خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کشف ششمین غار عمیق کشور در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس هیئت کوهنوردی کهگیلویه گفت: عملیات اکتشاف غار نزل سرفاریاب به عنوان ششمین غار عمیق کشور، پایان یافت.

به گزارش سایت عصر دنا، «سجاد بلندگرای اظهار کرد: با پایان یافتن مرحله اصلی و نهایی کشف غار نزل سرفاریاب توسط هیئت کوهنوردی کهگیلویه، کار اکتشاف این غار به پایان رسید.وی با بیان اینکه کار اکتشاف غار نزل در سال ۱۳۸۰ توسط کوهنوردان بومی بخش سرفاریاب آغاز شد، گفت: فدراسیون کوهنوردی کشور مرحله دوم این اکتشاف را در سال ۱۳۹۲ را انجام داد تا به عمق ۲۰۰ متری و محل سیفون این غار رسید.

بلندگرای خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم در فراخوانی سراسری از غارنوردان متخصص و حرفه‌ای کشور دعوت شد که بیش از ۵۰ غارنورد حرفه‌ای از ۵ استان کشور و ۱۰ غارنورد نیز از شهرستان کهگیلویه به مدت ۲ ماه در این اکتشاف شرکت کردند.

بلندگرای گفت: با توجه به اطلاعات کسب شده این غار ۳۷۶ متر عمق دارد که ششمین غار عمیق اکتشاف شده ایران است.

رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان کهگیلویه گفت: این اکتشاف در سه مرحله خالی کردن سیفون، عبور از سیفون و نقشه برداری و رسیدن به حوضچه پایانی غار و پایان اکتشاف بود.

بلندگرای افزود: در این مرحله از اکتشاف داده‌های مختلفی از جمله وجود غار زیانی مانند میگو، کرم، سوسک و خفاش مشاهده و برای تحقیقات و کسب اطلاعات نمونه برداری و به کشور سوئیس ارسال شد.

او تصریح کرد: علاوه بر غار زیان از آب، خاک و سنگ این غار نیز نمونه برداری شد که پس از کسب جواب آزمایشات وضعیت کاری غار تدوین و در اختیار غارنوردان کشور قرار می‌گیرد.

بلندگرای به اهمیت و ظرفیت این غار در بحث آموزش غارنوردان اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت خاص این غار در کشور، سایت آموزشی غواصی غار و غارنوردی توسط هیئت کوهنوردی شهرستان کهگیلویه پیش بینی شده است و می‌توانیم میزبان غارنوردانی از داخل و خارج از کشور باشیم.

غار نزل در 45 كيلومتری جاده دهدشت_باغچه سادات در پشت كوه نور در منطقه جوخانه سرفارياب واقع شده است.»

کشف ششمین غار عمیق کشور در کهگیلویه و بویراحمد
کشف ششمین غار عمیق کشور در کهگیلویه و بویراحمد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا