خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سکه طلای ۱۰۰ کیلویی از موزه برلین به سرقت رفت

یک سکه طلای صد کیلویی به ارزش اسمی حدود یک میلیون دلار از موزه “بوده” در برلین به سرقت رفت. سارقان این سکه بی‌همتا را شبانه از محفظه‌اش خارج کرده و دزدیدند. بر این سکه بزرگ تصویری از ملکه الیزابت دوم نقش بسته است.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از دویچه وله، یک سکه طلا با ارزش اسمی تقریبا یک میلیون دلار از موزه “بوده” (Bode-Museum) در شهر برلین به سرقت رفت. به گزارش پلیس آلمان، سارقان توانسته‌اند این سکه‌ی حدودا ۱۰۰ کیلویی را شبانه از محفظه‌اش خارج کرده و بدزدند.

ارزش واقعی این سکه بسیار بیش از ارزش اسمی آن و حدود ۳/۷ میلیون یورو برآورد می‌شود. این سکه که نام “برگ بزرگ افرا” را بر خود دارد، از طلای ناب ساخته شده است.

این سکه بزرگ طلا ضخامتی ۳ سانتی‌متری و قطری ۵۳ سانتی‌متری دارد و تصویری از ملکه الیزابت دوم بر آن نقش بسته است. گفته شده که “برگ بزرگ افرا” به عنوان امانت به موزه “بوده”ی برلین سپرده شده است. موزه “بوده” به خاطر کلکسیون بیش از ۵۴۰ هزارتایی سکه‌هایش شهرتی جهانی داشته و یکی از بزرگترین مجموعه‌های سکه‌شناسی جهان محسوب می‌شود.

هنوز درباره سارق یا سارقان و چگونگی سرقت اطلاعاتی منتشر نشده است. بر اساس تحقیقات تاکنونی، سارقان در ساعات آغازین بامداد از طریق یکی از پنجره‌های موزه وارد ساختمان شده‌اند. به دلیل وزن بالای سکه، پلیس حدس می‌زند که سرقت توسط بیش از یک نفر صورت گرفته باشد.

بررسی آثار جرم

یکی از سخنگویان پلیس به روزنامه آلمانی “دی ولت” گفته است که عملیات سرقت بایستی بین ساعت ۳ و ۲۰ دقیقه و ۳ و ۴۵ دقیقه بامداد دوشنبه (۲۷ مارس/ ۷ فروردین) انجام گرفته باشد. در نزدیکی موزه یک نردبان هم پیدا شده است. مأموران اینک در حال بررسی این امر هستند که آیا سارقان از این نردبان برای ورود به موزه استفاده کرده‌اند یا خیر. پلیس در این مورد که آیا پنجره موزه به دزدگیر مسلح بوده و اگر بوده آیا توسط سارقان خنثی شده بوده، سکوت کرده است.

بنیاد “میراث فرهنگی پروس” نیز هیچ موضعی نگرفته و تنها ابراز امیدواری کرده که “هر چه سریع‌تر” ابهام‌ها برطرف شود. حال کار اداره آگاهی برلین آغاز شده است. کارشناسان سرقت‌های هنری این اداره تحقیقات را در دست گرفته‌اند و در حال بررسی آثار جرم در محل هستند.

58453989004

نمایی از موزه “بوده” برلین

ثبت‌شده در کتاب رکوردهای گینس

سکه‌ی به سرقت‌رفته از دسامبر سال ۲۰۱۰ در موزه “بوده” برلین در معرض دید عموم قرار گرفته است. طبق اطلاعات موزه “بوده”، این سکه سوم ماه مه ۲۰۰۷ از سوی ضرابخانه سلطنتی کانادا به این موزه سپرده شده است. سکه‌ی موسوم به “برگ بزرگ افرا” به خاطر عیار بالای طلایش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

موزه “بوده”، تأسیس‌شده در سال ۱۹۰۴ میلادی، موزه‌ای در جزیره موزه‌های برلین، پایتخت آلمان است و در فهرست میراث فرهنگ جهانی یونسکو قرار دارد. این موزه در اکتبر ۲۰۰۶ پس از حدود شش سال تعمیر و مرمت بازگشایی شد. مرمت این عمارت تاریخی ۱۵۲ میلیون یورو خرج برداشت که هزینه‌ی آن از خزانه دولتی پرداخت شد.

پرونده هفت ساله یک سرقت هنری جنجالی در پاریس

یکی از نگهبانان موزه هنرهای مدرن شهر پاریس صبح یکی از روزهای ماه مه سال ۲۰۱۰ به هنگام سرکشی روزانه متوجه جای خالی پنج اثر باارزش روی دیوار و یک پنجره و قفل شکسته شد. در بررسی دوربین‌های مداربسته دیده شد که در نیمه‌های شب دزدی با صورت پوشیده پس از شکستن پنجره موفق به ورود به ساختمان شده است. این تابلو از مودیلیانی جزو یکی از پنج اثر مسروقه است.

تابلوی “کبوتر با نخود سبز” اثری از پیکاسو نیز در شب یاد شده به سرقت رفت. این تابلو گران‌قیمت‌ترین اثر در میان پنج اثر مسروقه است که دزد توانست به راحتی از موزه خارج کند. به هنگام برداشتن این تابلوها از روی دیوار آژیرهای خطر هیچ‌یک از تابلوها به صدا درنیامده بودند. مسئولان موزه بعدا تأیید کردند که سیستم ایمنی موزه دچار نقص شدید بوده است.

هنری ماتیس تابلوی “Pastoral” را در سال ۱۹۰۵ خلق کرد. این تابلو هم جزو تابلوهای مسروقه است. این پنج اثر به قدری شناخته‌شده هستند که به گفته کارشناسان بعید است کسی بتواند موفق به فروش آنان در بازار آزاد شود. برخی کارشناسان فرانسوی می‌گویند که به احتمال زیاد این سرقت یک سرقت سفارشی بوده است.

رئیس موزه Palais de Tokyo در پاریس پس از انتشار خبر این سرقت در سال ۲۰۱۰، دزدان را “ابله” خواند زیرا به گفته او با این تابلوهای معروف کاری نمی‌توان کرد، چون هیچ مجموعه‌داری حاضر به خرید آنان نمی‌شود. با این حال پس از گذشت ۷ سال از این دزدی، تابلوهای مسروقه همچنان مفقود مانده‌اند. تابلوی “درخت زیتون در نزدیکی استک” اثر ژرژ براک هم جزو همین اموال مسروقه است.

در تحقیقات بازرسان مشخص شد که آژیرهای خطر موزه ماه‌ها بود که از کار افتاده بودند. آژیرهای هشدار هم که باید قاعدتا پس از شکسته شدن پنجره به صدا درمی‌آمدند، از چندی قبل خراب بوده‌اند. این در حالی بود که موزه کمی قبل از وقوع این سرقت مجهز به یک سیستم جدید امنیتی شده بود.

در تصویر قاب‌‌های خالی را می‌بینید که کارشناسان برای یافتن سرنخ مشغول بازرسی آنان هستند. پلیس توانست یک دزد سابقه‌دار به نام وویران تومیک را به اتهام سرقت این آثار دستگیر کند. محاکمه او که به “مرد عنکبوتی” شهرت دارد، روز ۳۱ ژانویه (۱۲ بهمن) در پاریس آغاز شد. تومیک تا بدین‌جا در مورد محل اختفای این آثار و همچنین در مورد هویت فرد سفارش‌دهنده برای انجام این سرقت سکوت کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا