزمین در استان‌ها تهیه شده است. 

استان گیلان، کردستان و آذربایجان شرقی دارای مناطق و فعالیت‌های متفاوتی است و باید شاخصه‌های اقتصاد، فرهنگ و رضایت مردم را بررسی کرد. اقتصاد ما به دلیل اینکه رانتی و نفتی است هرکسی که پول بیشتری به استان می‌آورد استاندار موفق می‌دانستند اما این کار اشتباهی است. بنابراین باید با شاخصه‌های ارزیابی به استانداری که موفق بوده نمره بدهند و استاندار ناموفق را برکنار کنند. 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا