خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حجت نظری خبر داد: بدهی 14هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری تهران

عضو شورای شهر تهران درارتباط با وعده‌ی محمدعلی نجفی، شهردار منتخب پایتخت مبنی بر پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت به شهرداری، گفت: برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد و چون از منابع مختلف به ما خبر می‌دهند نمی‌توانم بگویم رقم درستی است، اما گویا شهرداری حدود 14 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و امیدواریم در اولین فرصت بخشی از این بدهی‌ها را به شهرداری پرداخت کند تا شهرداری هم امکان پرداخت بدهی‌هایش را داشته باشد.

حجت نظری در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی رویکرد شورا دربرابر خودسوزی اخیر پیمانکاران، گفت: در این مورد در شورا هنوز صحبتی نشده، اما در راستای تسویه‌ی سایر بدهی‌های شهرداری باید تلاش کنیم که اول طلب‌های شهرداری، به خصوص طلب‌هایی که از دولت دارد را اخذ کنیم که به احتمال زیاد، زمانبر و مستلزم ارتباط بهتر دولت و شورای شهر است.

بودجه شهرداری اصلاح می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در آینده باید شاهد حوادث ناگوار دیگری مانند خودسوزی‌های اخیر باشیم»، افزود: به هرحال شورا تلاش می‌کند این اتفاق نیفتد و شهرداری نیز سعی می‌کند این بدهی‌ها را تسویه کند. من فکر می‌کنم ما نیاز داریم در شش ماه آینده‌ی سال 96، تفاهمی با شهرداری برقرار کرده و بتوانیم اصلاحیه‌ای در بودجه این سازمان انجام بدهیم و پرداخت برخی بدهی‌های شهرداری را در اولویت بگذاریم.

حجت نظری افزود: این شاید تا حدی بتواند مشکل را حل کند، اما در حال حاضر نمی‌توانیم تمام بودجه‌ی سال 96 که درنظر گرفته شده را به مطالبات پیمانکاران اختصاص دهیم و تنها تلاش می‌کنیم بخشی از بودجه را اصلاح کنیم و به این ترتیب با انجام یک اولویت‌بندی، طلب‌هایی که میزان آن کمتر است را زودتر پرداخت کنیم.

وی در این باره که «پیمانکاران شهرداری چه مدت منتظر پرداخت بدهی‌هایشان مانده‌اند، عنوان کرد: به صورت جزئی و دقیق نمی‌توانم بگویم که چه مدت به دنبال دریافت مطالباتشان بوده‌اند، اما بطور ضمنی می‌دانم که مدت بسیار زیادی است. متاسفانه یکی از ضعف‌های شهرداری تهران این است که تلاش می‌کند بدهی‌های سنگین تر و بیشترش را زودتر با تهاتر املاک تسویه کند.

انصاف نیوز از این عضو شورای پنجم تهران پرسید: «آیا پیش از این بخشی از بدهی‌ها تسویه شده است یا خیر؟»، که وی پاسخ داد:  بدهی‌هایی که تسویه شده اغلب مربوط به مطالبات پیمانکاران کلان بوده که بهتر است از آنها اسم نبریم.

لزوم تقویت نقش سازمان‌های مردم نهاد در ساماندهی کودکان زباله‌گرد

حجت نظری دراین باره که «براساس گزارش‌ها، افرادی منتسب به شهرداری تهران ماهانه، 300 هزار تومان برای شارژ کارت کودکان زباله‌گرد از آنان دریافت می‌کنند، گفت: نمی‌دانم این اطلاعات چه قدر صحت دارد، اگرچه معتقدم دراین موارد باید از نقش شهرداری کاسته شده و این عرصه به سازمان‌های مردم نهاد سپرده شود، نه به این معنا که شهرداری از وظایف خودش پا پس بکشد، اما سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه اقدامات موثری می‌توانند انجام دهند.

وی افزود: به هرحال افرادی که نیاز به حمایت دارند، فقط کودکان کار در خیابان نیستند و کودکانی که در کوره‌ها و جاهای دیگر نیز کار می‌کنند مانند کارگاه لباس سوزی هم به حمایت ما نیاز دارند. این کودکان خیلی دیده نمی‌شوند و این درحالیست که رویکرد شهرداری در 12 و حتی 14 سال گذشته به گونه‌ای بوده که هر روز بیشتر شده‌اند.

نظری گفت: فکر می‌کنم مردم باید به کمک ما بیایند تا بتوانیم با حمایت شهرداری، این مشکل را حل کنیم و رویکرد عملی شورای شهر در آینده، تقویت سازمان‌های مردم نهاد است.

تمام جلسات شورای شهر علنی می‌شوند

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که «برنامه‌ی شورای شهر برای افزایش شفافیت در عملکرد شورا و شهرداری چه خواهد بود؟»، عنوان کرد: درحال حاضر شورا هفته‌ای دو جلسه در شورای شهر تهران برگزار می‌کند. روزهای یکشنبه جلسات علنی بدون حضور خبرنگار برگزار می‌شود که عملا همان جلسات غیرعلنی است و جلسات علنی در روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: از اولین اقداماتی که انجام خواهیم داد، اینست که تمام جلساتمان را علنی برگزار کنیم و وضع به گونه‌ای نباشد که یکسری از مصوبات پشت درهای بسته تصویب شوند؛ چراکه درهمه جای دنیا در پارلمان‌ها اصل بر جلسات علنی است و بطور استثنا در موارد خیلی جزئی که شاید درسال چهار یا پنج بار باشد، ممکن است جلسات غیرعلنی برگزار کنند و به طور عرفی در هیچ کجای دنیا پارلمان‌های ملی و محلی در جلسات غیرعلنی، مصوبه‌ای ندارند.

نظری ادامه داد: متاسفانه شاهد این بودیم که در شورای چهارم بالغ بر 65 تا 70 درصد مصوبات در جلسات «علنی بدون حضور خبرنگار» مصوب شده است و این به هیچ وجه، اتفاق خوبی نیست که مردم از ساز و کار عمکرد اعضای شورای شهر آگاه نمی‌شوند. این یکی از اقدامات شورای پنجم خواهد بود برای این که با مردم شفاف‌تر درارتباط باشیم.

وی گفت: شورای شهر تلاش دارد سامانه‌ی جامعی برای رصد عملکرد شهرداری به تصویب برساند و به این صورت مردم می‌توانند به اطلاعاتی که درنظر دارند براحتی دسترسی داشته باشند؛ برای نمونه این که شهرداری چقدر در سال درآمد دارد و چه میزان در سال هزینه می‌کند و بحث‌هایی مثل اینها.

به گفته‌ی حجت نظری، تا به حال فرد فرد اعضای شورای پنجم تلاش کرده‌اند که به طور مستقیم  با مردم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در ارتباط باشند و خود بنده همیشه تلاشم این بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا