خرید تور تابستان

«اختراع جدید طرفداران جامعه‌شناسی‌ اسلامی‌»

عباس کاظمی، جامعه‌شناس، در کانال تلگرامی خود نوشت: «رشته‌ی جامعه‌پژوهی اسلامی، اختراع جدید طرفداران جامعه‌شناسی‌ اسلامی‌ است که از کوشش‌ها برای تغییر جامعه‌شناسی ناکام ماندند و اینک رشته‌ی‌جدیدی در دانشکده‌های علوم اجتماعی تاسیس کردند و هم‌ اندازه رشته‌ی جامعه‌شناسی دانشجو گرفته‌اند.

این رشته، نه تنها هیچ هویتی در جامعه و بازار کار ندارد بلکه برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز رشته‌ای بی‌هویت خواهد بود. طرفداران این سنت، به‌جای خلق رشته‌ی جدید و نوشتن سیلابس‌های درسی جدید باید فکر خودشان را تغییر دهند و قطعا بهتر است جای خود را به جامعه‌شاسان ‌جدی‌تری بدهند.

بی‌تردید حرف ما این نیست که رشته‌ی جامعه‌شناسی در ایران بی‌نقص است، این رشته نیز به دلیل دخالت نهادهای فرادستی و حکومتی فاقد آن شور و حال و توان لازم است. ضعف علوم اجتماعی ایرانی، در غربی بودن آن نهفته نیست، بلکه در کارمندان تابع (به ظاهر هیئت‌ علمی) و فرصت‌طلبانی (وسط‌بازانی) ریشه‌ دارد که این رشته را از درون تهی‌کرده‌اند.

غفلت از جامعه‌ی ایرانی که در رشته‌های موجود علوم‌ اجتماعی در ایران سیطره دارد به دلیل نوع درس‌ها و عناوین کلاس‌ها یا عنوان رشته نیست. جهت‌گیری جدیدی در این حوزه لازم‌است، و استادان قابلی که از سواد لازم برای توجه به تاریخ و جامعه‌ای ایران برخوردار باشند.»

عباس کاظمی
مهر ۱۴۰۳

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا