خرید تور تابستان

سپنتا نیکنام و «افکار عمومی»

«رضا بابایی»، پژوهشگر فرهنگی، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «افکار عمومی» درباره‌ی واکنش افکار عمومی به ماجرای «سپنتا نیکنام» نوشت:

لغو عضویت هم‌وطن زرتشتی (سپنتا نیکنام) در شورای اسلامی شهر یزد، موضوع گفت‌وگوهای بسیاری شده است. برای من، این موضوع از جهتی متفاوت مهم است و آن سرنوشت و سیر قهقرایی «افکار عمومی» در ایران است. به شمار آوردن «افکار عمومی»، از پدیده‌های تاریخ معاصر ایران است. پیش از مشروطه، چنین کلمه‌ای یا مشابه آن در ادبیات سیاسی ایران وجود نداشت. تأثیرگذاری «افکار عمومی» بر تصمیمات کلان کشوری، نخستین‌بار در حوادث مشروطه رخ داد. سپس «آرای عمومی» به میان آمد که راه ورود «افکار عمومی» به ساختار حکومت بود. در تمام سیاست‌نامه‌ها و نوشته‌های سیاسی پیشامشروطه هیچ اثری از این کلمات نمی‌بینید. «عدالت» و مانند آن نیز برای کسب خشنودی خدا و آبادانی ملک بود، نه جلب «افکار عمومی».

همۀ کسانی که مانع ورود منتخب مردم یزد به شورای شهر شده‌اند، به‌حتم می‌دانستند که این تصمیم و مانند آن، افکار عمومی را متأثر می‌کند. آنان حتی یک‌ درصد احتمال نمی‌دادند که چنین تصمیمی با استقبال مردم یا بخشی از مردم رو‌به‌رو شود (چنانکه هیچ یک از گروه‌های سیاسی و طبقات اجتماعی کشور از آن حمایت نکرد؛ حتی اصول‌گرایان). با وجود این، با استناد به سخنی از رهبر فقید انقلاب و بدون هیچ‌گونه مستمسک قانونی، حاضر شده‌اند که خود را در برابر «افکار عمومی» قرار دهند. چرا؟ چون در نزد آنان، «افکار عمومی» محلی از اعراب ندارد و جای آن نیمکت ذخیره است، برای مواقع لازم.

اعتنا به «افکار عمومی» و اتکا به آن، پدیده‌ای مدرن است. این ترم نوپدید در ایران دچار سیر قهقرایی تا پیش از مشروطه شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اکثریت رای دهندگان به نیک نام مسلمانان شهر یزد بوده اند ، چون به گفته محمد یزدی جمعیت زردشتیان چهار ، پنج هزار نفر بیشتر نیست ، فقهای محترم شورای نگهبان آزادی انتخاب نماینده برای موالی مسلمان خود هم قائل نیستند ؟؟!!!!

  2. چطور عراقی ها و کسانی که طبق رای ملت صلاحیت تصمیم گیری در مجلس خبرگان را ندارند ، می توانند مصلحت و سرنوشت و قوانین ایران را تعیین بکنند ، اما یک ایرانی غیر مسلمان منتخب با رای خود مسلمانان ایرانی نمی تواند بر امورات شهرش مشورت بدهد؟!! یاللعجب که در همین کشور بر اساس قانون اساسی اش یک نماینده مجلس، از جمله نمایندگان اقلیت های مذهبی اش همچون زرتشتی ها طبق اصل هشتاد و چهارم که اظهار می دارد هر نماينده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهار نظر نمايد، حق تصمیم گیری برای همه ملت به شرط اینکه برخلاف شرع اسلام نباشد را دارد، اما در شورای شهرش نه؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا