خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افزایش فرصت‌های شغلی دستمزد زنان را عادلانه‌تر می‌کند

یک جامعه‌شناس، رواج پدیده‌ی اشتغال زنان به مشاغلی با دستمزد بسیار پایین‌تر از مصوب وزارت کار و بدون بیمه را ناشی از پایین بودن سطح سرمایه گذاری در کشور و در عین حال تعهدات پایین‌تر زنان نسبت به مردان ارزیابی کرد.

دکتر محمد حیدرزاده، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز با بیان این که «این موضوع که زنان مجبور به پذیرش دستمزد پایین‌تر در مقایسه ما مردان هستند در کشورهای دیگر نیز دیده می‌شود»، اظهار کرد: در جامعه‌ی ما بدلیل عرضه‌ی پایین فرصت شغلی و فراوانی نیروی کار و همین طور پایین بودن سرمایه‌گذاری در کشور، این مقوله پررنگ‌تر است.

وی گفت: در جامعه‌ی ما مردان موظف به تقبل هزینه‌های زندگی هستند و تعهداتی در قبال خانواده دارند، پس با وضعیتی که وجود دارد، فرصت اشتغال بسیار کم است و اگر هم باشد مردها بدلیل تعهدات زیاد اولویت قرار می‌گیرند.

حیدرزاده افزود: از طرف دیگر چون تعهد زن برای کسب درآمد نسبت به مرد کمتر است، پس به دستمزدهای پایین رضایت می‌دهند و به همین دلیل کارخانه‌هایی که در حاشیه‌ی شهر تهران وجود دارند، بیشتر سعی می‌کنند زنان را جذب کنند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: از آنجا که در جامعه‌ی ما، توازن وجود ندارد، بیشتر شاهد بکارگیری زنان با دستمزدهای پایین هستیم و کارفرما و سرمایه‌گذاران بدنبال منافع بیشتر برای خود هستند.

بهبود شرایط کاری زنان در گروی افزایش سرمایه‌گذاری و فرصت شغلی

حیدرزاده گفت: اگر تقاضای کار و وجود سرمایه‌گذاری در جامعه زیاد باشد، عرضه‌‌ی فرصت‌های شغلی بیشتر شود و مانند اوایل انقلاب، کارفرما دنبال کارگر باشد و شرایطی ایجاد شود که بین کار و تقاضا تعادل باشد، حتی زنان نیز راضی به کار با حقوق پایین نخواهند شد و به این ترتیب حقوق و مزایای زنان عادلانه‌تر می‌شود.

به گفته‌ی وی، مسأله دیگر اینست که با وجود این که در برخی موارد، افراد با حداقل حقوق و بسیار پایین‌تر از مصوب وزارتخانه، کار می‌کنند و دولت هم به اندازه کافی از حقوق این افراد حمایت نمی‌کند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: درحال حاضر دولت در پی اجرای سیاست درهای باز است و با دنیای آزاد ارتباطات بیشتری داشته باشد، چون وقتی سرمایه‌گذاری افزایش یابد و حالت رقابت برای جذب سرمایه‌گذار وجود داشته باشد، درآمدها بالا می‌رود.

حیدرزاده یادآور شد: در قبل از انقلاب در سال‌های 56 و 57، یک رشد اقتصادی داشتیم، به طوری که کارخانه‌ها افراد را برای کار در شهرک‌ها جذب می‌کردند و اکنون نیز، اگر آن وضعیت رقابت وجود داشته باشد، افراد راضی به هر درآمدی نمی‌شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا