خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مشکل شهریه دانشجویان غیرایرانی علوم‌پزشکی ادامه دارد

طبق قوانین کشور دانشجویان غیر­ایرانی که وارد دانشگاه‌های دولتی می‌شوند، باید شهریه پرداخت کنند و با توجه به رشته تحصیلی که آنها انتخاب می­کنند، متفاوت است و یکی از مواردی که همواره مورد انتقاد این دانشجویان بوده است، پرداخت شهریه­های بالاست.

«معصومه رجبی»، دانشجوی افغانستانی رادیولوژی دانشگاه علوم­پزشکی شهید بهشتی در رابطه با مشکل شهریه‌ی بالای خود به انصاف نیوز گفت: با رتبه‌ی دو هزار وارد دانشگاه شدم و شهریه‌ی دانشگاه مشکل زیادی برایم ایجاد کرده است.

بنا بر ادعای این دانشجو؛ دانشجویان غیرایرانی هنگامی که وارد دانشگاه‌های دولتی می­شوند، باید شهریه پرداخت کنند و برای نمونه من هر ترم باید یکهزار دلار به عنوان شهریه بپردازم.

وی می‌گوید: حتی برای حل این مورد به مدیریت امور آموزشی – دکتر طباطبایی‌نژاد – مراجعه و نسبت به این موضوع اعتراض کردم، اما این‌گونه توجیه کردند که دانشجویان پردیس به مراتب از شهریه‌ای که شما می‌پردازید، بیشتر می­دهند.

این در حالیست که شهریه‌ی دانشجویانی که بصورت آزاد و از طریق سهمیه در دانشگاه پذیرفته می­شود، با فردی که چند سال زحمت کشیده و از طریق کنکور وارد دانشگاه می­شود، تفاوتی ندارد به عنوان نمونه وقتی به اداره‌ی ثبت­نام و پذیرش دانشگاه – خانم مرشدی – مراجعه کردم، او گفت: شهریه‌ی دانشجویانی که بصورت کنکوری و آزاد پذیرفته می­شوند، تفاوتی ندارد و یکسان است.

«عباس زارع‌نژاد»، مشاور وزیر بهداشت و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که «آیا شهریه‌ی دانشجویان غیر­ایرانی که از طریق کنکور وارد دانشگاه­های دولتی می‌شوند با افرادی که بصورت آزاد پذیرفته می­شوند، یکسان است؟»، گفت:دانشجویانی که از طریق کنکور مانند افغانستانی­ها وارد دانشگاه­های ایران می­شوند، شهریه پرداخت می کنند، اما شهریه‌ی آنها به مراتب کمتر از افرادی است که از طریق آزاد پذیرفته می‌شوند و یکسان نیست.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به چند برابر بودن شهریه‌ی دانشجویانی که بصورت آزاد و سهمیه‌ای وارد دانشگاه می­شوند، گفت: دو تا سه دانشگاه بیشتر نیستند که به این شکل دانشجو جذب می­کنند و اگر فردی که از طریق کنکور پذیرفته شده است، یکهزار دلار پرداخت می­کند، دانشجویی که بصورت سهمیه­ای می‌آید، شش هزار دلار پرداخت می­کند.

اگر چنین مساله ای واقعا وجود داشت این دانشجویان برای حل مشکل خود به کجا باید مراجعه کنند؟

تا یک حدی اختیار این بخشنامه‌­ها را وزارت بهداشت به دانشگاه سپرده است و از طریق هیات امنا، این شهریه­‌ها را تصویب می‌کند. در مرحله‌ی اول به معاونت آموزشی دانشگاه مراجعه کنند، حل می­‌شود و در صورتی که این مساله رفع نشد، می­توانند به وزارت بهداشت معاونت آموزشی اداره‌ی کل خدمات آموزشی و دانشجویی مراجعه و پیگیری کنند.

وی افزود: دانشگاه این کار را نمی­کند، چون یک چارچوب قانونی باید داشته باشند؛ یعنی باید این نسبت حفظ شود و شهریه‌ی این دو گروه یکسان نیست و نمی‌تواند باشد.

مرداد ماه سال 94، «سیدحسن هاشمی»، وزیر بهداشت درباره‌ی ابطال بخشنامه‌ی شهریه‌های چند ده میلیونی دانشجویان غیرایرانی که در اینجا متولد شده و از طریق کنکور وارد دانشگاه شده‎اند، به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «بنده از اینجا (تسنیم) بروم پیگیری می‌کنم که اگر کسی (افغانستانی) دقیقاً در ایران متولد و اینجا کنکور هم قبول شده است، دیگر به نوعی ایرانی محسوب می‌شود و حتما پیگیری می‌کنم.» این در حالیست که با وجود گذشت بیش از دو سال از قول وزیر بهداشت هیچ‌گونه تغییری در وضعیت شهریه این دانشجویان اتفاق نیفتاده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا