خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرگ بر فراز اردوهای کشور | یادداشت سید ضیاءالدین فائق

«سید ضیاءالدین فائق»، حقوقدان و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی در یادداشتی به بهانه‌ی حادثه‌ی تصادف اتوبوس دانش آموزان در استان هرمزگان که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

مدت‌هاست که دلسوزان و دست اندرکاران موضوع ایمنی به مسوولان آموزش و پرورش و سایر سفرهای جمعی متذکر می‌شوند که به محض افزوده شدن یک نفر در لیست سفرهای جمعی ضروری است که مسوولان ذیربط موضوع ایمنی سفر را با بکار بردن افراد متخصص در دستور کار خود قرار دهند اما دریغ که گویا برخی فقط امضا کردن حکم مأموریت دیگران و آسوده در خانه بودن را برگزیده‌اند.

موضوع بسیار ساده است و از اگر و شاید و… می‌گذرم و به مناسبت حادثه‌ی تلخ تصادف در استان هرمزگان و مرگ دختر بچه‌های مظلومی که قربانی تکراری بی برنامگی و سومدیریت مسوولان مربوطه نکاتی را به عرض افکار عمومی و دست اندرکاران و خاصه وزیر آموزش و پرورش و مقامات انتظامی می‌رسانم.

در ساده‌ترین شکل ممکن اگر به فرایند یک سفر ساده با ایرلاین‌ها توجه کنیم می‌بینیم که برای آغاز پذیرش مسافران جزیی‌ترین نکات ایمنی «safety» در نظر گرفته شده و قبل از بازی با جان دیگران مجموعه‌ای متخصص و کاملاً کارآمد فرایندها را بررسی و بر جریان سفر نظارت می‌کنند.

با نشستن شما در هر پروازی برای هزارمین بار نکات قابل توجه توسط مهمانداران گوشزد می‌شود و قبل از برخاستن هواپیما بارها روندها کنترل می‌شود.

اما ما به آسودگی ده‌ها نوجوان دختر معصوم را به بهانه‌ی اردو و مسافرت گروهی سوار خودروهای فرسوده کرده و جان آنها را به دست راننده‌های بی کفایت و خسته و خوآب آلود و بعضاً بی مسوولیت می‌سپاریم تا مانند آب خوردن عده‌ی زیادی را گرفتار و عزادار کنیم.

چاره کار چیست؟

اردوها را متوقف کنید و با مسوولانی غیر مسوول که بانی چنین حادثه‌ای بودند با قاطعیت برخورد کنید و از پلیس بپرسید اگر این خودرو از مبادی ورود و خروج عبور کرده و متوجه موضوع تردد شده‌اند آیا سلامت و هوشیاری راننده را کنترل کرده‌اند؟

یا اردوی جدید نگذارید یا برنامه‌ی دقیق ارائه کنید.

اردوهای دانش آموزی را ممنوع نمی‌دانم اما باید این نکات را در دستور کار قرار دهید.

اولاً برای هر اردوی دانش آموزی برنامه‌ریزی دقیق و متمرکز با نظارت وزارتخانه و ادارات کل صورت پذیرد.

ثانیاً درست است که مرگ حق و دست خداست اما برای اینکه خودروهای معیوب و جاده‌های خراب و عدم نظارت و بی مسوولیتی رانندهای بی تجربه وسیله‌ی مرگ نوجوانان بی گناه نشود بهتر است در هر استان یک کارگروه مشخص متشکل از، یک کارشناس رسمی دادگستری و یک افسر مجرب پلیس و یک کارشناس فنی و نماینده‌ی پلیس راهور و آموزش و پرورش و ایمنی آتش نشانی و اورژانس و یک پزشک متخصص روانشناس و سایر مسوولان اداری تشکیل و بر تمامی مراحل کار نظارت و صورتجلسات مربوطه نظارت کنند.

ثالثاً چه اشکالی دارد که یکی از کارشناسان ایمنی جاده‌ای و یا افسران پلیس با هزینه‌ی آموزش و پرورش در اتوبوس حاضر شده و صحت و سلامت سفر را تأیید را از تمام جوانب کنترل و اجازه‌ی سفر را صادر کند؟

به اعتقاد بنده تا زمانی که نظام ایمنی دقیق بر اینگونه مسافرت‌ها مستقر نشود هر سفر و اردوی دانش آموزی سرنوشتی مگر مخاطرات کنونی نخواهد داشت.

جان بچه‌های ما را پاس بدارید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا