خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وکیل دادگستری: منع ورود زنان به ورزشگاه را پیگیری قضایی می‌کنیم

یک وکیل دادگستری و فعال زنان اتفاق اخیر منع زنان برای ورود به ورزشگاه آزادی را خلاف قانون دانست و عنوان کرد: درصورت عضوگیری کمیسیون زنان کانون وکلا موارد نقض حق زنان را منسجم‌تر می‌توان پیگیری کرد، اما درحال حاضر در صورت اعطای وکالت از سوی زنانی که پلیس مانع ورود آنان به ورزشگاه شد، می‌توانیم این قضیه را پیگیری قانونی کنیم.

آیا منع ورود زنان به ورزشگاه قانونی بوده است؟!

مینا جعفری، فعال حوزه‌ی زنان درپاسخ به این پرسش که «آیا منع ورود زنان به ورزشگاه قانونی بوده است؟» گفت: در هیچ قانونی چنین منعی وجود ندارد و هیچ‌کس هم متنی ارایه نداده است که مجلس تصویب کرده یا در قانون اساسی به آن اشاره شده باشد؛ حداقل ما چنین چیزی ندیدیم و برخلاف این قضیه، دستور صریح قانون اساسی را داریم که حقوق زنان و مردان باید تامین شود.

وی افزود: در مقدمه‌ی قانون اساسی ذکر شده است که به خاطر جایگاهی که زن در پیروزی انقلاب داشته، کرامت او باید مورد توجه قرار بگیرد. از طرف دیگر در اصل 19 قانون اساسی تصریح شده است که جنسیت، رنگ، نژاد و قوم و قبیله عامل برتری افراد نخواهد بود.

جعفری ادامه داد: در اصل بیست و یک قانون اساسی هم گفته شده همه‌ی افراد اعم از زن و مرد در حمایت قانون قرار دارند و از تمام حقوق انسانی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردار هستند و در این میان، قانون اساسی شامل فصلی به نام «حقوق ملت» است که همان حقوق شهروندان است که قوانین بعدی نیز براساس این قانون مادر نوشته می‌شود و اگر قانون، آیین‌نامه یا بخشنامه‌ای برخلاف قانون اساسی نوشته شود، قابل ابطال در دیوان عدالت اداری است، پس اساسا امکان تصویب چنین قانونی وجود ندارد و به خاطر این است که متن قانونی در این زمینه نداریم.

هیچ مقرره‌ی قانونی که بگوید زنان نباید وارد ورزشگاه شوند، نداریم

این وکیل دادگستری گفت: اصل بیست و یک همچنین یک وظیفه را بر عهده‌ی دولت گذاشته که زمینه‌هایی را برای رشد شخصیت زن فراهم کند. ملاحظه می‌کنید که قانون اساسی نه تنها هیچ منعی ایجاد نکرده که هیچ، وظیفه‌ای را برعهده‌ی دولت قرار داده که زمینه‌ی رشد جایگاه و شخصیت زنان را فراهم کند.

وی گفت: خانم مولاوردی هم مصاحبه‌ی خوبی در این زمینه داشت و در آنجا اعلام کرد که ماده‌ی 89 منشور حقوق شهروندی در این زمینه قابل استناد است و آیا ما بالاتر از منشور حقوق شهروندی قانون اساسی را داریم؟!، بنابراین دولت در این زمینه قصور داشته است.

مانع را می‌شناسیم، اما آمر را خیر!

این فعال حوزه‌ی زنان در پاسخ به این که «تخلف از قانون اساسی چه مجازاتی در پی دارد؟» عنوان کرد: ماده‌ی 570 قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «منع افراد از استفاده‌ی حقوقی که به موجب قانون اساسی برای آنها فراهم شده مجازات‌ حبس و انفصال از خدومت را در پی دارد.» به هرحال این حقی است که قانون اساسی برای افراد شناخته و هیچ مقرره‌ی قانونی که بگوید این مانع است و زنان نباید وارد ورزشگاه شوند، نداریم و مهمتر از آن، «اصل بر آزادی افراد است.»

جعفری گفت: براساس ماده 570 می‌شود از کسانی که دستور منع ورود زنان را داده‌اند شکایت کرد؛ مانند مقامی که دستور کتبی داده است یا ماموری که در ورودی ورزشگاه مانع ورود زنان می‌شود؛ البته جزییات این مسأله چندان روشن نیست و متن مصوبی نداریم که چه کسی دستور داده است، اما اگر دستوری از سوی وزارت ورزش صادر شده باشد، می‌تواند پیگیرد قانونی داشته باشد و از آنان شکایت کرد و در حال حاضر مامورانی که مانع ورود زنان شده‌اند، مسوول هستند و مانع را می‌شناسیم، اما آمر را خیر.

زنانی که در ورزشگاه منع ورود شدند، به ما وکالت بدهند

وی از بلاتکلیف ماندن وضعیت کمیسیون زنان کانون وکلا خبر داد و افزود: سال‌هاست تقاضا داریم یک کمیسیون بانوان در کانون وکلا تشکیل شود و یکسال پیش این کمیسیون در هیأت مدیره کانون وکلا تصویب شد. بیش از یکسال از تصویب تشکیل آن گذشته، اما همچنان عضوگیری نمی‌کنند و این در حالیست که اگر عضوگیری شود و افراد لایق وارد این کمیسیون شوند، می‌توانیم به عنوان نهادی که مربوط به زنان جامعه است بصورت منسجم موارد نقض حقوق زنان را پیگیری قانونی کنیم.

جعفری اضافه کرد: اگر خانمی به ما مراجعه کند حمایت قانونی از آنان را به عمل آوریم، اگرچه متاسفانه کانون وکلا هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده و فکر نمی‌کنم انجام هم بدهد. حال امکان دارد برخی خانم‌ها این مسأله را پیگیری کنند و در این باره، شنیده‌هایی وجود دارد، اما خبر موثقی از آن ندارم.

وی تأکید کرد: لازمه‌ی پیگیری قانونی این قضیه این است که افرادی که از ورود به ورزشگاه منع شدند و با آنها برخورد شده است به ما وکالت بدهند و من به عنوان وکیل نمی‌توانم رأسا وارد این قضیه بشوم، مگر این که خودم در آن محل حضور داشتم و از ورود من به ورزشگاه جلوگیری می‌شد.

تابعیت زنان ایرانی از تابعیت زنان سوری بی‌ارزش‌تر تلقی شد!

جعفری منع ورود زنان ایرانی در مقابل ورود زنان سوری به ورزشگاه آزادی در بازی ایران و سوریه را تاسف بار خواند و تصریح کرد: مسأله بازی ایران و سوریه فقط محدود به بحث‌های حقوقی آن نیست؛ این یک تبعیض ملی است که علیه ما زنان ایرانی صورت گرفته است، یعنی انگار اگر زنی تابعیت غیرایرانی داشته باشد، می‌تواند داخل ورزشگاه وطن ما شود، اما من که ایرانی هستم نمی‌توانم از این حق برخوردار شوم.

وی گفت: این مسأله فاجعه بار است؛ وقتی اینجا وطن من است من حق دارم از امکانات آن استفاده کنم و این موضوع یک دیگر چیزی نیست که نیاز به اثبات از طریق مواد قانونی داشته باشد و کاملا ابتدایی و بدیهی است و اگر قرار است زنی وارد استادیوم نشود «هیچ» زنی نباید وارد شود و تبعیض برای دولت و حاکمیت تاسف بار است و این، یعنی تابعیت من بی‌ارزش‌تر از تابعیت یک غیرایرانی دانسته می‌شود و مسوولان دولتی در ارتباط با این نقض قانونی توهین‌آمیز کوتاهی کرده‌اند و به شخصیت ایرانیان در وهله‌ی اول و در وهله‌ی دوم به شخصیت زن ایرانی توهین شده است.

کم کاری دولت در زمینه‌ی فرهنگسازی به زنان مربوط نیست

وی درپاسخ به این که «مخالفان ورود زنان به استادیوم برداشت خود را از مسأله کرامت زن ایرانی دارند»، گفت: من از دو جنبه می‌خواهم به این قضیه نگاه کنم؛ اول این که تا کی قرار است این وضعیت ادامه پیدا کند که مردان براحتی امکان توهین و گستاخی و جسارت را داشته باشند؟ این یک مشکل فرهنگی است و ربطی به زنان ندارد؛ این فحاشی‌ها باید جرم‌انگاری شود و با کسانی که بلد نیستند در فضای عمومی درست صحبت کنند، برخورد شود.

این فعال زنان عنوان کرد: درحال حاضر در سطح جامعه چنین کلماتی کاربرد دارد و برای مثال وقتی دو سرنشین خودرو با هم درگیر می‌شوند، فحش و فضیحت‌های مانند این رد و بدل می‌شود، بنابراین باید گفت نبایدبه عنوان زن وارد جامعه بشویم و معتقدم کم کاری دولت نباید برعهده‌ی من زن قرار بگیرد و به من ارتباطی ندارد.

حضور زنان در فضاهای عمومی اتفاقا بازدارندگی ایجاد می‌کند

وی تأکید کرد: دولت باید در حوزه‌ی فرهنگی کار کند و مورد قابل توجه دیگر اینست که حضور زنان در فضاهای عمومی اتفاقا بازدارندگی ایجاد می‌کند و وقتی که خانم‌ها وارد استادیوم شوند، آقایان محترمانه‌تر برخورد می‌کنند و بطور حتم مردهایی که کنار این خانم‌ها هستند اغلب خودشان با خانواده‌شان به ورزشگاه می‌آیند، پس وادار به مراعات می‌شوند و اینطور نیست که بخواهند جسارت کنند و از حد خودشان فراتر بروند.

جعفری گفت: با حضور خانم‌ها این فرهنگسازی صورت خواهد گرفت و قبل از انقلاب هم خانم‌ها وارد استادیوم می‌شدند و مشکلی نداشتند، همانطور که در کشورهای دیگر هم زنان در استادیوم‌ها حضور دارند و مشکلی ندارند، پس کم‌کاری دولت گردن ما زنها افتاده و واقعا ربطی به ما ندارد که چرا مردان در ورزشگاه فحش می‌دهند و دولت باید فضای ورزشگاه و همین‌طور جامعه را با اصلاح قوانین و مجازات انگاری سالم‌سازی کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا