خرید تور نوروزی

مقدس بودن گرگ در آذرآبادگان؛ دروغی به بزرگی تاریخ

سایت آذری‌ها در متنی با تیتر «مقدس بودن گرگ در آذرآبادگان؛ دروغی به بزرگی تاریخ» نوشت:

از جمله موارد نوساخته و نادرستی که به باشندگان، فرهنگ، تاریخ و هویت دیرینه و ایرانی آذرآبادگان نسبت داده می‌شود تقدس و گرامی داشت گرگ می‌باشد. این تفکر بی اساس که ریشه در هویت سازی های جریانات پانترکی دارد چند سالیست بصورت گسترده مورد تبلیغ و تاکید جریانات هویت گریز و قبیله گرای پانترکی می باشد.

کوتاه سخن اینکه در آثار ادبی و تاریخی بازمانده در منطقه ی آذرآبادگان هیچ گونه نشانی از گرامی داشت حیوان گرگ به چشم نمی خورد و درست در نقطه مقابل این تبلیغات در اشعار بزرگان شعر و ادب آذرآبادگان و آران همواره درنده خویی و بدسرشتی گرگ مورد تاکید قرار گرفته است. در ادامه به چند نمونه از این اشعار اشاره خواهم کرد.

نظامی گنجوی شاعر پر آوازه ی پارسی سرا در خصوص پستی و بدسرشتی گرگ می سراید:

به وقت زندگی رنجور حالیم/ که با گرگان وحشی در جوالیم

و یا:
پیامت بزرگست و نامت بزرگ/ نهفته مکن شیر در چرم گرگ.

و یا:

ربايد گوسفندي گرگ خونخوار/ در آويزد شبان با او به پيکار

کشد گرگ از يکي سو تا تواند/ ز ديگر سو شبان تا وارهاند

خاقانی شیروانی دیگر شاعر پر آوازه ی پارسی سرا در خصوص بد سرشتی و پستی گرگ می سراید:

چند ازین یوسفان گرگ صفت/ چند ازین دوستان دشمن روی

و یا:
همه فرعون و گرگ پیشه شدند/ من عصا و شبان نمی‌یابم

و یا:
سینه به غوغای حرص بیش میالا از آنک/ نیست به فتوای عقل گرگ به رم داشتن

بانو پروین اعتصامی شاعر پارسی گویی معاصر و نام آور تبریزی در خصوص بد سرشتی و پستی گرگ می سراید:

بگرگ مردمی آموزی و نمیدانی/ که گرگ را ز ازل پیشه مردم آزاریست

و یا:
هر جا که گسترانده شد این سفرهٔ فساد/ جز گرگ و غول و دزد و دغل میهمان نداشت

و یا:
ای دوست، دزد حاجب و دربان نمی‌شود/ گرگ سیه درون، سگ چوپان نمی‌شود

و یا:
آغل از خانه بسی دور و شبان در خواب/ گرگ بددل بکمین و رمه اندر چر

و یا:
چو گرگ حیله‌گر اندر لباس چوپان شد/ شبان بگوی که تا چشم پوشد از اغنام

و یا:
چندکنی همچو گرگ، حمله بمردم/ چند دریشان همی بناخن و دندان

و یا:
دهر گرگیست گرسنه، رخ از او برگیر/ چرخ دیویست سیه دل، دل ازو بستان

و یا:
از گرگ چه آمدست جز گرگی/ وز مار چه خاستست جز ماری

و یا:
طینت گرگ بر آن شد که بیازارد/ ز گزندش نرهی گرش نیازاری

و یا:
ستمکاری، نخست آئین گرگست/ چه داند بره کوچک یا بزرگست

و یا:
ز بیم هژبران، پناهنده گشتن/ بگرگی سیه دل، بتاریک غاری

شهریار تبریزی شاعر پرآوزه ی معاصر در خصوص بد سرشتی و پستی گرگ می سراید:

ببین به جلد سگ پاسبان چه گرگانند/ به جان خواجه که این شیوه شبانی نیست

همانطور که در ابیات بالا دیدیدم گرگ در ادبیات و شعر ادیبان آذرآبادگانی نه تنها دارای جایگاه ویژه ای نیست بلکه همواره بعنوان موجودی بد سرشت و درنده خو از آن یاد شده است. البته فهم چرایی این موضوع بسیار ساده می باشد باشندگان آذربایجان بعنوان مردمانی یکجانشین که در شهر ها و روستاها مسکن دارند همواره در کنار پیشه های مختلف به پرورش دام های اهلی و کشاورزی مشغول بوده اند و به طور طبیعی گرگ بعوان دشمن شماره ی یک دام ها و حیوانات اهلی آنها بشمار میرود بمانند همه ی مناطق دیگر ایران زمین.

متاسفانه در گذشته هایی نه چندان دور کشتن و اعدام گرگ در بین روستاییان منطقه آذربایجان امری طبیعی بشمار میرفت و آخرین نمونه آن در اطراف روستای لیقوان تبریز بوقوع پیوست که تصاویر اعدام این گرگ در فضای مجازی به صورت گسترده پخش گردید.

بطور مشخص در دوران پیشین و باستان تقدس و گرامیداشت حیوان بخصوصی را در استفاده ی تندیس سنگی آن حیوان بعنوان سنگ آرامگاه ها می توان رد یابی کرد. در آذربایجان هم بمانند سراسر ایرانزمین تندیس سنگی قوچ به شکل گسترده ای بعنوان سنگ آرامگاه مورد استفاده قرار گرفته است و هیچ نشانی از تندیس سنگی و یا چوبی گرگ در سراسر آذربایجان تاکنون یافت نشده است. در همین راستا می توان از موزه ی سنگ قبر های یافت شده در آذربایجان نام برد که هم اکنون در کنار ساتخمان اصلی موزه آذربایجان و محوطه ی حیاط سمت راست این موزه دایر است و علاقمندان می توانند از این موزه بصورت رایگان دیدن نماییند. در ادامه هم فرتور تعدادی از سنگ آرامگاه های قوچ شکل، یافت شده در مناطق مختلف آذربایجان ارائه خواهد شد. در پایان امیدوارم که جوانان آذرآبادگانی با ژرف اندشی و پرهیز از سطحی نگری اسیر تبلیغات گسترده و بی امان محافل تجزیه طلب نشوند که اینان هدفی جز تحریف و جعل هویت ایرانی آذرآبادگان در سر ندارند و در این راه از هیچ گونه دروغ و جعلی کوتاهی نخواهند کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا