خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سد کردن راه نقد

«رضا صادقیان» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی به بهانه‌ی شعری که «میثم مطیعی» در روز عید فطر خواند، نوشت:

شعرخوانی یکی از مداحان در روز عید فطر حاشیه‌های زیادی به همراه داشت. هنوز چند دقیقه‌ای از آن مراسم نگذشته بود که شاهد واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی بودیم. یکی از «شعر شعاری» نوشت، دیگر از ماندگار نشدن چنین سخنانی در فرهنگ مردم یادداشت منتشر کرد و همانند همیشه برخی از خوش‌ذوق‌های فضای مجازی اشعار زیادی در هجو آن گفته‌ها سرودند. حتی یکی از مدیران سابق خبرگزاری نزدیک به جریان اصولگرایی آن شعرخوانی را مورد نقد قرار داد و چنین حرکتی را «خارج از تعلیم و تربیت اسلامی» خواند.

گمان کنیم آن شعرخوانی و مضمون آن اشعار کاملاً شعاری و خارج از ادب بوده است، فرض کنیم تریبون روز عید فطر نمی‌بایست در اختیار چنین اشعاری قرار می‌گرفت و مسوولان برگزار کننده با نگاهی غیرجناحی به انتخاب مداح و شعر همت می‌کردند و یا بخش‌های حساسیت‌زای آن اشعار را ویرایش می‌کردند و… حال چنین اتفاقی رخ نداده است و همان اشعار از زبان یکی از مداحان خوانده شده است. به راستی چه اتفاقی قبل و بعد از خوانده شدن آن اشعار در سطح جامعه، میدان سیاست و عرصه‌ی بین‌المللی رخ داد؟ آیا از آرای روحانی کاسته شد و یا میزان محبوبیت وی با خواندن چهار بیت و یا شصت بیت به چالش گرفته شد؟ آیا اشکالی به برجام وارد آمد و یا اینکه کلیت برجام به هیچ گرفته و راه‌های فضایی دلواپسان در سیاست خارجی دنبال شد؟ هیچ کدام از این رویدادها اتفاق نیفتاد.

مشکل ما نه با آن چند شعر که با نقد است، مهم‌تر از آن گوینده‌ی متن نیز برایمان مهم است. شاید نقد برجام را از زبان یکی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب حتی با گفتار تند بپذیریم، ولی نرم‌ترین انتقاد را از زبان جریان مقابل قبول نمی‌کنیم. باور داریم نقد برجام، زمینه‌های تضعیف دولت، ما، هواداران برجام و تمام کشور را در بردارد، فارغ از مرتبط دانستن برجام با حاکمیت، تفاهم‌نامه‌ی بین‌المللی را بخشی از هویت سیاسی خود تعریف و حاضر به نزدیک شدن و یا نقد آن در هیچ شرایطی نیستیم! در دیگر زمینه‌ها نیز چنین برخورد می‌کنیم، آن فعلی که از سوی ما انجام شده غیرقابل نقد است و هر آنچه را جریان سیاسی مقابل گفت قابل نقد و بلکه قابل انکار است. در واقع ما نقد را عامل تضعیف، بی‌ادبی، پررویی، بی‌پروایی و فراهم کردن زمینه‌ی تبعیض در جامعه می‌دانیم. حداقل آنکه اگر نقطه‌ی اشتراکی در میان طرفداران دو جریان سیاسی کشور و حتی شماری از فعالان سیاسی وجود داشته باشد، اشتراک در معنای «انتقاد» است. سخن نقد و انتقاد به میان می‌آید، ولی در لحظه‌ی عمل آن گفته‌ها به کنار گذاشته می‌شود و نقد معادل تضعیف و انکار قرار داده می‌شود.

نمی‌توان با انتخاب معیارهای دوگانه و برداشت‌های قبیله‌محور از عبارت‌ها فضای نقد را مسدود کرد، دامن زدن به حمله‌های رسانه‌ای نه تنها فضای نقد را بسط نخواهد داد، بلکه در بلند مدت باعث می‌شود بسیاری از دلسوزان سخنان خود را به دلیل دیدن چنین فضاهایی و ترس از حمله‌های بی‌امان فروگذارند و انتقادهای خود را در دل نگاه دارند، آن هنگام ما بودیم که به بهانه‌ی دفاع از روحانی یا دولت وی و برجام عرصه را چنان تنگ کردیم که کسی جرات سخن گفتن نداشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بنده به شعر ایشان هیچ اعتراضی ندارم. «نقد»های بدتر از این نیز نثار آقای روحانی شده است. مگر یکی از سردستگان اراذل و اوباش آقای روحانی را به نوشیدن مشروب الکلی متهم نکرد؟ مگر کسی متعرض این به اصطلاح آقا شد؟ تمام اعتراض آن جاست که اقلیتی ناچیز (چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی) به خود اجازه می دهد از مراسمی که به عموم مردم، اکثریت و اقلیت، تعلق دارد سوءاستفاده کند.

    18
    3
  2. برجام تاثیرات قابل توجهی بر روابط اقتصادی و سیاسی ایران با جامعه جهانی دارد ، خدا وکیلی این خیل ناقدان محترم اشرافی بر این تاثیرات دارند ؟!
    ازادی بیان وازادی نقد باید وجود داشته باشد ، ولی شرط اول آن فهم مفاهیم نقد و بیان است .

    6
    1
    1. سلام و سپاس از نظر شما. متاسفانه ما به هر اتفاقی به صورت شخصی شده و بسیار ساده نگاه می‌کنیم. برجام اساسا کار دولت و یا یک شخص نبوده و نیست، حتی حفظ آن و یا پاره کردن آن هم در ید و اختیار دولت نیست. مسئله برجام در جزء و کلیت آن با حاکمیت بوده و هست.

      2
      3
      1. پس چه طور یکسال قبل از دولت ِشیخ حسن اجازه داده شد، خارج از جلیلی در عمان مذاکره کنند! این را وزیر امور خارجه ی وقت آقای احمدی نژاد در کمیسیون برجام که به صورت ضبط شده از سیما بعداز ظهرها پخش می شد، ایراد گردید، آن هم به دلیل این که تحریم ها و سوء مدیریت ها داشت کار دست ِنظام می داد!!
        خب! آن مذاکرات را شیخ حسن در داخل وزارت امورخارجه متمرکز کرد و با تعامل بادیگر ارکان نظام و به کارگیری آقای ظریف، آشنا به حقوق بین الملل به سرانجام رسانید!
        کاش یک باردیگر سیما مذاکرات کمیسیون برجام در مجلس را پخش می کرد تا بدانید مخالفین برجام چگونه سوهان روح تیم مذاکرات می شدند و سرها را به درد می آوردند!
        واقعاً، عبرت آموز است!
        وگرنه آقای عراقچی هم در تیم مذاکرات بود، پس چگونه در تیم مذاکره کننده ی جدید با تدبیر و …عمل کرد.
        حاکمیت هم که همان حاکمیت بود.

        1
        1
  3. درود بر شما.نقد و نقادي بحث امروز و ديروز نيست.اگر درست انجام شود موجب تقويت و افزايش اقتدار هست.تصور نميكنم افرادي باشند كه شعر آقاي مطيعي را قبول داشته باشند. آن هم روز عيد فطر!!اگر بنا باشد محبوبيت آقاي روحاني با چند بيت شعر نزول كند بگذار اقاي مطيعي ها شعر بخوانند.آيا چنين هست؟؟

    6
    2
  4. وصدای بلند خود را، صدای غالب مردم قلمداد می کند!! و اگر این نهادهای مدنی نیم بند هم نبودند تا روشنگری کنند، همه چیز را به نام خود ثبت می کردند!
    به عنوان مثال افرادی هستند که در راهپیمایی روز قدس ، برای رهایی قدس عزیز می آیند، وقتی بخشهایی درصداو سیما، آن حضور را در راستای تأیید یک گروه مصادره می کنند، آن افراد از حضور مجدد خودداری کرده و یک مراسم از حالت ملی خارج شده و رنگ فرقه یی می گیرد!
    اساسا نگران آن ها نباشید،این قدرتریبون و بلندگوی حاکمیت در اختیارشان هست تا حرف هایشان را بزنند!مفت ِِ مفت!

    5
    1
  5. متاسفانه این جناب صادقیان اقا رضا کلی از مرحله پرت افتاده است.انهم پرتی که پلا را هم مشوش نموده است.ایشان از مرد کهن فاکتور, به گاو نر چسبیده است.دوست عزیز لابد بهتر از من نکته دانی,نکته خوانی را:هر سخن جایی و هر نکته مکانی را لابد محض خنده تمثیلش کرده اند.برایم روشن است که این جوان رعنا را پل؛؛؛؛؛؛؛؛؛ تا خود بگذرند انهم به طریق اولی؛؛؛؛و اویتر اینکه خر مراد را سوار,ولی از نعل خر ابا دارند.لنگ,لنگان بر خر مراد سوار تا به ریش امثال …بخندند.بلی من هم انتقاد را دوست دارم ولی خداییش این جناب رعنا پسر که خود را تافته جدا بافته میداند و اسم استاد را هم یدک دارد چه به انتقاد؟؟؟که اگر به خرد,خرد خود بنگرد باید سر از اکابر و کلاس سواد اموزی بپردازد.متاسفم که کار؛؛؛؛؛به کاردان نسپردن,بلایی است که ضررش را همه میبرند.این اقا و شاعر محترم؛؛؛؛؛فقط نکته دیدند و از پیچشش هیچ نمی دانند.چون همه چیز را همه کس دانند که هنوز زاییده نشده اند.

    3
    3
  6. مسئله نقد آنقدر مهم است که کاری به اسم ها نداشته باشیم. مطیعی صرفا آن شعر را خوانده است، شاعر کسی دیگر است. به نظرم اگر اصولگرایان فکر می کنن با این کارها و شعر خوانی ها کار خاصی انجام می دهند ایرادی نیست.

    5
    2
  7. ضمن تشکر از نویسنده محترم.اگر تاریخ اسلام را از صدر تا الان موشکافانه و دقیق مطا لعه و تحلیل کنید می بنید هر جا اسلام ضربه خورده توسط قاسطین و ناکثین نبوده بلکه مارقین که در فیلم امام علی (ع) بخوبی چهره اینان را نشان داد ضربه خورد و خواهد خورد.اقای میثم مطیعی هنوز تو دانشگاه امام جعفر صادق (ع) ریش در نیاورده بود و دکتر نشده بود مرحوم ایت االه مهدوی کنی (ره) به امثال ایشان نصیحت و وصیت میکرد که فرزندانم مواظب باشید به اسم انتقاد انتقام نگیرید مواظب باشید با حرف های نسنجیده که دیگران بهتان دیکته میکنند باعث بهم زدن وحدت نشوید مواظب باشید دشمن شاد نشوید و…کار را این تیپ افراد بجایی میرسانند که به وزیر امور خارجه میگویند جاسوس و کسی که میخواهد سردار سلیمانی را تحویل دشمنان انقلاب قرار دهدو درست چند روز بعد از این حرف هایی که در ان بوی انتقاد نبود بلکه نفاق بود رهبر فرزانه و دور اندیش انقلاب حضرت آقا از شخص اقای دکتر ظریف همانند گذشته دفاع کردند و ایشان را متدین و دلسوز نظام دانستند.خدایا ما را از شر نفس اماره در امان نگه دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا