خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی به مستند «غیر رسمی» رهبری

عبدالحسین برزیده، کارگردان سینما ‌و تلویزیون با اشاره به پخش مستند «غیر رسمی» از صداوسیما گفت: چنین موضوعی باید یک مساله معمولی باشد و نباید تبدیل شود به چیزی که خیلی ویژه است. گفت‌وگوهای این‌طوری به‌خصوص با رهبری به نظرم خیلی طبیعی است که هم انجام شود و هم پخش. این‌که ما فکر می‌کنیم خیلی غیرعادی است باعث می‌شود الان فکر کنیم اتفاق خیلی فوق‌العاده‌ای افتاده است. البته به نظرم از این حیث هم مستند نقض غرض بود. دوستان ما در تلویزیون بلد نیستند و مثلا وقتی می‌خواهند بگویند رهبری کانالیزه نیست طوری آن را از اول در بوق می‌کنند که دست کارگردان رو می‌شود. این اتفاق خوبی نیست. همین مسأله باید خیلی طبیعی باشد که من به‌عنوان یک شهروند رفته‌ام به یک مقام کشورم حرف‌هایم را زده‌ام. این نباید عجیب باشد. ایشان هم در موقعیت پاسخگویی قرار می‌گیرد.

به نوشته‌ی جام‌جم چهره‌های منتقد، هنوز هم منتقد هستند. قرار نیست با یک مستند چیزی زیرورو شود اما می‌شود آرام‌آرام از وضعیت اولیه که شاید بخشی از محصول اتفاقات ناخواسته و نابلدی‌ها بوده، خارج شویم و به سمت رسانه‌ای گام برداریم که گفت‌وگو را به‌مثابه امری طبیعی پذیرفته و هضم کرده است. این مخلص کلام چهره منتقد «غیررسمی» است. برزیده مستند را در افق رسانه مطلوب جمهوری اسلامی می‌نگرد و معتقد است تا آنجا راه بسیار مانده است.

* نظرتان درباره مستند غیررسمی چه بود؟

از دو زاویه می‌شود نگاه کرد؛ زاویه اول این‌که کار متفاوتی بود و حرف‌هایی داشت که بالاخره تا پیش‌ازاین از تلویزیون پخش نمی‌شد. از این نظر،اتفاق خوبی است.

* به نظرتان بر فضای عمومی جامعه چه تأثیری می‌گذارد؟

فکر می‌کنم چنین موضوعی باید یک مساله معمولی باشد و نباید تبدیل شود به چیزی که خیلی ویژه است. گفت‌وگوهای این‌طوری به‌خصوص با رهبری به نظرم خیلی طبیعی است که هم انجام شود و هم پخش. این‌که ما فکر می‌کنیم خیلی غیرعادی است باعث می‌شود الان فکر کنیم اتفاق خیلی فوق‌العاده‌ای افتاده است. البته به نظرم از این حیث هم مستند نقض غرض بود.

* تا جایی که متوجه شدم قصد دوستان این بوده که تصویر خشک و رسمی را تعدیل کنند…

ببینید باید از بیرون به این مسأله نگاه کنیم. الان مثلا رسانه‌های بیگانه از آنها‌یی که خیلی موضع خصمانه ندارند تا اینهایی که موضع هم دارند، مگر با چنین مستندهایی توجیه می‌شوند؟ این مستند‌ها مگر در این مورد جوابگوست؟ شاید در بخشی از مردم خودمان اثرگذار باشد اما به‌هرحال نشان می‌دهد دوستان ما در تلویزیون بلد نیستند و مثلا وقتی می‌خواهند بگویند رهبری کانالیزه نیست طوری آن را از اول در بوق می‌کنند که دست کارگردان رو می‌شود. این اتفاق خوبی نیست. اینها را شما چاپ نمی‌کنید ولی گفتم که به اطلاع دوستان تلویزیون برسد.

* این مناسباتی که در نسبت با بالاترین مقام حاکمیت در این دیدار شخصا تجربه کردید به نظرتان مشابه دارد؟

موقعی که ما دعوت شدیم گفتم من حرف‌ها و نقدهایی دارم که بهتر است نیایم و اصلا چرا باید اذیت‌شان کنم اما دوستان گفتند بالاخره همه ما مسلمانیم و اگر حرفی هست باید زده شود. رفتم و همان‌جا یکی از گردانندگان به من گفت این‌یک‌زمان راحتی و دورهمی است که البته من ناراحت شدم و حس کردم شأن چنین جلسه‌ای این نیست. البته همین فرد بعد به من زنگ زد و گفت قرار است این مستند پخش شود و چقدر شما خوب صحبت کرده‌اید.

همین مسأله باید خیلی طبیعی باشد که من به‌عنوان یک شهروند رفته‌ام به یک مقام کشورم حرف‌هایم را زده‌ام. این نباید عجیب باشد. ایشان هم در موقعیت پاسخگویی قرار می‌گیرد و اتفاقا از این زاویه هم بسیار خوب است، چون فرصت می‌دهیم رهبری به‌عنوان بالاترین مسؤول کشور دفاع کند و کسانی را که ممکن است این سؤالات را داشته باشند، قانع کند. بله طبیعی است که این جلسات باشد و طبیعی هم باشد. واقعا چیزی هم نمی‌شود، نمی‌دانم چرا ما مدام می‌ترسیم. مردم که دارند می‌گویند این حرف‌ها را و رسانه‌ها هم که همه‌چیز می‌گویند واقعاً ما نگران گفتن چی هستیم؟ ما هم که برادری‌مان را ثابت کرده‌ایم. واقعا چند بار باید ثابتش کنیم. بگذاریم گفته شود.


آقای برزیده در بخشی از این مستند خطاب به رهبری می‌گوید: «به نظر می‌رسد که به تدریج از شعارهای اول انقلاب دور می‌شویم. از فضای مجازی گرفته تا اتفاقاتی که شما کم و بیش در جریانید. به نظرم ما خودمان را بی‌نیاز احساس کردیم. جسارت می‌شود اما از شخص شما تا مسؤولان نظام انگار که احساس می‌کنیم نیازی نیست که بخواهیم به مردم توضیح بدهیم و آنها را توجیه کنیم. من می‌خواهم خطاب به شما بگویم چون این فرصت شاید هیچ‌وقت دیگر به دست نیاید. چون ما پشت سر شما نق و نوق می‌کنیم حالا می‌خواهیم حضورا هم عرض کنیم. به نظر می‌رسد شما به عنوان رهبر انقلاب و بزرگی که قرار است همه به تاسی از او حرکت کنند، گاهی آدم‌هایی که به شما نزدیکند چهره مشخصی دارند و همه مردم نیستند… آقای خامنه‌ای عزیز! خود من حس نمی‌کنم که شما برای تک تک ما دلسوزید. این شاید البته سوتفاهم باشد. من خیلی حسی می‌گویم».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با تشکر از انصاف نیوز
    انتهای پیام را کاش با جواب رهبری به پایان میرساندید
    ممنون که انصاف دارید

    4
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا