خرید تور تابستان

یک حقوقدان: دادستانی با سامانه قالیباف برخورد قانونی کند

یک حقوقدان درباره‌ی «سامانه کارانه»ی قالیباف – یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری – گفت: به نظر من دادستان به دلیل وظایفی که دارد در حال حاضر می تواند با این سامانه برخورد قانونی کند.

«کامبیز نوروزی» در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز ادامه داد: همچنین کمیته‌ی تبلیغات اگر می‌خواهد بی‌طرفانه برخورد کند حتما و فورا باید با این سامانه و نامزد مربوطه یعنی محمدباقر قالیباف برخورد قانونی کند. این شیوه‌ی تبلیغات وجوه قانونی و اخلاقی این انتخابات را به شدت متزلزل می‌کند و می تواند آن را از مسیر منحرف کند.

وی گفت: سامانه‌ای که آقای قالیباف راه اندازی کرده است اصولا از محدوده‌ی کار انتخاباتی فراتر رفته است. در برنامه‌ی انتخاباتی، کاندیداها برنامه‌هایشان را می گویند. در صورتی که در این سامانه از مردم خواسته شده که نام و اطلاعات خود را ثبت کنند. این دیگر تبلیغات انتخاباتی نیست. چنین اقدامی، اقدامی عملی محسوب می‌شود نه تبلیغ.

نوروزی در پاسخ به اینکه مسوول پرداخت مبلغ یارانه و پرداخت وجهی به بیکاران چه کسی است گفت: اولا باید توجه داشت که بعضی از وعده‌های کاندیداهای انتخاباتی اساسا خارج از حدود اختیارات نامزد و حتی خارج از حدود اختیارات رییس جمهور است. تعیین مبلغ یارانه و پرداخت مبلغی به بیکاران در اختیار رییس جمهور نیست، باید مجلس تعیین کند. جناب آقای روحانی، رییس جمهور نه می تواند از مبلغ یارانه کم کند نه می‌تواند به مبلغ آن اضافه کند.

این حقوقدان افزود: این وعده‌ای که الان رایج شده است و آقای قالیباف و آقای رییسی وعده‌ی چند برابر شدن یارانه‌ها را می دهند، یا آقای قالیباف وعده‌ی پرداخت 250 هزار تومان به بیکاران را می‌دهد، این ها از نظرحقوقی، وعده‌ی واهی تلقی می‌شوند . وعده‌ی واهی، وعده‌ای است که خارج از حدود اختیارات و اقتدار یک نفر باشد.

نوروزی با تاکید براینکه وعده‌هایی که به مردم داده شده، خارج از حدود اختیارات ریاست جمهوری است ادامه داد: رییس جمهور مقام تصمیم گیرنده در مورد تعیین هزینه‌ها و بودجه‌ی دولت نیست. این موارد در مجلس تصویب می‌شود و بعد باید از شورای نگهبان بگذرد. این وعده‌ها را از نظر حقوقی باید وعده‌ی واهی تلقی کنیم. اساسا طرحش هم به این شکل، به اعتقاد من هم از نظر حقوقی و هم از نظر اخلاقی ایراد دارد. درواقع وعده‌ای دارد به مردم داده می شود که خارج از حدود اختیارات نامزدها و رییس جمهور است.

این کارشناس رسانه گفت: حالا قالیباف سامانه‌ای را ایجاد کرده است و در واقع برای گرفتن رای مردم آنها را به ثبت نام در این سامانه دعوت می کند. این کاملا خلاف اصول پایه‌ی انتخابات آزاد است. این مساله نه فقط هیچگونه ضمانت اجرایی ندارد بلکه مسلما باعث ایجاد مشکلات بزرگ برای دولت خواهد بود و برای کسانی که ثبت نام می‌کنند، توقعاتی ایجاد می‌شود.

نوروزی درباره‌ی ارتباط این سامانه با امنیت عمومی گفت: ضمن آنکه مشخص نیست اطلاعات خصوصی مردم دست چه کسی می افتد، در حال حاضر طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات شخصی مردم که در هرجایی ثبت شده است نباید قابل دسترسی باشد. این با مساله‌ی امنیت عمومی مرتبط است و عجیب این است که هیچ واکنشی به این موضوع از طرف دستگاه‌های مسوول دیده نشده است.

کامبیز نوروزی درباره‌ی نهادهای مسوول در برخورد با این مساله گفت: دادستانی، کمیسیون تبلیغات ریاست جمهوری، کمیته‌ی تعیین مصادیق مجرمانه باید فورا واکنش نشان دهند. این سامانه‌ای که به نام محمدباقر قالیباف بالا آمده است دیگر تبلیغات انتخاباتی نیست. قالیباف می‌توانست سامانه ایجاد کند و از هوادارانش بخواهد که در این سامانه ثبت نام کنند.

نوروزی در پایان گفت: در ابتدای این سامانه نوشته شده است «من محمدباقر قالیباف به شما تعهد می‌دهم که در یک دوره‌ی چهارساله پنج میلیون شغل ایجاد کنم و تا زمان یافتن شغل 250 هزار تومان به عنوان حق کارانه پرداخت کنم». اینها همه معنای حقوقی دارد. کسی که این سایت را می‌بیند این تصور در آنها ایجاد می‌شود که او ماهانه 250 تومان می‌دهد. این تعهدی بی‌پایه است یعنی می‌خواهد مردم را به امر واهی راضی کند. از نظر حقوقی کاملا قابل تامل است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. ژوزف گوبلز، وزیر تبلیغات دولت نازی هیتلر می‌گوید: «دروغ هر قدر بزرگتر باشد، باور آن برای توده‌های مردم راحت‌تر است…

      12
      2
      1. رحمت به شیری که خوردی عباس جان خوب ما هم همینو شنیده بودیم که حالمون گرفته شد از گفتن دروغ تقلب در سال 88 !!!!! یا دروغ وعده صد روزه حل نسبی مشکلات !!!!!! یا دروغ برداشته شدن همه تحریم ها !!!! یا دروغ گذر از رکود !!!! یا دروغ کنترل منترل تورم !!! یا دروغ برگردوندن عزت به پاسپورت ایرانی !!!! یا دروغ ایجاد دو میلیون شغل !!!! یا دروغ ………بیخیال بابا خسته شدم همشو که خودت میدونی عباس جون

  1. واقعا پیروز راند دوم مناظرات کسی نبود جز
    میر ابراهیم قالیباف
    ولی تیم روحانی هنوز در زنگ انشاء به سر می برند

    2
    7
    1. جناب احسان اکبرین، پيروز نهائي، بعد از انتخابات تعيين و اعلام خواهد شد. ظاهرا شما هم در زنگ ورزش هستيد!

      3
      2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا