خرید تور تابستان ایران بوم گردی

طرح کارورزی یا ارزان سازی نیروی کار

«سما سعید» در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی طرح کارورزی نوشت:

از مشکلاتی که جوانان و کارگران در تمام دولت‌ها به‌نوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مشکل بیکاری است که طرح کارورزی یا کاج به گفته‌ی وزارت کار در جهت رفع این مشکل از یک تیر به اجرا درآمد. اما کاملاً مشخص است که این طرح جز به نفع سرمایه‌دار و رشد سرمایه‌داری در کشور نخواهد بود. گویا دولت تنها راه حلی که برای مشکل اشتغال در نظر گرفته بیگاری کشیدن از فارغ‌التحصیلان است.

این طرح که تعارضات فاحشی با قانون کار دارد فقط باعث می‌شود دانشجو و فارغ‌التحصیل به برده‌ی سرمایه‌داران و کارفرمایان تبدیل شود و نه تنها به حل بیکاری کمکی نمی‌کند بلکه کارفرما ترجیح می‌دهد به جای نیروهای قراردادی که طبق قانون کار حداقل دستمزد یعنی 900 هزار تومان دریافت می‌کنند از نیروهای فارغ‌التحصیل کارورز که به اختیار خود در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند با حقوق 310 هزار تومان یعنی تنها یک سوم حداقل حقوق استفاده کند و این در حالی است که 95 درصد کارگران را نیروهای قرارداد موقت تشکیل می‌دهند که با اجرایی شدن این طرح امنیت شغلی‌شان متزلزل خواهد شد.

زیر سؤال رفتن امنیت شغلی در این طرح فقط مختص کارگران نیست بلکه طبق این طرح کارفرما هیچ اجباری برای استخدام کارورز بعد از اتمام دوره‌ی کارورزی ندارد و بعد از اتمام دوره‌ی چند ماهه، کارورزان جدید جایگزین کارورزان قبلی می‌شوند که به این معناست که کارورز در دوره‌ی چندماهه‌ی خود که بین 6 تا 11 ماه است روزی 6 الی 8 ساعت در اختیار کارفرما خواهد بود تا به گفته‌ی وزیر کار مشکل مهارتی فارغ‌التحصیلان حل شود و این در حالی است که دوره‌ی کارآموزی دانشجویان نیز با همین هدف در حال اجراست.

اگر مسوولان دولتی به واقع به فکر مهارت افزایی هستند دوره‌های کارآموزی بستر مناسبی را در صورتی که استفاده‌ی درست از آن‌ها بشود دارند و نیازی به دوره‌های دیگر تحت عنوان‌های مختلف از جمله کارورزی نیست که با یک سوم حداقل دستمزد و بدون در نظر گرفتن بیمه‌ی تأمین اجتماعی و بدون تعهدی در قبال استخدام دائم کارورز در نهایت به استثمار دانشجو و تبدیل دانشجو به نیروی کار ارزان منتهی می‌شود. همچنین این طرح به دولت کمک می‌کند که آمار بیکاران جامعه را به شکل کمی کاهش دهد و به‌نوعی آمار سازی کند و اشتغال موقت را افزایش دهد. حال‌آنکه فارغ‌التحصیل پس از دوره‌ی کارورزی همچنان به دنبال کار خواهد بود!

وزارت کار درحالی علت بیکاری فارغ‌التحصیلان را نداشتن مهارت شغلی بیان کرده است که در حال حاضر با گسترش آموزش عالی در کشور، تضعیف آموزش عالی و پولی سازی آموزش با آمار فزاینده‌ی فارغ‌التحصیلان و مازاد عرضه‌ی نیروی کار مواجهیم که با توجه به اینکه ایران یک کشور مصرف‌گراست و به بازار مصرفی کشورهای جهان تبدیل‌شده بازار کار نسبت به افزایش نیروهای کار رشد قابل توجهی نکرده است. رویه‌ی درپیش گرفته‌شده که با دور زدن قانون و نادیده گرفتن بدیهی‌ترین قوانین کار همراه است نه تنها بیکاری را حل نمی‌کند بلکه تنها باعث ارزان‌سازی نیروی کار، اخراج کارگران قراردادی و تسلط سرمایه‌داران بر بازار خواهد بود و قدرت را به دست سرمایه‌داران خواهد داد تا کسانی که از خود سرمایه‌ای ندارند را به نیروی کار ارزان قیمت آنان تبدیل کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا