خرید تور تابستان

مطالبه دعوت از مولوی عبدالحمید و خدشه به هویت ملی

«سیدحمید حسینی یزدی» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی ماجرای دعوت از مولوی عبدالحمید برای مراسم تحلیف نوشت:

عدم دعوت از مولوی عبدالحمید امام جمعه و بزرگ اهل سنت منطقه‌ی سیستان و بلوچستان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری موجی از اعتراضات و مطالبات را در فضای مجازی برانگیخت. معترضین بر لزوم دعوت از مولوی عبدالحمید به عنوان نماینده‌ی جامعه‌ی اهل سنت، اقلیتی که بیشترین میزان رأی به روحانی را داشته است، تأکید می‌کردند. این موج مجازی آنچنان گسترده شد که در دو جلسه‌ی علنی اخیر مجلس نیز نمایندگان اهل سنت از فرصت نطق و تذکر شفاهی استفاده کرده و اعتراض خودشان را اعلام کردند.

منطق معترضین چیست و لزوم حضور مولوی عبدالحمید را چگونه توجیه می‌کنند؟

ایشان می‌گویند اهل سنت اقلیتی چند میلیونی هستند و باید در سطوح مختلف نماینده داشته باشند.

الف) این استدلال ناشی از مطالبه‌ای است که در چند سال اخیر مطرح شده و به حق ارتقای نقش و جایگاه اقلیت‌ها و زنان را مطالبه می‌کند. اما باید توجه داشت که این مطالبه حالت تشریفاتی و نمایشی پیدا نکند. مشکل اقلیت‌ها و زنان، نگاه تبعیض آمیز و امنیتی به ایشان است و تلقی ایشان به عنوان شهروند درجه‌ی دو است. این نگاه باعث می‌شود تا در شرایط برابر و حتی با شایستگی بیشتر، اقلیت‌ها و زنان به دلیل اقلیت بودن و زن بودن از دیگران عقب بمانند و یا به دلیل نگاه امنیتی به اقلیت‌ها حقوق مسلم انسانی و شهروندی ایشان که در قانون اساسی نیز بدان تصریح شده پایمال شود. تا وقتی این نگاه اصلاح نشود شرایط اقلیت‌ها و زنان بهبود پیدا نخواهد کرد. مطالبه‌ی حضور اهل سنت و زنان در کابینه تقلیل موضوع مهم رعایت عدالت و حقوق شهروندی این اقشار به موضوعی تشریفاتی و نمایشی و سیاسی است. در دولت احمدی‌نژاد وزیر زن داشتیم. در دولت‌های مختلف بانوانی به‌عنوان معاون رییس جمهور حضور داشتند. در دولت دوازدهم نیز سه بانو به‌عنوان معاون رییس جمهور منصوب شدند. بااین وجود تغییری در وضعیت زنان جامعه به وجود نیامده است و آن نگاه همچنان باقیست.

لذا به نظر می‌رسد مطالبه‌ی حضور مولوی عبدالحمید به عنوان نماینده‌ی اهل سنت جنوب شرق ایران (و نه تمامی اهل سنت ایران) از همان جنس تقلیل مساله‌ی حقوق اقلیت‌ها به حرکاتی نمایشی و نمادین باشد. حضور در کابینه یا مراسم تحلیف معضل و دغدغه‌ی چند درصد از برادران اهل سنت ماست؟

ب) معمولاً دعوت از افراد برای شرکت در مراسمات رسمی از پروتکلی خاص تبعیت می‌کند و افراد به واسطه‌ی جایگاه حقوقی‌شان دعوت می‌شوند. مولوی عبدالحمید نیز از این قاعده مستثنی نباید باشد. وی امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان و مرجع دینی اهل سنت جنوب شرق ایران است. به نظر می‌رسد انتظار دعوت از ایشان درحالیکه سایر ائمه‌ی جمعه و یا مراجع دینی سایر فرق اسلامی در این مراسم دعوت نشده بودند ناموجه است. البته نباید از بدسلیقگی‌هایی که در دعوت از برخی هنرمندان و ورزشکاران به واسطه‌ی شخصیت حقیقی‌شان شده بود گذشت و غافل شد.

به نظر می‌رسد اینگونه مطالبات که در فضای مجازی شکل می‌گیرد و همه گیر می‌شود نه تنها بهبودی در وضعیت حقوق اقلیت‌ها ایجاد نمی‌کند بلکه در درازمدت می‌تواند وحدت و یکپارچگی ملی را نیز مخدوش کند. اگر اینگونه مطالبات رسمیت یابد به جای هویت ایرانی و ملی، هویت‌های قومی، مذهبی، جنسیتی و … پررنگ خواهد شد و هرکدام از اقلیت‌ها و گروه‌ها خواستار داشتن نماینده در مراسمات و عرصه‌های گوناگون هستند. اگر حضور مولوی عبدالحمید در مراسم تحلیف به عنوان نماینده‌ی اهل سنت جنوب شرق ایران پذیرفتنی باشد، چرا اهل سنت غرب کشور، کردها، ترک‌ها، اعراب خوزستان، ترکمن‌ها، کارگران، تجار و … نماینده‌ای در مراسم تحلیف نداشته باشند؟ این روند نتیجه‌ای جز پررنگ شدن هویت‌های قومی و مذهبی و درنتیجه کمرنگ شدن هویت ملی نخواهد داشت. البته نگارنده منکر این نیست که شیوع اینگونه مطالبات معلول حکمرانی ناصحیح حکومت درمورد اقلیت‌هاست و قطعاً باید این نوع حکمرانی و این نوع نگاه به اقلیت‌ها اصلاح شود اما راه آن دامن زدن به هویت‌های غیرملی نیست. قطعاً نگاهها و رویکردها در همه‌ی سطوح باید اصلاح شود، اما اصرار بر وزارت بانوان یا اهل سنت چیزی جز نمایشی و تشریفاتی کردن و تقلیل دادن مطالبه‌ی به حق ارتقای جایگاه اقلیت‌ها و بانوان نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای یزدی بند الف سخنانتان تا حد زیادی صحیح می باشد اما چند نکته لازم به یادآوری است: اولا مولوی در میان تمامی اهل سنت ایران جایگاه خوبی داشته و به نوعی میتوان گفت که نماینده آنان می باشد، در همین انتخابات اخیر ، چند میلیون رای آقای روحانی به دلیل حضور و دعوت مولوی عبدالحمید بود. دوما از مهمانان حاضر در مراسم مشخص است که پروتکل خاصی وجود نداشته و سلیقه افراد مسئول کاملا نمایان است و در آخر با رعایت عدالت در میان تمام اقلیتها و اینکه احساس کنند که همگی برابرند ، به خودی خود هویت ملی و فعالیت گسترده آحاد مردم به وجود خواهد آمد و بیان این گونه مطالبات و رساندن آن به گوش مسئولین سبب اصلاح و تغییر رویه در زمینه های دیگر خواهد شد.

    4
    5
  2. زمانیکه آمریکا و بویژه صهیونیستها خواهان اختلاف بیشتر شیعه وسنی هستند عدم دعوت از این مولوی ارزشمند اهل سنت ایرانی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری نشانگر دو موضوع میتواند باشد نخست بی بصیری مسئولین برگزاری مراسم ودوم مخالفت جدی مسئولین یاد شده با این شخصیت سیاسی ومذهبی اهل سنت ” ما بهترین شعارها را برای وحدت اهل سنت وتشیع داریم اما در عمل همان زنبور بی عسل سعدی شیراز هستیم “

    6
    1
  3. من اگرچه از نظر مذهبى با مولوى عبدالحميد كاملاً مخالفم اما براى شخصيت اجتماعى ايشان فوق العاده احترام قائلم . ايشان از معدود علماى فهيم، وطندوست و دلسوزى هستند كه وجودشان در آن خطه آشوب خيز نعمت بزرگى براى نظام است و … بگذريم دلائل جناب نويسنده اگرچه اغلب درست هستند اما به دل نمى نشينند چرا كه با فرض وجود پروتكل و …. كلى بچه خورده هم در مراسم شرف حضور داشتند كه كاش براى آنها هم توجيهكى مى تراشيدند !

    8
    1
    1. سلام
      از نظرتان ممنونم
      بنده منکر نقش مولوی عبدالحمید در مشارکت اهل سنت جنوب شرق کشور و برقراری امنیت در آن خطه نیستم. روی سخنم با منطق مطالبه دعون مولوی است که مبنای درستی ندارد

      3
      3
  4. جناب اقای یزدی همواره اصل متحوای مطلب تان بابی انصافی وبی مهری همراهست!؟گویا اعتراض ومطالبات خواسته تمام جامع اهلسنت سراسرکشور بر مبنای عدم دعوت شخصیت بزرگوار مولاناعبدالحمید!؟لذا توجیعات تان مبنی برتوقعات دعوت نمایندگانی از جامع اهلسنت سایراستان ها مثل کرمانشاه وغیره،،خطاست وقطعا قابل توجیعی وپذیرفتنی نیست!لذا جامع اهلسنت کشور به پشتیبانی از حمایت مولاناعبدالحمید ازدکترروحانی وتوصیه پرشورشرکت درانتخابات ریاست جمهور روانه رای میلیونی صندوق دکترروحانی ؟قطعا اعتراض و مطالبات فعلی فضای مجازی تمام جامع اهلسنت سراسرکشور مبنی برعدم دعوت مولاناعبدالحمید می باشد؟فرضا رای میلیونی جامع اهلسنت رااز ارای دکتر روحانی کم و به ارای ۱۶ میلیونی حجت الاسلام رییسی اضافه؟ قطعا درحال حاضر دکتر روحانی رییس جمهور نبودند!؟

    4
    3
    1. سلام آقا یا خانم رحمانی
      متشکرم
      قطعا رآی یکپارچه اهل سنت به جناب روحانی نقش مهمی در رأی آوری ایشان داشته است و قطعا نگاه به اهل سنت نگاه خوبی نیست و اهل سنت در جایگاه واقعی خودشان نیستند.
      اما اینکه مطالبات اهل سنت را به وزیر شدن یا دعوت به تحلیف سوق بدهیم انحراف از مطالبات اصلی و سرگرم شدن به مسائل تبلیغاتی است.

      4
      3
  5. انصاف نیوز شماچرا!؟واقعا انتظار انتشار ونشر چنین مطالبی بعنوان نویسنده مطلب عضوبخش تحلیلی نیست!؟همواره باتوجه به بی اعتنایی وبی مهری واجعاف مسولین ومدیریت مراسم تحلیف ریاست جمهوری در حق شخصیت بزرگوار مولاناعبدالحمیدو کل جامع اهلسنت کشور؟چنین مطالب وتوجیعات بی محتواجز نمک پاشیدن به زخم پردرد هموطنان!؟قطعاقابل طرح تتوجیعی وپذیرش نیست!!

    4
    3
    1. ما دیدگاه های متفاوت دیگران را نیز منتشر می کنیم، همچنان که در میان اعضای بخش تحلیلی انصاف دیدگاه های متفاوتی وجود دارد

      4
      1
    2. آقا یا خانم الف که ظاهرا از اهل سنت شریف هستید
      متشکرم
      منکر اجحافات در حق برادران اهل سنت نیستم. اما مواظب باشید از مطالبات اصلی غافل نشوید و سرتان به مطالبات انحرافی گرم نشود

      4
      2
      1. باسلام
        اقای حسینی یزدی
        سپاسگزارم:ازتوجه به نظرات مخاطبین وپاسخ تان
        باتوجه به خوشنودی ورضایت اندک جامع اهلسنت کشور در حد توقع وانتظار دعوت فقط یکی ازبزرگان وشخصیت ها در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ویا پست وزارتی وراهیابی به کابینه هیت دولت؟وقتی جواب نمی دهد وباینهمه هیاهو وعلم شنگی مواجه و بقول جنابعالی مطالبات انحرافی خوانده می شود!؟پس منظورحضرتعالی ازمطالبات اصلی غافل نشویم وسرگرم مطالبات انحرافی نشویم چیست؟لطفابزرگواری کنید منظوراز (مطالبات اصلی) چیست؟ اجرکم الله سپاسگزارم

  6. اقای یزدی ادعای تحلیلگری دارید!؟ تحلیلگران صادق اول باصداقت شروع می کنند تآاینکه تا نتها صادق بمانند!؟صداقت هیچوقت هیچگونه بن بستی ندارد!!

    3
    3
  7. اقای یزدی تحلیلگر عزیزانصاف!؟موضوع مشکلات زنان یک پروسه و روندجداگانه ای باموضوع عدم مسولیت زنان در پست های مدیریتی بالا پست وزراتی می باشد!؟درصورتیکه عنوان مطلب تحلیلی تان (مطالبه دعوت ازمولوی عبدالحمید وخدشه به هویت ملی)؟!گویااین دوموضوغ چه ربطی به هم دارند جز تداخل و ریسمان بافی اسمان وزمین!!

    4
    1
    1. سلام آقا یا خانم مقدم
      قصد ورود به مشکلات زنان را نداشتم. اصل بحثم این بود که مطالبه دعوت از مولوی بک مطالبه انحرافی است و مطالبه اصلی نیست. جهت تقریب به ذهم مثالی از مطالبات انحرافی حوزه زنان نیز زدم

      3
      3
  8. واقعیت این است که حکومت طبق قانون اساسی زبان فارسی ومذهب شیعه رو به رسمیت میشناسه. وبقیه تعارفات ونمایشی هست

    4
    2
  9. گویا طبق قانون اساسی کشور همه ملت مسلمان ایران ومذاهب دینی واقلیت مذهبی، باهرگویش وزبانی محترم و به رسمیت شناخته شده و دارای حق و حقوق ،برابر ویکسانی می باشند،درقانون اساسی فقط رهبردینی ورییس جمهور استثنا باید مذهب شیعه جعفری اثنی اشعری باشد

    2
    1
  10. از مطلب خوب و منطقی جناب حسینی یزدی سپاسگزارم
    و چه جالب که پیش بینی نویسنده به سرعت محقق شد. امروز در جریان معرفی کابینه در مجلس آقای قاضی پور تذکر داد و از رئیس جمهور خواست که حتما باید حداقل یک وزیر آذری زبان در کابینه باشد. اگر به حضور وزیر سنی یا زن اصرار کنیم دیگرانی نیز به حضور وزیر آذری یا عرب یا … اصرار میکنند

    2
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا