خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ثبت‌نام اولین آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان از فردا

ثبت‌نام اولین آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان فردا آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، محمدحسین قمری، دبیر شورای سیاستگذاری آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان با اعلام این خبر گفت: ثبت‌نام از روز سه‌شنبه چهاردهم آغاز شده و تا 26 شهریورماه ادامه دارد.

وی در نشست خبری که روز دوشنبه در محل معاونت فن‌آوری ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: فرآیند طراحی آزمون از سال 95 آغاز شد و احساس تغییر بسیار جدی در طراحی و بازطراحی فناوربه وجود آمد. با توجه به ظرفیت‌هایی که «فناور» ایجاد کرده بود، یک بند تأمین نیروی انسانی کارآمد برای شرکت‌های دانش بنیان اضافه شد که موجب افزایش حجم و تنوع تقاضای شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خصوصی شد.

قمری افزود: فناور به عنوان یک رویداد سالیانه پاسخگوی این حجم زیاد تقاضا نبود و در سال 95 تصمیم به گسترش این رویداد گرفته و عنوان آزمون استخدامی شرکت‌های دانش بنیان انتخاب و شورای سیاستگذاری آزمون تعیین شد.

دبیر شورای سیاستگذاری آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان، اظهار کرد: آزمون در چند مرحله برگزار می‌شود، ثبت نام آزمون از روز سه‌شنبه 14 شهریور آغاز شده و تا روز 26 شهریور ادامه می‌یابد. پس از ثبت‌نام متقاضیان می‌توانند عنوان مشاغل خود را از 266 عنوان شغل موجود در سایت انتخاب کنند.

وی گفت: نکته‌ای که در این آزمون وجود دارد، این است که فضای فناور یک قضای غیر مدرک گرایی است و حتی برای انتخاب مشاغل غیرمرتبط با مدرک تحصیلی نیز محدودیت وجود ندارد.

قمری اضافه کرد: مرحله‌ی اول آزمون بصورت اینترنتی است و داوطلبان می‌توانند از هفته آخر مهرماه تا اواخر آبان ماه در آزمون شرکت کنند و پس از اعلام نتایج آزمون افراد برگزیده که حدود 20 تا 30 هزار نفر برآورد می‌شود، به مرحله حضوری دعوت خواهند شد.

وی گفت: مرحله‌ی حضوری نیز به صورت مهارت سنجی است و با حضور نمایندگان شرکت‌ها، اساتید و داورهای آزمون به صورت کشوری و منطقه‌ای برگزار خواهد شد که شامل پنج منطقه تهران، خراسان رضوی، آذربایجان، اصفهان، هرمزگان و خوزستان است و افراد جهت آزمون حضوری به این استان‌ها مراجعه می‌کنند.

به گفته‌ی دبیر شورای سیاستگذاری آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان، در این مرحله به راستی آزمایی درباره‌ی سؤالات اینترنتی پرداخته و همچنین مهارت افراد نیز سنجیده می‌شود. شرایط شرکت در آزمون به غیر از شرایط مهارتی که فرد باید دارا باشد، شامل شرایط عمومی، قانون کار که داوطلب باید بیشتر از 18 سال سن داشته باشد و اثبات مهارت و توانایی است.

قمری افزود: نوع سؤالات نیز دارای دو بعد شخصیتی و مهارتی است که، از نظر بعد شخصیتی به استعداد افراد توجه می‌شود و شرکت‌ها می‌توانند به وسیله‌ی این مرحله افراد دارای استعداد را برای مشاغل خود پرورش دهند و به شرکت کنندگان در آزمون نیز مشاوره‌ی شغلی در این مرحله داده می‌شود. بعد مهارتی نیز دارای سؤالات تخصصی و دانشی است.

وی گفت: آزمون در هشت دسته طراحی شده و نحوه تقسیم بندی نیز از نظر همخوانی به صورت زیر است:

1.      اجرایی و فنی شامل 32 عنوان شغلی؛ راننده، تعمیرکننده وسایل فنی، کارگران و…

2.      بهداشت، درمان و مراقبت شامل 21 عنوان شغلی، بهیار، پرستار، کارشناس محیط و بهداشت، نیروهای تخصصی پزشکی و…

3.      خدماتی، رفاهی و آموزشی شامل 40 عنوان شغلی؛ مترجمی، آموزش، خدماتی و…

4.      طراحی، رسانه‌ای، بازاریابی و فروش شامل 30 عنوان شغلی؛ صندوقدار، فروشنده، بازاریاب و…

5.      فناوری اطلاعات شامل 26 عنوان شغلی؛ برنامه نویس، کارشناس سایت و…

6.      کارسناسی و مهندسی شامل 76 عنوان شغلی؛ مهندسی برق، عمران وسایر رشته‌های مهندسی

7.      مالی، حقوقی، اداری شامل 18 عنوان شغلی؛ مسئول دفتر، منشی، تحلیل گر، حسابدار و…

8.      مدیریتی شامل 22 عنوان شغلی؛ مدیریت بازرگانی، مدیر فروش، مدیر فروش و…

قمری در پاسخ به پرسش خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی معیارهای سنجش و گزینش آزمون استخدامی، گفت: هدف آزمون معرفی افراد به شرکت‌های خصوصی است، معیارهای سنجش با هم فکری و هم افزایی با شرکت‌های خصوصی در هر دو مرحله اینترنتی و حضوری طراحی شده است و برای هر 266 عنوان شغلی، سؤالات متفاوت و دانش‌های مورد نیاز هر عنوان شغلی با همکاری شرکت‌های متقاضی طراحی شده است.

وی گفت: در آزمون حضوری نیز شرایطی که یک شرکت با آن مواجه است، شبیه سازی می‌شود و فرد متقاضی در آن شرایط قرار گرفته و مورد آزمون قرار می‌گیرد.

قمری در پاسخ به پرسشی درباره‌ی وجود شرایط و رویه‌ای جهت اعتراض به نتیجه آزمون، گفت: در چندین سالی که فناور برگزار می‌شود، فرآیند اعتراض همواره وجود داشته است، در این آزمون نیز وجود دارد و در مرحله‌ی اینترنتی و حضوری فرصت اعتراض برای افراد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: فرصت اعتراض یک هفته پس از اعلام نتایج آزمون اینترنتی و یک هفته پس از اعلام نتایج آزمون حضوری وجود دارد و داوران در صورت وارد بودن اعتراض با فرد متقاضی مجدد مصاحبه خواهند کرد و بطور کلی در فرآیند آزمون نیز جهت اعتراض سه مرحله‌ی ایمیل، شماره تماس و صفحه اینترنتی وجود دارد.

قمری در پاسخ به پرسشی درباره‌ی مزیت‌های ساختاری این آزمون استخدامی نسبت به سایر آزمون‌های استخدامی، گفت: آزمون‌های استخدامی دولتی و آزمون‌های استخدامی دیگر محدودیت‌های قانونی دارند، اما این آزمون استخدامی محدودیتی ندارد. بازار گسترده شرکت‌های دانش بنیان و حوزه‌ی گسترده فعالیت آنها از دیگر مزایای آزمون و این آزمون استخدامی مبتنی بر مهارت و علاقه است و افراد می‌توانند شغلی را انتخاب کنند که با مدرک تحصیلی آنها همخوانی نداشته باشد.

دبیر شورای سیاستگذاری آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان با بیان این که «در آزمون‌های رایج استخدامی یک جواب بلی یا خیر وجود دارد، در حالی که این آزمون استخدامی این گونه نیست»، اظهار کرد: افرادی که در این آزمون جذب نمی‌شوند، کارنامه تفضیلی دریافت می‌کنند که مشاوره شغلی خواهد داشت و مورد آخر این که آزمون‌های استخدامی دولتی هزینه‌هایی را از داوطلب دریافت می‌کنند، اما در این آزمون هزینه‌ها از جانب آزمون پوشش داده می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی این که دانشگاه آزاد اسلامی چندین شرکت دانش بنیان دارد و در این فرآیند آیا به شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی نیز پرداخته شده است، گفت: شرکت‌های دانشگاه آزاد نیز اگر جزو شرکت‌های دانش بنیان باشند، معرفی و اگر هم جزو شرکت‌های دانش بنیان نباشند به عنوان شرکت‌های خصوصی معرفی می‌شوند.

قمری در پاسخ به سؤال دیگری درباره‌ی این که آیا بی‌توجهی به مدرک گرایی در تمام عناوین شغلی آزمون وجود دارد؟، گفت: در تمامی عناوین شغلی مدرک گرایی وجود ندارد. امروزه شرکت‌هایی وجود دارند که مدیرهای اجرایی آن‌ها دیپلم هستند و همه امروز به این بلوغ فکری رسیده‌اند که اهمیت فرد در تخصص و مهارتی است که دارد و الزما به مدرک تحصیلی مرتبط نیست.

به گفته‌ی وی، در طول آزمون از داوطلبان مدرک‌ها گرفته و به شرکت‌ها ارایه می‌شود، اما در فرآیند رتبه دهی و قبولی در آزمون مدرک گرایی وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چقدر فکر می‌کنید، شرایط این آزمون استخدامی نسبت به آزمون‌های دولتی یا سازمان سنجش بتواند دولت را قانع کند که این مدل استخدامی از آنچه در بخش دولتی انجام می‌شود بهتر است، گفت: فناور در سه سالی که فعالیت کرده است از بخش دولتی نیز متقاضی داشته است، برای مثال از مسوولان به عنوان مدیرکل یا بخشدار نیز متقاضی داشته‌ایم.

قمری گفت: به علت مشکلات قانونی که وجود دارد، این شرایط نیازمند زمان طولانی است، اما عملکرد این آزمون بی‌اثر نبوده است و مجموعه‌های دولتی نیز درخواست نیرو کرده‌اند، اما شرکت‌هایی که عنوان دولتی دارند با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند، اما فرهنگ این آزمون و تأثیرگذاری آن در حال شکل‌گیری است.

دبیر شورای سیاستگذاری آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان در پاسخ به پرسشی درباره‌ی این که آیا آزمون شامل نخبگان تحت پوشش بنیاد می‌شود یا خیر؟، گفت: برای نخبگان زیر پوشش بنیاد مزیتی در نظر گرفته نشده است و بطور طبع محدودیتی نیز وجود ندارد.

وی درباره‌ی این که طبق آیین نامه بنیاد ملی نخبگان اعضای این بنیاد باید بدون آزمون در شرکت‌های دانش بنیان جذب شوند، گفت: مسابقه‌ی فناور مستقل از آزمون استخدام، امسال بحث ویژه‌تری دارد و حذف نشده و برای نخبگان فرایند دیگری در نظر گرفته شده است و بحث نخبگان را بصورت ویژه‌تری دنبال خواهیم کرد، اما در این آزمون تفکیکی بین نخبگان و دیگران وجود ندارد.

حسین صابری، معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس نیز با حضور در این نشست خبری اولین آزمون استخدامی شرکت‌های دانش بنیان، گفت: از تصورات رایج امروزی این است که مشکل جدی بیکاری وجود دارد و برای ما که بیشتر فعالیتمان با شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی است، فضا برعکس است.

وی افزود: شرکت‌ها و بنگاه‌ها بدنبال نیرو و افراد ماهر، نیمه ماهر و حتی بدون مهارت هستند، اما این نیرو را پیدا نمی‌کنند. شاهد این مثال این است که اگر روزانه به روزنامه‌ها و سایت‌های کاریابی نگاه کنیم، شاهد تعداد بسیار زیادی آگهی استخدام هستیم؛ بطوری که اگر آگهی استخدام را از روزنامه‌ها بگیرند، یکی از سرفصل‌های درآمدی روزنامه‌ها کاهش می‌یابد.

صابری گفت: شرکت‌های بسیار قوی هر روزه درخواست نیروی انسانی دارند و این نشان می‌دهد که از یکسو شرکت‌های فعال و شرکت‌هایی که اقتصاد را پیش می‌برند، بطورطبیعی بازار و درآمد دارند و نیروی انسانی در بخش تولید، مهندسی، خدمات و… می‌خواهند، از سوی دیگر این حجم از آگهی استخدام با بیکاری چه نسبتی دارد و این بیانگر آنست که در این موضوع یک شکاف وجود دارد.

معاون توسعه‌ی فن‌آوری پارک فناوری پردیس افزود: شکاف بین افرادی که طبق آمار سه میلیون بیکار وجود دارد و بیشتر نیروهای تحصیلکرده و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. اشکال کار اینجا است که ساز و کار و مدل اجرایی امروزی برای افرادی که علاقه‌مند و توانمند هستند کافی نیست و این خلأ موجب شد که موسسه‌ای به نام «فناور» که عضو پارک فناوری پردیس است با عنوان «میزان گستران شریف» که سابقه‌ی مسابقات مهارت سنجی چند ساله را دارد، طرحی برای این شکاف موجود بین 80 هزار شرکت صنعتی و خصوصی ارایه شود.

وی گفت: فناور قصد دارد با این آزمون استخدامی افراد دارای مهارت را در فرصت زمانی محدود و کمی طی فرایند گزینشی بر اساس آزمون‌هایی که نوآوری‌های بسیاری نیز در آنها وجود دارد، غربالگری شده و افرادی که مهارت بیشتری دارند به شرکت‌ها معرفی شوند. این آزمون دارای دو بخش است که بخشی تقاضای افرادی است که بدنبال شغل هستند و بخشی دیگر مربوط به شرکت‌هایی است که بدنبال جذب نیروی انسانی هستند.

صابری اضافه کرد: «فناور» در ابتدا، فرآیند ثبت نام افراد متقاضی استخدام را برگزار می‌کند و در کنار آن در بازه زمانی چند هفته فرآیند تقاضای شرکت‌های خصوصی، صنعتی و دانش بنیان را بررسی خواهد کرد. فناور به دنبال افراد با مهارت بالا می‌باشد که امکان دارد فردی دارای مدرک دکتری Phd دانشگاه شریف باشد یا یک کارگر ماهر باشد، این مهارت است که مورد نظر است.

معاون توسعه‌ی فن‌آوری پارک فن‌آوری پردیس گفت: فناور برای برطرف کردن این شکاف با تجربه چند ساله مهارت سنجی و با روش‌های نوآورانه واردعرصه شده است و با هماهنگی نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک علم و فناوری پردیس، شبکه نوآوری تهران، وزارت صنایع، وزارت کار، جهاد دانشگاهی و… جهت برگزاری آزمون همکاری می‌کند و این مدل استخدامی برای کاهش هزینه و زمان بسیار مفید است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا