خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تهدید ظریف درباره‌ی تصمیم ترامپ و اروپا برای برجام

وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه‌های گاردین و فایننشیال تایمز اعلام کرد که انتظار دارد ترامپ پایبندی ایران به برجام را در ۱۵ اکتبر تأیید نکند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو اظهار کرد: اگر اروپا دنباله‌روی واشنگتن برای خروج از برجام باشد، ایران تکنولوژی هسته‌ای بسیار پیشرفته‌تر از قبل از برجام را دنبال خواهد کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: فرض و حدس من این است که ترامپ [پایببندی ایران به برجام را] تایید نخواهد کرد و خواهد گذاشت کنگره در این باره تصمیم بگیرد.

وی تأکید کرد که البته این فناوری در راستای مقاصد صلح‌آمیز و تعهدات ایران در معاهده ان‌پی‌تی خواهد بود.

ظریف همچنین تاکید کرد که تنها راهی که ایران اجازه خواهد داد محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای خود ادامه یابد، آن است که دیگر طرف‌های برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) همگی به شرایط قید شده در برجام پایبند مانده و با تحریم‌های احتمالی آمریکا مقابله کنند.

به گزارش گاردین، در صورتی که ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، کنگره ۶۰ روز زمان دارد تا تحریم‌هایی را که تحت توافق هسته‌ای به حالت تعلیق در آمده بود را یک بار دیگر اعمال کند.

ظریف در ادامه گفت‌وگوی خود افزود: فکر می‌کنم که ترامپ سیاست غیرقابل پیش‌بینی بودن را در پیش گرفته است که البته نشان داده او یک فرد غیرقابل اطمینان نیز هست.

ظریف هشدار داد که خروج آمریکا از برجام به ضرر واشنگتن خواهد بود؛ چرا که ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم و دیگر بخش‌های برنامه هسته‌ای خود را با سطح بسیار پیشرفته‌تری ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: توافق هسته‌ای به ایران اجازه داد تا تحقیق و توسعه هسته‌ای خود را ادامه دهد. ما پایه دانش خود را ارتقا داده‌ایم. اگر تصمیم بگیریم از توافق خارج شویم، با دانش بیشتری نسبت به گذشته این کار را انجام خواهیم داد. البته برنامه هسته‌ای‌مان به دلیل عضویت‌ در معاهده ان‌پی‌تی که موضوعی جدا از برجام است، همواره صلح‌آمیز خواهد ماند اما محدودیت‌ها برداشته خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به این نکته اشاره کرد که خروج از توافق یکی از گزینه‌هایی است که تهران در حال بررسی آن است.

ظریف گفت: البته گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که به نحوه مقابله جامعه جهانی با آمریکا بستگی دارد.

وی هشدار داد: در صورتی که اروپا، ژاپن، روسیه و چین تصمیم بگیرند که با آمریکا همراه شوند، در آن صورت فکر می‌کنم که پایان برجام فرا خواهد رسید.


جان بولتون: برجام ارزش حفظ کردن ندارد

یک دیپلمات پیشین آمریکایی در اظهاراتی نخ‌نما بار دیگر گفت که برجام ارزش حفظ کردن ندارد.

به گزارش ایسنا، جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در صفحه توییتر خود نوشت: ترامپ نباید گول کسانی را بخورد که می‌خواهند برجام را حفظ کنند. این توافق ارزش حفظ کردن را ندارد.

این سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل پیش از اینطرحی را ارائه داده بود که به ادعای وی، دونالد ترامپ می‌تواند از طریق آن، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود.

وی همچنین با بیان این‌ که مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای، آن گونه که ترامپ می‌گوید، کاری غیرممکن است، تأکید کرده بود: دولت ترامپ باید از برجام خارج شود؛ چرا که حتی بازنگری این توافق به ضرر منافع ملی آمریکا است.

بولتون گفته بود: ترامپ به طور کامل با توافق هسته‌ای که در دولت قبلی آمریکا به امضا رسید، مخالف است. وی با اشاره به اقدام دولت ترامپ مبنی بر بازنگری سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران، گفت: حتی در زمان انجام این بازنگری کنگره به اقدامات خود ادامه می‌دهد و به دنبال تصویب تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران است. این تحریم‌ها هیچ ارتباطی با مسئله هسته‌ای ندارد اما تهران تلاش خواهد کرد چنین ارتباطی را پیدا کند.

پیش‌تر محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با گاردین هشدار داد که در صورتی که اروپا و دیگر کشورها با تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران پس از خروج از برجام مقابله نکنند، ایران با سطح بسیار‌ بالاتری غنی‌سازی اورانیوم را از سر می‌گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا