خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بعید است جماعت حزب اللهی …

«امید حسینی» فعال رسانه‌ای اصولگرا در یادداشتی تلگرامی نوشت: در روزهای اخیر مخصوصا بعد از تشییع پیکر شهید #حججی ، مطالبی از سوی دوستان حزب اللهی‌ منتشر شده به این مضمون که چرا جامعه‌شناسان و اساتید دانشگاه و آنهایی که مثلا درباره پدیده #پاشایی مطلب می‌نویسند، حالا ساکتند و درباره پدیده حججی چیزی نمی‌گویند؟

راستش سوال درستی است، اما همین سوال را می‌شود از همین دوستان هم پرسید. اگر تک‌بعدی دیدن جامعه و مردم ایراد دارد، شما خودتان چرا تفاوت‌ها را نمی‌بینید و در محاسبات خود گرایش مردم یا بخشهایی از مردم را به پاشایی و امثال او درنظر نمی‌گیرید؟

این همان جامعه و کشوری است که به شهدا احترام می‌گذارد و یاد شهدا را زنده نگه می‌دارد و همان جامعه‌ای هم هست که بدون تبلیغات رسمی، جمعیتی قابل‌توجه برای درگذشت خواننده‌‌‌ای جوان تجمع می‌کنند. اگر قرار است جامعه را درست بشناسیم، همه این موارد را باهم ببینیم. اینها پدیده‌ها و مصادیقی هستند که در کنار هم باید مورد محاسبه قرار بگیرند و ندیدن و کنار گذاشتن هرکدام از آنها، شناخت ما را نسبت به جامعه و مردم با اشکال مواجه می‌کند. البته پاشایی فقط یک مثال است، به جای او می‌توان انواع و اقسام موضوعات مختلف فرهنگی و هنری و اجتماعی و سیاسی را در نظر گرفت.

یک نکته مهم دیگر که برخی دوستان انقلابی و حزب‌اللهی از آن غافلند این است که اتفاقا تجربه و سابقه نشان داده آن بخش‌هایی از مردم که از نظر فرهنگی و اجتماعی علایق دیگری دارند، هنگام تشییع جنازه شهدا، همدلی بیشتری با حزب‌اللهی‌ها نشان می‌دهند (البته اگر عزیزان حزب‌اللهی و سخنرانان مراسم و سخنگویان انحصاری شهدا، مردم را فراری ندهند!) ماجرای شهدای غواص و همین شهید حججی دو نمونه‌ آشکار است که تقریبا کل جامعه را درگیر خود کرد و مردم با گرایشات مختلف منقلب شدند و سعی کردند به روش‌های گوناگون احساسات خود را بیان کنند. حتی افرادی که شاید هیچ انتظاری از آنها نداشته باشیم. در حالی‌که عکس این حالت معمولا وجود ندارد. یعنی بعید است جماعت حزب‌اللهی تحمل علایق و سلایق دیگران را داشته باشند. نه اینکه مثل آنها رفتار کنند، نه؛ صحبت فقط بر سر تحمل و مدارا و به رسمیت شناختن علایق دیگران است.

بحث اصلا بر سر درستی یا نادرستی رفتار مردم نیست که بگوییم چون رفتار دیگران غلط است پس ما هم آنها را قبول نداریم، فعلا بحث درباره جامعه‌شناسی بود و لزوم توجه به پدیده‌های مختلف اجتماعی.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا