خرید تور تابستان

«پول بیت‌المال» در پروژه ورزشگاه ۱۵ هزارنفری گاوازنگ زنجان

لیلا محمدی در سایت صدای زنجان نیوز نوشت: «پروژه ورزشگاه ۱۵ هزارنفری گاوازنگ زنجان با صرف اعتبارات میلیاردی پس از گذشت ۱۹ سال هنوز تکمیل‌نشده است. سال‌های سال شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، پیمانکار این پروژه بود و آن طور که مسئولان ذیربط استان زنجان می‌گویند بخش زیادی از اعتبارات استانی برای تکمیل پروژه صرف شده است اما ظاهرا به علت برخی بی‌کفایتی‌ها؛ حجم بیت‌المالی که در این مسیر به هدر رفته است؛ کم نبوده است!

ورزشگاه در حال ساخت ۱۵ هزار نفری زیتون زنجان، یک استادیوم فوتبال با حدود ۶۰ هزارمتر مربع زیربنا، یکی از پروژه‌های عمرانی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور است که در شمال شهر در کنار مجموعه تفریحی گاوازنگ احداث می‌شود.

این پروژه عمرانی یکی از طرح‌های مهرماندگار دولت نهم بود که از سال ۸۴ کار ساخت آن آغاز شده که همچنان ادامه دارد و ساخت آن به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور واگذار شده بود.

ابتدا قرار بود این طرح طی چهار سال در کنار مجتمع تفریحی گاوازنگ شهر زنجان به بهره‌برداری برسد اما روند اجرای آن از آنچه تصور می رفت طولانی‌تر شد به طوری که پس از گذشت ۱۹ سال و با ضرب الاجل رئیس دولت سیزدهم برای تکمیل؛ هنوز این مجموعه ساخته نشده و حتی هر اقدامی که برای ساخت صورت گرفته قبل از قابل استفاده شدن؛ مستهلک شده است.

بی‌توجهی مسئولان ملی به ایرادات شورای فنی استان زنجان

طبق اظهارات احمد خداوردی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان؛ سال ۱۳۹۴ شورای فنی استان زنجان برخی از ایرادات را گوشزد کرده بود اما مسئولان ملی قبول نداشتند! پس از حضور سال قبل مرحوم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در زنجان و دستور ایشان برای اتمام پروژه ساخت ورزشگاه در شهریورماه ۱۴۰۳؛ پیگیری مجموعه استان برای واگذاری ادامه ساخت پروژه از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور به پیمانکار بومی حدود ماه‌ها به طول انجامید و تیرماه امسال این هدف محقق شد در حال حاضر پروژه دارای پیمانکار و ناظر بومی است.

گفتنی است که؛ مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در نشست خبری ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱ در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر «دلایل کُندی پروژه عمرانی ورزشگاه ۱۵ هزارنفری زنجان (زیتون) که یکی از طرح‌های مهر ماندگار دولت نهم بود و از سال ۸۴ کار ساخت آن آغازشده و تا امروز تکمیل‌نشده است، چیست» اظهار کرد: من هم با شما موافقم! در شان و منزلت مردم ما نیست که پروژه این‌چنینی سال‌ها رهاشده باشد! نهایت پیگیری که توانستیم انجام دهیم، پیمانکار قبلی با عملکرد ضعیف را از ادامه کار پروژه جدا کردیم! ما برای اینکه این پروژه در اختیار پیمانکار بومی بیفتد نهایت تلاش را کردیم اما این اتفاق نیفتاد و ادامه کار به پیمانکار غیربومی واگذار شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان ادامه داد: «در استان ما فقط نقش تسهیلگری را داریم، از ظرفیت استان استفاده و بارها به تهران رفته و با مسئولان شرکت توسعه و تجهیز و وزارتخانه رایزنی کرده‌ایم و خواستار تسریع اجرای پروژه ورزشگاه ۱۵ هزارنفری زنجان شده‌ایم! البته زنجان و تمامی استان‌ها نیز همین مشکل را دارند، شرکت توسعه و تجهیز که پروژه‌های عظیم ملی را در دست اجرا دارد توجیهش محدود بودن اعتبارات است، در خصوص زمان تکمیل پروژه همه‌چیز به تهران برمی‌گردد ما نمی‌توانیم امرونهی کنیم فقط توصیه می‌کنیم!»

بازرگان با اشاره به دیدارهای صورت گرفته با وزیر ورزش و جوانان در رابطه با پروژه ورزشگاه ۱۵ هزارنفری زنجان عنوان کرد: پس‌ازاین جلسه، رئیس شرکت توسعه و تجهیز که پروژه‌های بزرگ در سطح کشور در اختیار این مجموعه است از پروژه بازدید کردند، این پروژه پیمانکاری داشت که سال‌ها حضور داشت که عملکرد بسیار ضعیف داشت اما با پیگیری‌های مجموعه استان زنجان، ماده ۴۸ در رابطه با این پیمانکار اعمال و درنهایت از پروژه منفک شد. در حال حاضر پیمانکار جدید ادامه کار را برعهده‌گرفته است!

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در آن سال اعتبار موردنیاز برآوردی شرکت توسعه و تجهیز برای تکمیل پروژه ورزشگاه ۱۵ هزارنفری زنجان را ۵۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیمانکار جدید، مبلغ موردنیاز پیشنهادی را حدود ۸۴ میلیارد اعلام کرده است! امیدواریم با استفاده از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس، اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه را سریعاً جذب کنیم! البته همان‌طور که عرض شد، شرکت توسعه و تجهیز زیر نظر وزارت ورزش فعالیت می‌کند اما مجموعه‌ای کاملاً مستقل است!

نیاز حدود ۲ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل پروژه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری

به دنبال افزایش مطالبات مردمی برای تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان؛ مرحوم سیدابراهیم رئیسی، شهید جمهور ۱۶ دی ماه سال ۱۴۰۲ در جریان بازدید از ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان (مجموعه ورزشی زیتون)؛ دستور داد ضمن واگذاری ادامه عملیات احداث از وزارت ورزش و جوانان به استان و تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن، این پروژه حداکثر تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳ آماده بهره‌برداری شود اما پس از پایان یافتن مهلت اعلامی؛ تا به امروز یعنی آبان‌ماه ۱۴۰۳ این دستور اجرایی نشده است و مسئولان نیز ترجیح می‌دهند به جای اعلام «زمان دقیق افتتاح»؛ اعلام کنند که «در آینده‌ای نزدیک» پروژه تحویل مردم می‌شود.

محسن افشارچی (۱۵ مردادماه ۱۴۰۳) در ویراستی به آخرین اقدامات انجام گرفته در خصوص پروژه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهر زنجان گفت: هرچند کار مدتی قبل شروع شده است، در جلسه‌ای بر کار همزمان چند تیم در چند جبهه کاری توافق شد. امیدواریم که این ورزشگاه مایه آبرویی برای زنجان باشد.

پیش از این نیز مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در خصوص این پروژه گفته بود: تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان نیازمند ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار است و تلاش داریم این طرح تا شهریور امسال به سرانجام برسد.

به گفته جواد بازرگان از اعتبارات سال ۱۴۰۲، هزار میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافت و برای امسال نیز بر اساس برآوردها، ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل آن نیاز است.

تخریب اجباری برخی از پروژه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان!

آن طور که خلیل قاسملو، معاون برنامه‌ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان می‌گوید: بخشی از اقدامات صورت گرفته در جریان ساخت و احداث ورزشگاه؛ با نظر کارشناسان و متخصصان امر حذف شده است؛ مجریان فعلی به ناچار برخی از قسمت‌های قبلی را حذف کنند! شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور پیش از پیمانکار پروژه بود؛ بیشتر اعتبارات استانی صرف این پروژه شد اما بخشی از پروژه نیز تخریب شد! مسئولان مربوطه استان زنجان به موقع ورود کردند و به این نتیجه رسیدند تا متولی پروژه خود استان باشد.

احمد خداوردی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز با اشاره به تلاش‌های کارشناسان و متخصصان برای رفع مشکلات و موانع ابراز امیدواری می‌کند تا اصلاحات در اسرع وقت صورت گیرد تا در فصول سرد سال؛ زمینه فعالیت‌های ورزشی در محل‌های سرپوشیده این مکان و در فصول گرم سال نیز فعالیت‌ها در چمن تعبیه شده ادامه یابد. تصورمی‌کنم اسفندماه امسال چمن جدید کشت شود تا قابل بهره‌برداری شود.

تکلیف بیت‌المال به هدر رفته در جریان احداث ورزشگاه ۱۵ هزار نفری چه می‌شود؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان همچنین در خصوص بی‌توجهی‌ها نسبت به سند آمایش سرزمینی در پروژه ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زیتون گاوازنگ زنجان می‌گوید: بر اساس قانون تنظیم بخشی از مقررات ۲؛ هر پروژه بزرگی که متولد می‌شود باید دارای مجوز کمیسیون ماده ۲۳ باشد که یکی از این شروط نیز همگام بودن این پروژه در راستای سند آمایش سرزمینی است. لازم به ذکر است که خروجی مصوبه در شورای برنامه ریزی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند طبق سند آمایش سرزمینی پروژه‌ها را پیش ببرند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز به عنوان ناظر به امور نظارت دارد. البته این نکته را باید اعلام کنم که پروژه ساخت ورزشگاه قبل از تدوین سند آمایش سرزمین، آغاز شده است در واقع از سال ۱۳۸۶ موضوع سند آمایش سرزمینی مطرح شده و در سال ۱۳۹۹ نیز عملیاتی گردیده است.

با توجه به اظهارات یاد شده در خصوص حیف و میل بیت المال در مسیر اجرای پروژه مربوط به ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان و ایرادات و اشکالات در خصوص جانمایی پروژه شاید بد نباشد که اظهارات مقام معظّم رهبری که در پیام نوروزی سال ١٣٧٤ فرمودند: «من از مسئولان امور می‌خواهم در زمینه مصرف اموال عمومی در مواردی که اولویت ندارد، هر چند شاید نیاز هم باشد اما نیاز درجه یک نیست، خودداری کنند و در جایی که امر دایر است بین نیاز دارای اولویت و بی‌اولویت، آن‌جا که نیاز نیست، حتما مصرف نشود.

حتی آن جا که حاجت هست اما حاجت بالاتری هم هست، مصرف نشود و این امکان مالی در حاجت بالاتر مصرف شود. ایشان به مسئولان نظام توصیه کردند در مصرف بیت‌المال جداً دقت کنید.»مسئولان استانی بیش از پیش به آن توجه داشته باشند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا